Sökmotorkonsult.se

SEO för hemmafixaren – samarbete

samarbete

För dig som är ny inom SEO eller som kanske hållit på ett tag men, inte riktigt tagit klivet till att hålla på med sökmotoroptimering på heltid, finns det alldeles speciella förutsättningar och problem.

När man som jag arbetat med det ett tag och har ordentlig budget för arbetet så råder andra förutsättningar. Jag tänkte att vi idag ska titta lite närmare på SEO för hemmafixaren, hur man kan nå maximala resultat med små eller inga medel.

All on site-optimering är förstås mer eller mindre lika oavsett hur stor budget man har, här handlar det mer om tid och kunskap. Om du påtar ett tag blir du snabbt ganska duktig på det. Du hittar det mesta du behöver veta om on site-optimering i vår SEO-skola eller så kan du ta en titt på våra generella riktlinjer. Det som nästan alltid brukar vara begränsande för hemmafixaren är länkbygge. Att komma igång med inlänkar kan var näst intill omöjligt om du försöker göra det själv, men jag ska tipsa om något som gör att du kan komma igång på ett enkelt sätt.

SEO-samarbete är bästa vägen

Genom att samarbeta med andra i samma situation kan du på ett enkelt sätt bygga relevanta inlänkar och på så vis komma igång med länkarbetet. Det svåra här är att komma i kontakt med rätt personer för samarbeten, internet kan onekligen vara en djungel och det finns en hel del oseriösa aktörer. Om du arbetar med den svenska marknaden så är det lättare men det finns också färre potentiella samarbetspartners.

Det allra första du ska göra är att satsa på länkbyten eller erbjuda specialskrivna artiklar i utbyte mot länkar. Se till att få gästblogga på bloggar som handlar om ditt ämne och se till att ha en egen blogg du kan länka till andra inom din bransch ifrån. Det verkar kanske bakvänt att hjälpa sina konkurrenter med deras sökmotoroptimering men det är faktiskt väldigt rimligt.

Länkbyten ger fördelar

För att förklara ska jag förenkla det här så mycket som möjligt, tänk dig att det fanns ett enda sökresultat och endast 10 sidor i världen. Alla konkurrerar om förstaplatsen och alla har sina egna sätt att nå fram. En del har fattat att länkbyten är smart och andra har inte fattat. En av siterna byter inte länkar med någon för upphovsmännen vill inte marknadsföra sina konkurrenter. Den siten hamnar sist i sökresultatet för den har inga inlänkar. En site byter med alla som kan tänka sig byta och den siten hamnar först för den får flest inlänkar av alla. Om du har två konkurrenter och byter länkar med båda kommer du slå dem för de får en länk var och du får två.

Bilden är kraftigt förenklad men beskriver helt klart funktionen av samarbete inom SEO. Eftersom verkligheten är klart mer komplex så tävlar ni kanske inte ens om samma sökresultat och då ser jag ingen som helst anledning att inte göra ett byte. Fördelarna med samarbeten slutar inte vid länkbyten. Genom att ha bra relationer med viktiga webmasters i branschen ökar dina chanser rejält på alla möjliga fronter.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.