Sökmotorkonsult.se

SEO-året 2022

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år.

2022 är snart över och vi lägger ännu ett SEO-år till handlingarna. Det har varit ett år med både väntade och oväntade händelseutvecklingar.

Coronadopingen är över

En av de saker vi såg mest fram emot med 2022 var att pandemirestriktionerna skulle lätta och att vi skulle kunna leva mer som förr igen.

Samtidigt visste vi på förhand att det här skulle ha en negativ påverkan på flera av våra kunders resultat, särskilt de inom e-handel, där många varit extremt gynnade av den coronadoping och ökade sökvolymer som följt i spåren av pandemin.

Coronadoping

Det hade aldrig varit så enkelt att uppvisa bra resultat från SEO (och performance marketing generellt) som åren 2020 och 2021 när restriktionerna rådde. Snart var det dags för nygamla tider när en större del av konsumtionen skulle flytta tillbaka till fysiska butiker och människor i högre utsträckning skulle börja spendera pengar på fysiska nöjen ute på stan igen.

Nyckeln för oss här har varit att ta dialogen med de kunder som skulle beröras av detta tidigt, redan under 2021 när restriktionerna rådde, och förklarat att 2022 med största sannolikhet skulle bli ett sämre år rent resultatmässigt givet att restriktionerna skulle släppa. Med facit i hand var det helt rätt dialog av oss att ta så pass tidigt.

Vi har också haft ett stort fokus på att prata total aggregerad synlighet som måttstock för hur SEO:n för en sajt egentligen utvecklats. Detta på grund av att trafik och intäkt inte varit fullt tillförlitliga KPI:er för att visa utvecklingen år för år, eftersom sökvolymerna fluktuerat så kraftigt sedan 2020.

Den tilltagande inflationen, högre energipriser och att det utbrutit krig i Europa är givetvis också faktorer som påverkat människors syn på framtiden negativt. De flesta förväntar sig nu en kommande lågkonjunktur vilket såklart påverkar oss alla.

Nya sätt att söka på

Google fortsätter att utveckla nya sätt att söka på. Under 2022 lanserades konceptet Multisearch med möjligheten att kombinera textsökningar med bilder.

Nu under slutet av året har vi sett dem testa möjligheterna att söka i videos.

Representation blir en rankingfaktor

Representation blev en rankingfaktor under 2022 när Google implementerade MST-skalan i bildsöket. Syftet var att visa upp en större variation på de människor som syns i bildsöket.

Rent praktiskt skapar denna funktionalitet möjligheten att sortera bilderna i sökresultatet efter hudton, vilket förbättrar användarvänligheten rejält för vissa typer av sökningar och beroende på vem som söker. Denna förändring har dock tyvärr fortfarande inte nått Sverige när denna nyårskrönika skrivs.

Algoritmuppdateringar

Under 2022 har Google rullat ut hela tio bekräftade algoritmuppdateringar.

  • Page Experience Update for desktop
  • March 2022 Product Reviews Update
  • May 2022 Core Update
  • July 2022 Product Reviews Update
  • Helpful content update
  • September 2022 Core Update
  • September 2022 Product Reviews Update
  • October 2022 spam update
  • Google helpful content system update
  • December 2022 link spam update

Vi försöker alltid analysera vilka sajter som tappat respektive ökar i en algoritmuppdatering för att se om det finns några tydliga mönster kring vad Google har förändrat (särskilt vid core updates).

Av de uppdateringar som släppts under året har det varit ganska lugnt bland våra kunder. Vi har sett att riktigt spammiga sajter har drabbats i exempelvis Helpful content update (inga av våra kunder givetvis) men bland riktiga sajter har det sammantaget varit ganska marginella rörelser.

E-A-T blir E-E-A-T

E-E-A-T

Google uppdaterade under slutet av året sina Quality Rater’s Guidelines med ett nytt område – Erfarenhet. Att på olika sätt signalera vilken erfarenhet du eller personer som skriver på din sajt har om ett givet område blir därför ytterligare en faktor att ta i beaktning när du analyserar hur dina sidors innehåll uppfattas av Google.

ChatGPT

Red alert

ChatGPT tog omedelbart världen med storm efter att det lanserades i början av december. Världen häpnande över hur långt AI-tekniken kommit och hur lättillgänglig den plötsligt var för alla.

Det blev också tydligt att vi gläntade på dörren till ett helt nytt sätt att söka efter information och få svaren serverade. Ett sätt att söka på som helt skulle omkullkasta Googles affärsmodell om motsvarande teknologi skulle implementeras i en sökmotor.

Google tycks själva ha insett allvaret i detta då de sägs ha utfärdat ”code red” internt och börjat omfördela teams resurser till att fokusera mer på att bygga ut deras produkter inom AI.

Vi har själva spekulerat om hur Google kan tänkas agera efter ChatGPT succé och vad som talar för och emot att det här kan påverka sökmotormarknaden.

Alla pratar om AI – men vad tycker Google egentligen?

ChatGPT i all ära men den stora vinningen med att lära sig använda AI-teknik, åtminstone på kort sikt, är hur mycket effektivare vi som SEO:are och marknadsförare kan göra många av våra arbetsuppgifter med hjälp av AI.

Allt från att konstruera enkla titlar och meta descriptions, kategorisiera sökord – till att skriva hela texter som framstår som de är skrivna av en människa – är möjligt med den AI-teknik vi har tillgång till sedan ett par år tillbaka nu.

Samtidigt är det här område där vi inte riktigt vet hur Google kommer agera framöver. Det är idag förbjudet enligt Googles riktlinjer att skriva texter med hjälp av AI. Även fast Google under 2021 öppnade upp för att kanske justera den regeln och istället enbart fokusera på innehållets kvalitet har Google under 2022 påmint oss att AI-genererat innehåll fortsatt är förbjudet enligt riktlinjerna.

Dock behöver ju inte texterna bli dåliga för att de är genererade med AI. Vi har själva flera exempel på att den här typen av innehåll kan ranka bra på Google väldigt länge nu.

I takt med att andelen AI-genererat innehåll ökar på nätet ska det bli mycket intressant att se hur Google väljer att tackla detta framöver. Vi lär få all anledning att återkomma till det även under nästa år.

Tack för i år

Med det sagt vill jag rikta ett stort tack till alla läsare, kunder, branschkollegor, studenter och alla andra ni som läst och interagerat med oss under året som gått. Gott nytt år!

Sidan är senast uppdaterad 2022-12-30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.