Sökmotorkonsult.se

SEO för riktigt konkurrensutsatta branscher

Det finns inte särskilt många som klarar av att konkurrera om de riktigt konkurrensutsatta sökorden. De allra flesta som jobbar med SEO idag har aldrig ens tävlat där det är som tuffast.

Svenska siter aldrig manuellt granskade

Det krävs nämligen en helt annan nivå av SEO när man börjar tävla på sökord som ”poker” och liknande. Jag pratar faktiskt inte ens om poker på Google.se utan på de större marknaderna. Att lyckas ta positioner på dessa sökord på stora marknader runt om i världen är mycket, mycket svårare än att ta en förstaposition på i princip vilket sökord som helst i Sverige. Belöningen är desto större däremot. Det finns några rejäla skillnader mot att optimera för mindre sökord och den allra största är nog att man måste räkna med rätt så täta manuella granskningar. Om sanningen ska fram har de flesta svenska siter aldrig överhuvudtaget varit nära att bli manuellt granskade medan de som placerar sig internationellt på dessa termer mer eller mindre är under ständig bevakning. Dessutom finns det en annan aspekt som innebär en rejäl skillnad, det finns konkurrens.

Internationella sökord kräver en annan insats

När man väljer sökord för en SEO-satsning i Sverige så kan man räkna med att huvudparten av de träffar som finns på förstasidan har ingen eller mycket bristfällig sökmotoroptimering. Kanske är det så att topp 3 har köpt in tjänsten eller så hålls positionerna av en större site som har en tail term strategi och faktiskt inte sökmotoroptimerar aktivt för sökordet i fråga. Det här innebär att man har ganska lätt som sökmotoroptimerare, man slåss ju faktiskt inte emot någon annan som jobbar med SEO utan mer mot miljön. På de större internationella sökorden slåss man däremot om varenda position mot någon annan sökmotoroptimerare. Att ta en position på ”fårskinn” betyder bara att man jobbat sig förbi en av de sidor som råkat hamna där, att ta en position på ”Free online poker” på Google.com innebär att man gjort ett bättre jobb än någon annan som jobbar heltid med SEO.

Bra länkar avgörande

Långsiktigt så finns det en stor skillnad – när det gäller dessa termer så kommer du att bli omsprungen om du inte hela tiden arbetar aktivt med sökmotoroptimering eller om du inte hela tiden lär dig och förbättrar ditt arbete. Man kan inte göra en punktinsats och sedan leva på den resten av livet. Det här betyder att du ständigt måste arbeta, framför allt med länkar, vilka konsekvent behöver bli fler, bättre och starkare. Framförallt måste länkarna hålla högre kvalitet än vad konkurrenterna länkar gör. Det betyder nästan alltid också att du antingen måste ha rejält mycket pengar att spendera eller en SEO som är bättre än alla andras. De du konkurrerar med har ett flera heltidsoptimerare, i bland så många som ett femtiotal.

Viktigt med transparens

Många av de som jag stöter på som har köpt in SEO som tjänst för sin spelsite är missnöjda med det de köpt (gäller förstås inte våra kunder). Ofta handlar det om bristande resultat. Det är lätt att som SEO-konsult att tro att man kan leverera här på samma sätt som man alltid gjort, men sanningen är att de allra flesta inte klarar av det. En annan brist som de flesta SEO-företag har är att de inte är transparenta, vilket är något som efterfrågas i branschen. Man vill helt enkelt inte köpa in tjänster från någon som låtsas vara någon sorts trollkarl och inte berättar vad det är som levereras.

För att knyta ihop säcken så har jag egentligen två poänger; köp inte tjänsten om du inte vet vad du köper. Kräv att den du köper SEO av är tydlig med vad som levereras, och vilka resultat du kan vänta dig. Den andra poängen är att, om du är SEO-konsult, se till att du vet vad du gör när du ger dig in på de mer konkurrensutsatta sökorden. Förutom att du kan misslyckas med att leverera så kan du faktiskt bränna de siter du själv sitter på om du länkar så ohämmat som du gör när du jobbar med svenska marknaden.

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-21

2 kommentarer

  1. Då är det schysst att man kan arbeta ostört i lilla Sverige…;)

    Kommentar av Ekorren

  2. Jag håller med dig att transparens är viktigt när man arbetar som konsult inom SEO. Även jag har märkt att många ser yrket som någon slags ”magiker” men när jag förklarar för kunder vad det är jag faktiskt gör så får jag en helt annat respekt – vilket är positivt.

    Kommentar av Albin Stööp

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?