Sökmotorkonsult.se

SEO för riktigt konkurrensutsatta branscher

Det finns inte särskilt många som klarar av att konkurrera om de riktigt konkurrensutsatta sökorden. De allra flesta du stöter på som jobbar med SEO idag har aldrig ens tävlat där det börjar bli tufft. Det krävs nämligen en helt annan nivå av SEO när man börjar tävla på sökord som Poker och dess likar. Jag pratar faktiskt inte ens om poker på Google.se utan på de större marknaderna. Att lyckas ta positioner på dessa sökord på stora marknader runt om i världen är mycket, mycket svårare än att ta en förstaposition på i princip vilket sökord som helst i Sverige. Belöningen är desto större däremot.

Det finns några rejäla skillnader mot att optimera för mindre sökord och den allra största är nog att man måste räkna med rätt så täta manuella granskningar. Om sanningen ska fram har de flesta svenska siter aldrig överhuvudtaget varit nära att bli manuellt granskade medan de som placerar sig internationellt på dessa termer mer eller mindre är under ständig bevakning. Dessutom finns det en annan aspekt som innebär en rejäl skillnad, det finns konkurrens.

När man väljer sökord för en SEO-satsning i Sverige så kan man räkna med att huvudparten av de träffar som finns på förstasidan har ingen eller mycket bristfällig sökmotoroptimering. Kanske är det så att topp 3 har köpt in tjänsten eller som det faktiskt är i många fall så hålls positionerna av en större site som har en tail term strategi och faktiskt inte sökmotoroptimerar aktivt för sökordet i fråga. Det här innebär att man har ganska lätt som sökmotoroptimerare, man slåss ju faktiskt inte emot någon annan som jobbar med SEO utan mer mot miljön.

På de större internationella sökorden slåss man däremot om varenda position mot någon annan sökmotoroptimerare. Att ta en position på Fårskinn betyder bara att man jobbat sig förbi en av de sidor som råkat hamna där, att ta en position på Free Online Poker på Google.com innebär att man gjort ett bättre jobb än någon annan som jobbar heltid med SEO.

Långsiktigt så finns det en stor skillnad, på dessa termer så kommer du att bli omsprungen om du inte hela tiden arbetar aktivt med sökmotoroptimering eller om du inte hela tiden lär dig och förbättrar ditt arbete. Man kan inte göra en punktinsats och sedan leva på den resten av livet. Det här betyder att du ständigt måste arbeta framför allt med länkar, du behöver bättre, starkare och fler länkar konstant. Det betyder också att länkarna måste hålla högre kvalitet än vad konkurrenterna har. Det betyder nästan alltid också att du antingen måste ha rejält mycket pengar att spendera eller en SEO som är bättre än alla andra. Du måste vara medveten om att de du konkurrerar med har åtminstone ett antal heltidsoptimerare och faktiskt upp till ett femtiotal.

De flesta som jag stöter på som köpt in SEO som tjänst för sin gamblingsite är missnöjda med det de köpt (gäller förstås inte våra kunder). De är missnöjda av olika anledningar men det kokar nästan alltid ner till bristande resultat. Det är lätt som seo-konsult att tro att man kan leverera här på samma sätt som man alltid gjort men sanningen är att de allra flesta inte klarar det. En annan brist som de flesta sökmotoroptimeringsföretag har är att de inte är transparenta, det här är något som efterfrågas i branschen. Man vill helt enkelt inte köpa in tjäsnter från någon som låtsas vara någon sorts trollkarl och inte berättar vad det är som levereras.

För att knyta ihop säcken så har jag egentligen två poänger, köp inte tjänsten om du inte vet vad du köper, se till att den du köper SEO av är tydlig med vad det är som levereras och vadd du kan vänta dig för resultat. Den andra poängen är att om du är SEO-konsult, se till att du vet vad du gör när du ger dig in på de mer konkurrensutsatta sökorden, förutom att du kan misslyckas med att leverera så kan du faktiskt bränna de siter du själv sitter på om du länkar så ohämmat som du gör ner du jobbar med svenska marknaden.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. Då är det schysst att man kan arbeta ostört i lilla Sverige…;)

    Kommentar av Ekorren

  2. Jag håller med dig att transparens är viktigt när man arbetar som konsult inom SEO. Även jag har märkt att många ser yrket som någon slags ”magiker” men när jag förklarar för kunder vad det är jag faktiskt gör så får jag en helt annat respekt – vilket är positivt.

    Kommentar av Albin Stööp

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.