Sökmotorkonsult.se

SEO Cert – svårt men inte omöjligt

SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert 2016 är det 1 275 personer som antagit utmaningen och 119 som har klarat provet. Nu är SEO Cert uppdaterat med nya färska frågor.

SEO Cert är svårt men inte omöjligt, vilket siffrorna visar. Sedan vi lanserade SEO Cert i slutet av 2016 är det 1 275 personer som gjort provet minst en gång. Av dessa är det 119 personer som klarat det. Så det är 9,3 % av er som antar utmaningen som klarar det. Snyggt jobbat!

Uppdaterade frågor

Vi justerar frågorna i SEO Cert löpande, exempelvis när Google ändrar riktlinjerna för paginering. De löpande förändringarna av frågorna handlar oftast om att vi ändrar eller tar bort en eller flera frågor. Sen brukar vi lägga till helt nya frågor en gång per år, vilket vi precis gjort. Denna gång var det en viss övervikt på strukturerad data, E-A-T och rendering bland de nya frågorna.

När vi uppdaterar frågorna uppdaterar vi såklart även våra lästips.

Tips för att klara SEO Cert

Även om SEO Cert är svårt kan alla med god kunskap inom SEO, eller ett stort intresse att lära sig, klara det. Mitt tips till dig som vill ta SEO Cert är:

  1. Gör provet direkt för att få en känsla för upplägget och vilken typ av frågor som du tycker är extra kluriga.
  2. Använd våra lästips för att plugga på inom de områden där frågorna var svåra för dig.
  3. Ta provet igen.
  4. Repetera steg 2 och 3 tills du klarar det (du kommer klara det)!

Det är vanligt att man behöver ett par försök på sig innan man klarar provet.

Ingen har klarat 100 %

En intressant detalj är att ingen hittills har fått 100 % rätt. Några har varit nära, och det är hög tid att någon får full pott! Jag lovar att uppmärksamma dig som är först till 100 % (förutsatt att du vill det såklart).

Klicka här för att komma till SEO Cert. Lycka till!

Har du några frågor eller funderingar kring SEO Cert så skriv en kommentar nedan eller hör gärna av dig till seocert@pineberry.com.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.