Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO för poddar

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

Även om poddar är ett ljudmedium finns det all anledning att fundera över SEO för din podd. Det finns flera möjligheter till att använda din podcast till att skapa synlighet på Google.

Det är många som lyssnar på poddar numera. Själv lyssnar jag mycket, min favorit för tillfället är fotbollspodden Tutto Balutto.

Både privatpersoner och företag ser värdet av att ha sin egen podd och det startas nya podcasts hela tiden. Här på Sökmotorkonsult.se lanserade vi för drygt två år sedan Sökpodden, vilket blivit en praktsuccé för oss.

SEO är kanske inte det första du tänker på när det gäller poddar. Men det finns flera sätt du kan använda din podd till att nå fler lyssnare och besök från Google.

Här följer de saker jag tycker du ska tänka på när du gäller SEO för din podd:

Varje avsnitt har en egen sida

Google kan än så länge inte lyssna av vad dina avsnitt handlar om så du behöver använda en webbsida för att berätta detta för Google. En grundförutsättning för att kunna jobba med SEO för din podcast är alltså att varje avsnitt får en egen sida på din sajt.

Det är ganska vanligt att alla avsnitt ligger på samma sida eller att det inte publiceras något textinnehåll alls för varje nytt avsnitt.

Äg innehållet

Nästa grundförutsättning är att innehållet publiceras på en sajt som du själv äger eller kontrollerar. Här ser man ibland att vissa nöjer sig med att publicera innehållet på poddplatformar som exempelvis Soundcloud. Konsekvensen av detta blir att du gör SEO lika mycket för Soundcloud som för dig själv.

I fallet med min favoritpodd Tutto Balutto ligger deras innehåll hos Radio Play som de samarbetar med. Det finns säkert ekonomiska fördelar för Gusten Dahlin och Thomas Wilbacher som ligger bakom Tutto Balutto att göra så här. Men rent SEO-mässigt är det inte att föredra.

Ranka på ditt namn på Google

I det flesta fall är det viktigaste sökordet för en podd dess namn. Detsamma gäller ju för vanliga sajter men de rankar ofta bra på sitt namn. Detta kan man inte säga om alla poddar. Det händer ganska ofta att jag googlar efter en podcast utan att enkelt hitta den. Senast var det den relativt nya podden ”Start” om startups som jag skulle hitta. Det krävdes flera googlingar innan jag hittade rätt.

Anledningen till att flera poddar har dålig synlighet på sitt eget namn hänger ihop med förra punkten om att äga innehållet. Har du en egen sajt för din podd, eller att den är en del av en sajt som i vårt fall med Sökpodden, kommer du ha goda förutsättningar att ranka på din podcasts namn.

Men om din podd inte har en egen webbnärvaro är risken stor att dina lyssnare inte hittar dig. Det räcker alltså inte att bara synas i alla de olika poddappar som finns.

Välja sökord

Förutom att synas på ditt eget namn kan du använda din podd till att synas vid andra intressanta googlingar. För varje avsnitt bör du fundera igenom vilka sökord som just detta avsnitt ska synas på. Driver du en intervjupodd är det valet ofta enkelt. Då handlar det om att optimera dina avsnitt för respektive gäst. I andra fall kan det handla om att optimera inlägget för det eller de ämnen som avsnittet handlar om.

Vill du ta detta till nästa nivå kan du börja tänka sökord innan du väljer ämne att podda om. Genom att välja ämnen som många googlar efter kommer du förutom öka dina möjligheter på Google göra avsnitt som intresserar många. För sökbeteende kan fungera som en bra barometer över vilka ämnen som intresserar och berör.

Titel, H1 och brödtext

När du har valt sökord till ett avsnitt gäller det att berättat för Google att webbsidan för avsnittet handlar om just det. Som vanligt när det gäller SEO är det då viktigt att se till att sökordet nämns i titel, H1 och brödtext på webbsidan för avsnittet.

En praktisk utmaning är att många vill döpa sina avsnitt till något roligt eller intresseväckande som konkurrerar om utrymmet med dina sökord för avsnittet. Vi har själva exempelvis döpt avsnitt till ”Guldfisken Fred” och ”Banané” vilket inte är bra sökord.

I vårt fall har vi gjort en kompromiss. Vi använder titeln (som är viktigast för SEO) till sökorden för avsnittet medan vi sätter H1:an till avsnittets namn. Detta är inte optimalt SEO-mässigt men samtidigt ser vi ett stort värde av att kunna använda ett mer intresseväckande namn på avsnittet.

Transkribering

Vissa väljer att transkribera sina poddar till text. Rent SEO-mässigt är detta julafton då Google älskar text och det blir mycket text av en podd. Vi har själva valt att inte göra detta. Främst för att det är så mycket jobb att vi inte bedömt att det är värt mödan.

Bilder

En sak jag lärt mig efter två års poddande är värdet av unika bilder till varje avsnitt. Inte av SEO-skäl utan för att det krävs för att du effektivt ska kunna marknadsföra din podd i andra kanaler som exempelvis Facebook. Lägger du tid på att ta fram unika bilder till varje avsnitt ska du såklart även optimera dessa bilder för Google.

I vårt fall tar vi alltid en gemensam bild på de som är med i avsnittet. Denna bild kan du optimera med målet att de ska synas i bildsöket när någon googlar på de medverkandes namn eller för avsnittets ämne beroende på vilken typ av bilder du använder dig av.

Lycka till med din podd!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jes Scholtz SearchLove London 2017

Höjdpunkter från SearchLove London

SearchLove i London är precis avslutat. Vi var 350 deltagare som under dagarna två lyssnade på olika föreläsningar inom sök. I denna artikel hittar du våra höjdpunkter från konferensen.

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner