Sökmotorkonsult.se

SEO Cert – svårt men inte omöjligt

SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert 2016 är det 1 275 personer som antagit utmaningen och 119 som har klarat provet. Nu är SEO Cert uppdaterat med nya färska frågor.

SEO Cert är svårt men inte omöjligt, vilket siffrorna visar. Sedan vi lanserade SEO Cert i slutet av 2016 är det 1 275 personer som gjort provet minst en gång. Av dessa är det 119 personer som klarat det. Så det är 9,3 % av er som antar utmaningen som klarar det. Snyggt jobbat!

Uppdaterade frågor

Vi justerar frågorna i SEO Cert löpande, exempelvis när Google ändrar riktlinjerna för paginering. De löpande förändringarna av frågorna handlar oftast om att vi ändrar eller tar bort en eller flera frågor. Sen brukar vi lägga till helt nya frågor en gång per år, vilket vi precis gjort. Denna gång var det en viss övervikt på strukturerad data, E-A-T och rendering bland de nya frågorna.

När vi uppdaterar frågorna uppdaterar vi såklart även våra lästips.

Tips för att klara SEO Cert

Även om SEO Cert är svårt kan alla med god kunskap inom SEO, eller ett stort intresse att lära sig, klara det. Mitt tips till dig som vill ta SEO Cert är:

  1. Gör provet direkt för att få en känsla för upplägget och vilken typ av frågor som du tycker är extra kluriga.
  2. Använd våra lästips för att plugga på inom de områden där frågorna var svåra för dig.
  3. Ta provet igen.
  4. Repetera steg 2 och 3 tills du klarar det (du kommer klara det)!

Det är vanligt att man behöver ett par försök på sig innan man klarar provet.

Ingen har klarat 100 %

En intressant detalj är att ingen hittills har fått 100 % rätt. Några har varit nära, och det är hög tid att någon får full pott! Jag lovar att uppmärksamma dig som är först till 100 % (förutsatt att du vill det såklart).

Klicka här för att komma till SEO Cert. Lycka till!

Har du några frågor eller funderingar kring SEO Cert så skriv en kommentar nedan eller hör gärna av dig till seocert@pineberry.com.

 

Sidan är senast uppdaterad 2019-12-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?