Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Cert – svårt men inte omöjligt

SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert 2016 är det 1 275 personer som antagit utmaningen och 119 som har klarat provet. Nu är SEO Cert uppdaterat med nya färska frågor.

SEO Cert är svårt men inte omöjligt, vilket siffrorna visar. Sedan vi lanserade SEO Cert i slutet av 2016 är det 1 275 personer som gjort provet minst en gång. Av dessa är det 119 personer som klarat det. Så det är 9,3 % av er som antar utmaningen som klarar det. Snyggt jobbat!

Uppdaterade frågor

Vi justerar frågorna i SEO Cert löpande, exempelvis när Google ändrar riktlinjerna för paginering. De löpande förändringarna av frågorna handlar oftast om att vi ändrar eller tar bort en eller flera frågor. Sen brukar vi lägga till helt nya frågor en gång per år, vilket vi precis gjort. Denna gång var det en viss övervikt på strukturerad data, E-A-T och rendering bland de nya frågorna.

När vi uppdaterar frågorna uppdaterar vi såklart även våra lästips.

Tips för att klara SEO Cert

Även om SEO Cert är svårt kan alla med god kunskap inom SEO, eller ett stort intresse att lära sig, klara det. Mitt tips till dig som vill ta SEO Cert är:

  1. Gör provet direkt för att få en känsla för upplägget och vilken typ av frågor som du tycker är extra kluriga.
  2. Använd våra lästips för att plugga på inom de områden där frågorna var svåra för dig.
  3. Ta provet igen.
  4. Repetera steg 2 och 3 tills du klarar det (du kommer klara det)!

Det är vanligt att man behöver ett par försök på sig innan man klarar provet.

Ingen har klarat 100 %

En intressant detalj är att ingen hittills har fått 100 % rätt. Några har varit nära, och det är hög tid att någon får full pott! Jag lovar att uppmärksamma dig som är först till 100 % (förutsatt att du vill det såklart).

Klicka här för att komma till SEO Cert. Lycka till!

Har du några frågor eller funderingar kring SEO Cert så skriv en kommentar nedan eller hör gärna av dig till seocert@pineberry.com.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner