Sökmotorkonsult.se

SEO för Linkedin

Linkedin

Ofta glömmer man bort att det finns fler sökmotorer i världen än bara Google. Om du dessutom är van att arbeta med den något lynniga giganten från Mountain View så kan andra kännas som en promenad i parken. Linkedins interna sökmotor är en sån och du förstår förstås att det kan vara ganska bra att ta en position där om du till exempel letar jobb.

Linkedin dataLinkedin har en sökmotor som i jämförelse med Google måste sägas ligga tio år efter. Det blir ofta så eftersom sökmotorn inte är huvudnäringen för siten, Linkedin tjänar ju pengar på annat snarare än sökningar som görs. Jag har de senaste dagarna experimenterat en del med min egen profil och med ganska enkla medel tagit lite roliga positioner. Det är nämligen så att Keyword Stuffing fungerar, du kommer ihåg det gamla knepet från 90-talet.

Man fyller helt enkelt på med ordet på profilen till dess man syns i toppen på det sökord man är intresserad av. Nu har jag fått göra det i ganska stor utsträckning eftersom jag inte är ensam i SEO-branschen att ha listat ut det här. Ett lättare sökord däremot kräver förstås färre upprepningar. Dessutom svarar sökmotorn direkt så du kan testa och lägga till ett i taget så att du kan få det att se minimalt spammigt ut.

Bilden är lånad – CC.

Sidan är senast uppdaterad 2015-10-10

10 kommentarer

  1. Hihih roligt :-) Läste detta på någon annan blogg för ett tag sedan. Ni kan ju söka efter Britney Spears på Linked in.

    Kommentar av Fredrik Johansson

  2. Hade roligt i 10 minuter :) Han som rankas för på ”SEO” har också spammat en del.

    Kommentar av Alex

  3. hm, det kan förklara alla som hör av sig på LinkedIn och vill att jag ska vara med i märklig tysk film… :/

    Kommentar av Rex

  4. Oj, trodde inte att den skulle vara så lättmanipulerad. Ser ju dock rätt oseriöst ut Keyword Stuffing ;)

    Kommentar av Sebastian

  5. Du har rätt i att det inte ser så seriöst ut men det är ju bara för att SEO är konkurrensutsatt, alla andra sökord kommer du undan med mycket mindre och då går det att göra lite snyggare.

  6. […] Sökmotorkonsult tar upp SEO för LinkedIn […]

    Pingback av Vecka 43 – Grattis Felix!* - PRODUKTION203

  7. Bra, ”think outside the box” tips. Har sett många som fastnar i samma spår och stångar sig blodiga för att klättra en enstaka placering på ett sökord när de med 10% av de arbetet kunder fått lika många kunder, bara om de hade stannat upp och funderat.

    Kommentar av SEO1

  8. Det är ju faktiskt en riktigt rolig grej det här. Jag har åtminstone 2 bekanta som fått riktigt bra jobb via linkedin, och detta tips går ju då att använda i just det syftet.

    Kommentar av Christoffer

  9. Av vad som står under ”interests” på din linkedinprofil ser det ut som du snöat in på SEO en aning:)

    Kommentar av Oskar

  10. Jag ska genast sätta igång med att kolla upp detta… Keyword stuffing, old school :) Tack för tipset!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!