Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Dashboard i Google analytics

seo dashboard

Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer av webbsidor.

I Google analytics finns möjligheten att skapa översikter (dashboards). På dessa kan du lägga till widgets för att visa olika rapporter och nyckeltal som du vill följa. På så sätt kan du spara tid genom att ha en eller flera översikter och slippa klicka dig fram till enskilda rapporter varje gång. Du kan även ställa in så att översikten ska mailas ut med ett visst tidsintervall.

En annan fördel med översikter är att du enkelt kan exportera och implementera dem på andra projekt. Så om du har skapat en du är nöjd med kan du använda den på dina andra projekt eller dela med den till andra. Här nedan finns en länk till en översikt som jag skapat för att följa organisk trafik för e-handlare. Den kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i analytics
  3. Välj vilken vy som översikten ska implementeras på
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=16sODvVkRCqB-1QggK6pRw

4 kommentarer

  1. Extra kraftfull blir det när översikterna kombineras med några customizade vyer, som t.ex. ”inloggade användare”, ”affiliate-trafik”, etc.

  2. […] inspirerad av den dashboard som Sökmotorkonsult delade för någon vecka sedan som visar organisk trafik på ett mycket bra sätt så delar jag med mig av […]

    Pingback av Bästa dashboarden för webbutiker i Google Analytics? - AndersIvar AB

  3. […] Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare skrivit om. Det går sedan ett bra tag tillbaka även att ta dashboards en nivå till, genom att skapa en som […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner