Sökmotorkonsult.se

SEO Dashboard i Google analytics

seo dashboard

Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer av webbsidor.

I Google analytics finns möjligheten att skapa översikter (dashboards). På dessa kan du lägga till widgets för att visa olika rapporter och nyckeltal som du vill följa. På så sätt kan du spara tid genom att ha en eller flera översikter och slippa klicka dig fram till enskilda rapporter varje gång. Du kan även ställa in så att översikten ska mailas ut med ett visst tidsintervall.

En annan fördel med översikter är att du enkelt kan exportera och implementera dem på andra projekt. Så om du har skapat en du är nöjd med kan du använda den på dina andra projekt eller dela med den till andra. Här nedan finns en länk till en översikt som jag skapat för att följa organisk trafik för e-handlare. Den kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i analytics
  3. Välj vilken vy som översikten ska implementeras på
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=16sODvVkRCqB-1QggK6pRw

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-03

4 kommentarer

  1. Extra kraftfull blir det när översikterna kombineras med några customizade vyer, som t.ex. ”inloggade användare”, ”affiliate-trafik”, etc.

  2. […] inspirerad av den dashboard som Sökmotorkonsult delade för någon vecka sedan som visar organisk trafik på ett mycket bra sätt så delar jag med mig av […]

    Pingback av Bästa dashboarden för webbutiker i Google Analytics? - AndersIvar AB

  3. […] Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare skrivit om. Det går sedan ett bra tag tillbaka även att ta dashboards en nivå till, genom att skapa en som […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!