Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Dashboard i Google analytics

seo dashboard

Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer av webbsidor.

I Google analytics finns möjligheten att skapa översikter (dashboards). På dessa kan du lägga till widgets för att visa olika rapporter och nyckeltal som du vill följa. På så sätt kan du spara tid genom att ha en eller flera översikter och slippa klicka dig fram till enskilda rapporter varje gång. Du kan även ställa in så att översikten ska mailas ut med ett visst tidsintervall.

En annan fördel med översikter är att du enkelt kan exportera och implementera dem på andra projekt. Så om du har skapat en du är nöjd med kan du använda den på dina andra projekt eller dela med den till andra. Här nedan finns en länk till en översikt som jag skapat för att följa organisk trafik för e-handlare. Den kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i analytics
  3. Välj vilken vy som översikten ska implementeras på
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=16sODvVkRCqB-1QggK6pRw

4 kommentarer

  1. Extra kraftfull blir det när översikterna kombineras med några customizade vyer, som t.ex. ”inloggade användare”, ”affiliate-trafik”, etc.

  2. […] inspirerad av den dashboard som Sökmotorkonsult delade för någon vecka sedan som visar organisk trafik på ett mycket bra sätt så delar jag med mig av […]

    Pingback av Bästa dashboarden för webbutiker i Google Analytics? - AndersIvar AB

  3. […] Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare skrivit om. Det går sedan ett bra tag tillbaka även att ta dashboards en nivå till, genom att skapa en som […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

404 sidor med länkar pekade till sig

Hitta 404-sidor med länkar pekade till sig

Tar du bort sidor på din webbsajt som har länkar pekade till sig behöver du göra en 301 redirect för att ta tillvara på länkkraften. Här beskriver vi hur du hittar 404-sidor med länkar pekade till sig.

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner