Sökmotorkonsult.se

SEO för offentlig sektor

Streckgubbar föreställandes olika människor

På Pineberry pratar vi ofta om hur företag kan använda sig av sökmotoroptimering för att öka sin försäljning och stärka sitt varumärke. Men även andra typer av organisationer har anledning att se över sin synlighet på Google och anpassa sitt arbetssätt efter en tydlig SEO-strategi. Idag ska vi tala om sökmotoroptimering för offentlig sektor.

Grunden till all sökmotoroptimering är att förstå sina användares sökbeteende. När det kommer till offentlig sektor är det samhällsnyttan och medborgarna som står i fokus. Det första steget är därför att skapa sig en förståelse för hur medborgarnas sökningar faktiskt ser ut. Sökbeteendet kommer givetvis skilja sig åt beroende på vilken typ av offentlig sektor det handlar om.

Många webbplatser inom offentlig sektor har ingen direkt konkurrent i sökresultatet. Men medborgarna kommer ändå i många fall att vända sig direkt till Google istället för att gå in på t.ex. kommunens webbplats och leta sig fram till det de är ute efter.

Av denna anledning är det värt att se över hur väl ni har optimerat ert innehåll på den egna sajten och hur det presenteras i sökresultatet hos Google.

Sökfrågor ni missat

Det är viktigt att se över vilka sökfrågor ni helt har missat att era medborgare vill ha information om. Om ni kan svara på de frågorna direkt på er webbplats bidrar ni till bättre service till era medborgare.

Ett exempel skulle kunna vara byggnadskontoret i en kommun. Hos dem finns en sida för sökningen ”bygglov” där medborgarna kan hitta allmän information om bygglov och hur man ansöker om det. Gott så.

Det finns däremot ingen sida för den mer detaljerade sökningen ”bygglov carport” trots att det finns de som söker på det. Byggnadskontoret skulle i ett sådant fall kunna skapa en specifik sida för just den sökningen och svara på vad som gäller.

En trevlig bonus av detta är att det kan minska antalet inkommande frågor ni får via exempelvis telefon och mejl. Medborgarna har ju redan fått svaret de sökte via webbplatsen – de behöver därför inte kontakta er om det. Detta gör att tid frigörs som kan användas till annat i er organisation istället.

Det går att göra en sökordsanalys på egen hand eller ta hjälp av en byrå som gör den åt er. Om ni ska göra den själva är Googles Sökordsplaneraren och Ahrefs Keyword Explorer två bra alternativ jag rekommenderar er att använda. Där kan ni få fram både sökord och hur många som söker på dem varje månad.

Det kan också vara en god idé att höra med medarbetare på varje avdelning i er organisation vilka vanliga frågor de brukar få. Därefter kan ni undersöka hur ni bättre kan informera kring dessa frågor på er webbplats.

Länkar ur offentlig sektors perspektiv

Länkar spelar en viktig roll inom SEO. Googles algoritm tittar på inkommande externa länkar till en sajt för att avgöra hur bra den sajten är. Sammanfattningsvis kommer den sajt med bäst och flest inkommande länkar att ranka högst, allt annat lika.

Sajter inom offentlig sektor behöver sällan skaffa nya länkar i syfte att ranka bättre. Oftast har de väldigt fina länkprofiler med många inkommande länkar. Detta gör att de ses som väldigt starka webbplatser i Googles ögon.

Det du som jobbar inom offentlig sektor bör ta med dig är att Google med största sannolikhet har högt förtroende för er sajt och i förlängningen vad ni länkar ut till. Det innebär att en länk från er oftast är till stor nytta för den sajt ni länkar till. När ni länkar ut till en sajt tolkar alltså Google det som att ni lägger en röst på den sajten. Länken från er kommer hjälpa den att ranka bättre. Det här är bra att ha i åtanke när ni bestämmer vilka sidor ni ska länka ut till.

Genom att jobba med länkar kan ni hjälpa lokala företag, föreningar och organisationer, med flera, att få bättre synlighet på Google. I ett större perspektiv går det att säga att ni bidrar till vad Google väljer att visa upp i sökresultatet.

Förvalta det förtroendet väl genom att alltid länka till sådant som ni anser är bra och fyller en funktion för medborgarna – oavsett om det är privata initiativ eller offentliga organisationer.

Jobbar du med SEO inom offentlig sektor? Vilka är dina utmaningar? Kommentera gärna artikeln nedan.

Sidan är senast uppdaterad 2019-02-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.