Sökmotorkonsult.se

SEO för hemmafixaren – samarbete

samarbete

För dig som är ny inom SEO eller som kanske hållit på ett tag men, inte riktigt tagit klivet till att hålla på med sökmotoroptimering på heltid, finns det alldeles speciella förutsättningar och problem.

När man som jag arbetat med det ett tag och har ordentlig budget för arbetet så råder andra förutsättningar. Jag tänkte att vi idag ska titta lite närmare på SEO för hemmafixaren, hur man kan nå maximala resultat med små eller inga medel.

All on site-optimering är förstås mer eller mindre lika oavsett hur stor budget man har, här handlar det mer om tid och kunskap. Om du påtar ett tag blir du snabbt ganska duktig på det. Du hittar det mesta du behöver veta om on site-optimering i vår SEO-skola eller så kan du ta en titt på våra generella riktlinjer. Det som nästan alltid brukar vara begränsande för hemmafixaren är länkbygge. Att komma igång med inlänkar kan var näst intill omöjligt om du försöker göra det själv, men jag ska tipsa om något som gör att du kan komma igång på ett enkelt sätt.

SEO-samarbete är bästa vägen

Genom att samarbeta med andra i samma situation kan du på ett enkelt sätt bygga relevanta inlänkar och på så vis komma igång med länkarbetet. Det svåra här är att komma i kontakt med rätt personer för samarbeten, internet kan onekligen vara en djungel och det finns en hel del oseriösa aktörer. Om du arbetar med den svenska marknaden så är det lättare men det finns också färre potentiella samarbetspartners.

Det allra första du ska göra är att satsa på länkbyten eller erbjuda specialskrivna artiklar i utbyte mot länkar. Se till att få gästblogga på bloggar som handlar om ditt ämne och se till att ha en egen blogg du kan länka till andra inom din bransch ifrån. Det verkar kanske bakvänt att hjälpa sina konkurrenter med deras sökmotoroptimering men det är faktiskt väldigt rimligt.

Länkbyten ger fördelar

För att förklara ska jag förenkla det här så mycket som möjligt, tänk dig att det fanns ett enda sökresultat och endast 10 sidor i världen. Alla konkurrerar om förstaplatsen och alla har sina egna sätt att nå fram. En del har fattat att länkbyten är smart och andra har inte fattat. En av siterna byter inte länkar med någon för upphovsmännen vill inte marknadsföra sina konkurrenter. Den siten hamnar sist i sökresultatet för den har inga inlänkar. En site byter med alla som kan tänka sig byta och den siten hamnar först för den får flest inlänkar av alla. Om du har två konkurrenter och byter länkar med båda kommer du slå dem för de får en länk var och du får två.

Bilden är kraftigt förenklad men beskriver helt klart funktionen av samarbete inom SEO. Eftersom verkligheten är klart mer komplex så tävlar ni kanske inte ens om samma sökresultat och då ser jag ingen som helst anledning att inte göra ett byte. Fördelarna med samarbeten slutar inte vid länkbyten. Genom att ha bra relationer med viktiga webmasters i branschen ökar dina chanser rejält på alla möjliga fronter.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?