Sökmotorkonsult.se

SEO för Linkedin

Linkedin

Ofta glömmer man bort att det finns fler sökmotorer i världen än bara Google. Om du dessutom är van att arbeta med den något lynniga giganten från Mountain View så kan andra kännas som en promenad i parken. Linkedins interna sökmotor är en sån och du förstår förstås att det kan vara ganska bra att ta en position där om du till exempel letar jobb.

Linkedin dataLinkedin har en sökmotor som i jämförelse med Google måste sägas ligga tio år efter. Det blir ofta så eftersom sökmotorn inte är huvudnäringen för siten, Linkedin tjänar ju pengar på annat snarare än sökningar som görs. Jag har de senaste dagarna experimenterat en del med min egen profil och med ganska enkla medel tagit lite roliga positioner. Det är nämligen så att Keyword Stuffing fungerar, du kommer ihåg det gamla knepet från 90-talet.

Man fyller helt enkelt på med ordet på profilen till dess man syns i toppen på det sökord man är intresserad av. Nu har jag fått göra det i ganska stor utsträckning eftersom jag inte är ensam i SEO-branschen att ha listat ut det här. Ett lättare sökord däremot kräver förstås färre upprepningar. Dessutom svarar sökmotorn direkt så du kan testa och lägga till ett i taget så att du kan få det att se minimalt spammigt ut.

Bilden är lånad – CC.

Sidan är senast uppdaterad 2015-10-10

10 kommentarer

  1. Hihih roligt :-) Läste detta på någon annan blogg för ett tag sedan. Ni kan ju söka efter Britney Spears på Linked in.

    Kommentar av Fredrik Johansson

  2. Hade roligt i 10 minuter :) Han som rankas för på ”SEO” har också spammat en del.

    Kommentar av Alex

  3. hm, det kan förklara alla som hör av sig på LinkedIn och vill att jag ska vara med i märklig tysk film… :/

    Kommentar av Rex

  4. Oj, trodde inte att den skulle vara så lättmanipulerad. Ser ju dock rätt oseriöst ut Keyword Stuffing ;)

    Kommentar av Sebastian

  5. Du har rätt i att det inte ser så seriöst ut men det är ju bara för att SEO är konkurrensutsatt, alla andra sökord kommer du undan med mycket mindre och då går det att göra lite snyggare.

  6. […] Sökmotorkonsult tar upp SEO för LinkedIn […]

    Pingback av Vecka 43 – Grattis Felix!* - PRODUKTION203

  7. Bra, ”think outside the box” tips. Har sett många som fastnar i samma spår och stångar sig blodiga för att klättra en enstaka placering på ett sökord när de med 10% av de arbetet kunder fått lika många kunder, bara om de hade stannat upp och funderat.

    Kommentar av SEO1

  8. Det är ju faktiskt en riktigt rolig grej det här. Jag har åtminstone 2 bekanta som fått riktigt bra jobb via linkedin, och detta tips går ju då att använda i just det syftet.

    Kommentar av Christoffer

  9. Av vad som står under ”interests” på din linkedinprofil ser det ut som du snöat in på SEO en aning:)

    Kommentar av Oskar

  10. Jag ska genast sätta igång med att kolla upp detta… Keyword stuffing, old school :) Tack för tipset!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?