Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Dashboard i Google analytics

seo dashboard

Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer av webbsidor.

I Google analytics finns möjligheten att skapa översikter (dashboards). På dessa kan du lägga till widgets för att visa olika rapporter och nyckeltal som du vill följa. På så sätt kan du spara tid genom att ha en eller flera översikter och slippa klicka dig fram till enskilda rapporter varje gång. Du kan även ställa in så att översikten ska mailas ut med ett visst tidsintervall.

En annan fördel med översikter är att du enkelt kan exportera och implementera dem på andra projekt. Så om du har skapat en du är nöjd med kan du använda den på dina andra projekt eller dela med den till andra. Här nedan finns en länk till en översikt som jag skapat för att följa organisk trafik för e-handlare. Den kan självklart anpassas till att fungera för andra typer av sajter genom att ställa in den mot uppsatta mål. Du implementerar den genom att:

  1. Logga in på Google analytics
  2. Öppna länken i samma webbläsare som du är inloggad i analytics
  3. Välj vilken vy som översikten ska implementeras på
  4. Klart

https://www.google.com/analytics/web/template?uid=16sODvVkRCqB-1QggK6pRw

4 kommentarer

  1. Extra kraftfull blir det när översikterna kombineras med några customizade vyer, som t.ex. ”inloggade användare”, ”affiliate-trafik”, etc.

  2. […] Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare skrivit om. Det går sedan ett bra tag tillbaka även att ta dashboards en nivå till, genom att skapa en som […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Gillar du entreprenörskap och SEO? Då har vi den perfekta boken till hängmattan i sommar. Vi har läst SEO-profilen Rand Fishkin nya bok Lost and Founder och kan varmt rekommendera den.

ad_suggestions_adwords_automatiska_annonser

Automatiska annonsförslag i AdWords

Från och med 1 juni 2018 kan AdWords själva börjar lägga in annonser i AdWords-konton. Till en början gäller detta inte svenska annonser. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner