SEO för offentlig sektor

Streckgubbar föreställandes olika människor

På Pineberry pratar vi ofta om hur företag kan använda sig av sökmotoroptimering för att öka sin försäljning och stärka sitt varumärke. Men även andra typer av organisationer har anledning att se över sin synlighet på Google och anpassa sitt arbetssätt efter en tydlig SEO-strategi. Idag ska vi tala om sökmotoroptimering för offentlig sektor.

Grunden till all sökmotoroptimering är att förstå sina användares sökbeteende. När det kommer till offentlig sektor är det samhällsnyttan och medborgarna som står i fokus. Det första steget är därför att skapa sig en förståelse för hur medborgarnas sökningar faktiskt ser ut. Sökbeteendet kommer givetvis skilja sig åt beroende på vilken typ av offentlig sektor det handlar om.

Många webbplatser inom offentlig sektor har ingen direkt konkurrent i sökresultatet. Men medborgarna kommer ändå i många fall att vända sig direkt till Google istället för att gå in på t.ex. kommunens webbplats och leta sig fram till det de är ute efter.

Av denna anledning är det värt att se över hur väl ni har optimerat ert innehåll på den egna sajten och hur det presenteras i sökresultatet hos Google.

Sökfrågor ni missat

Det är viktigt att se över vilka sökfrågor ni helt har missat att era medborgare vill ha information om. Om ni kan svara på de frågorna direkt på er webbplats bidrar ni till bättre service till era medborgare.

Ett exempel skulle kunna vara byggnadskontoret i en kommun. Hos dem finns en sida för sökningen ”bygglov” där medborgarna kan hitta allmän information om bygglov och hur man ansöker om det. Gott så.

Det finns däremot ingen sida för den mer detaljerade sökningen ”bygglov carport” trots att det finns de som söker på det. Byggnadskontoret skulle i ett sådant fall kunna skapa en specifik sida för just den sökningen och svara på vad som gäller.

En trevlig bonus av detta är att det kan minska antalet inkommande frågor ni får via exempelvis telefon och mejl. Medborgarna har ju redan fått svaret de sökte via webbplatsen – de behöver därför inte kontakta er om det. Detta gör att tid frigörs som kan användas till annat i er organisation istället.

Det går att göra en sökordsanalys på egen hand eller ta hjälp av en byrå som gör den åt er. Om ni ska göra den själva är Googles Sökordsplaneraren och Ahrefs Keyword Explorer två bra alternativ jag rekommenderar er att använda. Där kan ni få fram både sökord och hur många som söker på dem varje månad.

Det kan också vara en god idé att höra med medarbetare på varje avdelning i er organisation vilka vanliga frågor de brukar få. Därefter kan ni undersöka hur ni bättre kan informera kring dessa frågor på er webbplats.

Länkar ur offentlig sektors perspektiv

Länkar spelar en viktig roll inom SEO. Googles algoritm tittar på inkommande externa länkar till en sajt för att avgöra hur bra den sajten är. Sammanfattningsvis kommer den sajt med bäst och flest inkommande länkar att ranka högst, allt annat lika.

Sajter inom offentlig sektor behöver sällan skaffa nya länkar i syfte att ranka bättre. Oftast har de väldigt fina länkprofiler med många inkommande länkar. Detta gör att de ses som väldigt starka webbplatser i Googles ögon.

Det du som jobbar inom offentlig sektor bör ta med dig är att Google med största sannolikhet har högt förtroende för er sajt och i förlängningen vad ni länkar ut till. Det innebär att en länk från er oftast är till stor nytta för den sajt ni länkar till. När ni länkar ut till en sajt tolkar alltså Google det som att ni lägger en röst på den sajten. Länken från er kommer hjälpa den att ranka bättre. Det här är bra att ha i åtanke när ni bestämmer vilka sidor ni ska länka ut till.

Genom att jobba med länkar kan ni hjälpa lokala företag, föreningar och organisationer, med flera, att få bättre synlighet på Google. I ett större perspektiv går det att säga att ni bidrar till vad Google väljer att visa upp i sökresultatet.

Förvalta det förtroendet väl genom att alltid länka till sådant som ni anser är bra och fyller en funktion för medborgarna – oavsett om det är privata initiativ eller offentliga organisationer.

Jobbar du med SEO inom offentlig sektor? Vilka är dina utmaningar? Kommentera gärna artikeln nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.