Sökmotorkonsult.se

SEO för hemmafixaren – Samarbete

För dig som är ny inom SEO eller dig som kanske hållit på ett tag men inte riktigt tagit klivet till heltidssökmotoroptimering finns det alldeles speciella förutsättningar och problem. När man som jag arbetat med det ett tag och har ordentlig budget för arbetet så råder andra förutsättningar. Jag tänkte att vi idag skulle ta och titta lite närmare på SEO för hemmafixaren, hur man kan nå maximala resultat med små eller inga medel.

All on site optimering är förstås mer eller mindre lika oavsett hur stor budget man har, här handlar det om tid och kunskap och om du påtar ett tag blir du snabbt ganska duktig på det. Du hittar det mesta du behöver veta om on site optimering i vår SEO-skola (den är under utveckling) eller så kan du ta en titt på våra generella riktlinjer. Det som nästan alltid brukar vara begränsande för hemmafixaren är länkbygge. Att komma igång med inlänkar kan var näst intill omöjligt om du försöker göra det själv men jag ska tipsa om något som gör att du kan komma igång på ett enkelt sätt.

SEO-Samarbete är den bästa vägen

Genom att samarbeta med andra i samma situation kan du på ett enkelt sätt bygga relevanta inlänkar och på så vis komma igång med länkarbetet. Det svåra här är att komma i kontakt med rätt personer för samarbeten, Internet kan onekligen vara en djungel och det finns en hel del oseriösa aktörer. Om du arbetar med den svenska marknaden så är det lättare men det finns också färre potentiella samarbetspartners.

Det allra första du ska göra är att satsa på länkbyten eller erbjuda specialskrivna artiklar i utbyte mot länkar. Se till att få gästblogga på bloggar som handlar om ditt ämne och se till att ha en egen blogg du kan länka till andra inom din bransch ifrån. Det verkar kanske bakvänt att hjälpa sina konkurrenter med deras sökmotoroptimering men det är faktiskt väldigt rimligt.

För att förklara ska jag förenkla det här så mycket som möjligt, tänk dig att det fanns ett enda sökresultat och endast 10 sidor i världen. Samtliga konkurrerar om förstaplatsen och de försöker ta sig dit på sina egna sätt. En del har fattat att länkbyten är smart och andra har inte fattat. 1 av siterna byter inte länkar med någon för upphovsmännen vill inte marknadsföra sina konkurrenter. Den siten hamnar sist i sökresulatet för den har inga inlänkar. 1 site byter med alla som kan tänka sig byta och den siten hamnar först för den får flest inlänkar av alla. Om du har två konkurrenter och byter länkar med båda kommer du slå dem för de får en länk var och du får två.

Bilden är kraftigt förenklad men beskriver helt klart funktionen av samarbete inom SEO. Eftersom verkligheten är klart mer komplex så tävlar ni kanske inte ens om samma sökresultat och då ser jag ingen som helst anledning att inte göra ett byte.

Fördelarna med samarbeten slutar inte vid länkbyten, genom att ha bra relationer med viktiga webmasters i branschen ökar dina chanser rejält på alla möjliga fronter.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?