
Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer av webbsidor.
I Google analytics finns möjligheten att skapa översikter (dashboards). På dessa kan du lägga till widgets för att visa olika rapporter och nyckeltal som du vill följa. På så sätt kan du spara tid genom att ha en eller flera översikter och slippa klicka dig fram till enskilda rapporter varje gång. Du kan även ställa in så att översikten ska mailas ut med ett visst tidsintervall.
En annan fördel med översikter är att du enkelt kan exportera och implementera dem på andra projekt. Så om du har skapat en du är nöjd med kan du använda den på dina andra projekt eller dela med den till andra. Här nedan finns en länk till en översikt som jag skapat för att följa organisk trafik för e-handlare. Den kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:
- Logga in på Google analytics
- Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i analytics
- Välj vilken vy som översikten ska implementeras på
- Klart
https://www.google.com/analytics/web/template?uid=16sODvVkRCqB-1QggK6pRw
Sidan är senast uppdaterad 2014-04-03
Extra kraftfull blir det när översikterna kombineras med några customizade vyer, som t.ex. ”inloggade användare”, ”affiliate-trafik”, etc.
[…] inspirerad av den dashboard som Sökmotorkonsult delade för någon vecka sedan som visar organisk trafik på ett mycket bra sätt så delar jag med mig av […]
[…] i år skrev jag om möjligheten att skapa dashboards i Google Analytics och hur det kan underlätta arbetet med att följa utvecklingen för din webbplats. Ett annat sätt […]
[…] Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare skrivit om. Det går sedan ett bra tag tillbaka även att ta dashboards en nivå till, genom att skapa en som […]