Sökmotorkonsult.se

SEO för riktigt konkurrensutsatta branscher

Det finns inte särskilt många som klarar av att konkurrera om de riktigt konkurrensutsatta sökorden. De allra flesta som jobbar med SEO idag har aldrig ens tävlat där det är som tuffast.

Svenska siter aldrig manuellt granskade

Det krävs nämligen en helt annan nivå av SEO när man börjar tävla på sökord som ”poker” och liknande. Jag pratar faktiskt inte ens om poker på Google.se utan på de större marknaderna. Att lyckas ta positioner på dessa sökord på stora marknader runt om i världen är mycket, mycket svårare än att ta en förstaposition på i princip vilket sökord som helst i Sverige. Belöningen är desto större däremot. Det finns några rejäla skillnader mot att optimera för mindre sökord och den allra största är nog att man måste räkna med rätt så täta manuella granskningar. Om sanningen ska fram har de flesta svenska siter aldrig överhuvudtaget varit nära att bli manuellt granskade medan de som placerar sig internationellt på dessa termer mer eller mindre är under ständig bevakning. Dessutom finns det en annan aspekt som innebär en rejäl skillnad, det finns konkurrens.

Internationella sökord kräver en annan insats

När man väljer sökord för en SEO-satsning i Sverige så kan man räkna med att huvudparten av de träffar som finns på förstasidan har ingen eller mycket bristfällig sökmotoroptimering. Kanske är det så att topp 3 har köpt in tjänsten eller så hålls positionerna av en större site som har en tail term strategi och faktiskt inte sökmotoroptimerar aktivt för sökordet i fråga. Det här innebär att man har ganska lätt som sökmotoroptimerare, man slåss ju faktiskt inte emot någon annan som jobbar med SEO utan mer mot miljön. På de större internationella sökorden slåss man däremot om varenda position mot någon annan sökmotoroptimerare. Att ta en position på ”fårskinn” betyder bara att man jobbat sig förbi en av de sidor som råkat hamna där, att ta en position på ”Free online poker” på Google.com innebär att man gjort ett bättre jobb än någon annan som jobbar heltid med SEO.

Bra länkar avgörande

Långsiktigt så finns det en stor skillnad – när det gäller dessa termer så kommer du att bli omsprungen om du inte hela tiden arbetar aktivt med sökmotoroptimering eller om du inte hela tiden lär dig och förbättrar ditt arbete. Man kan inte göra en punktinsats och sedan leva på den resten av livet. Det här betyder att du ständigt måste arbeta, framför allt med länkar, vilka konsekvent behöver bli fler, bättre och starkare. Framförallt måste länkarna hålla högre kvalitet än vad konkurrenterna länkar gör. Det betyder nästan alltid också att du antingen måste ha rejält mycket pengar att spendera eller en SEO som är bättre än alla andras. De du konkurrerar med har ett flera heltidsoptimerare, i bland så många som ett femtiotal.

Viktigt med transparens

Många av de som jag stöter på som har köpt in SEO som tjänst för sin spelsite är missnöjda med det de köpt (gäller förstås inte våra kunder). Ofta handlar det om bristande resultat. Det är lätt att som SEO-konsult att tro att man kan leverera här på samma sätt som man alltid gjort, men sanningen är att de allra flesta inte klarar av det. En annan brist som de flesta SEO-företag har är att de inte är transparenta, vilket är något som efterfrågas i branschen. Man vill helt enkelt inte köpa in tjänster från någon som låtsas vara någon sorts trollkarl och inte berättar vad det är som levereras.

För att knyta ihop säcken så har jag egentligen två poänger; köp inte tjänsten om du inte vet vad du köper. Kräv att den du köper SEO av är tydlig med vad som levereras, och vilka resultat du kan vänta dig. Den andra poängen är att, om du är SEO-konsult, se till att du vet vad du gör när du ger dig in på de mer konkurrensutsatta sökorden. Förutom att du kan misslyckas med att leverera så kan du faktiskt bränna de siter du själv sitter på om du länkar så ohämmat som du gör när du jobbar med svenska marknaden.

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-21

2 kommentarer

  1. Då är det schysst att man kan arbeta ostört i lilla Sverige…;)

    Kommentar av Ekorren

  2. Jag håller med dig att transparens är viktigt när man arbetar som konsult inom SEO. Även jag har märkt att många ser yrket som någon slags ”magiker” men när jag förklarar för kunder vad det är jag faktiskt gör så får jag en helt annat respekt – vilket är positivt.

    Kommentar av Albin Stööp

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.