Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO för riktigt konkurrensutsatta branscher

Det finns inte särskilt många som klarar av att konkurrera om de riktigt konkurrensutsatta sökorden. De allra flesta du stöter på som jobbar med SEO idag har aldrig ens tävlat där det börjar bli tufft. Det krävs nämligen en helt annan nivå av SEO när man börjar tävla på sökord som Poker och dess likar. Jag pratar faktiskt inte ens om poker på Google.se utan på de större marknaderna. Att lyckas ta positioner på dessa sökord på stora marknader runt om i världen är mycket, mycket svårare än att ta en förstaposition på i princip vilket sökord som helst i Sverige. Belöningen är desto större däremot.

Det finns några rejäla skillnader mot att optimera för mindre sökord och den allra största är nog att man måste räkna med rätt så täta manuella granskningar. Om sanningen ska fram har de flesta svenska siter aldrig överhuvudtaget varit nära att bli manuellt granskade medan de som placerar sig internationellt på dessa termer mer eller mindre är under ständig bevakning. Dessutom finns det en annan aspekt som innebär en rejäl skillnad, det finns konkurrens.

När man väljer sökord för en SEO-satsning i Sverige så kan man räkna med att huvudparten av de träffar som finns på förstasidan har ingen eller mycket bristfällig sökmotoroptimering. Kanske är det så att topp 3 har köpt in tjänsten eller som det faktiskt är i många fall så hålls positionerna av en större site som har en tail term strategi och faktiskt inte sökmotoroptimerar aktivt för sökordet i fråga. Det här innebär att man har ganska lätt som sökmotoroptimerare, man slåss ju faktiskt inte emot någon annan som jobbar med SEO utan mer mot miljön.

På de större internationella sökorden slåss man däremot om varenda position mot någon annan sökmotoroptimerare. Att ta en position på Fårskinn betyder bara att man jobbat sig förbi en av de sidor som råkat hamna där, att ta en position på Free Online Poker på Google.com innebär att man gjort ett bättre jobb än någon annan som jobbar heltid med SEO.

Långsiktigt så finns det en stor skillnad, på dessa termer så kommer du att bli omsprungen om du inte hela tiden arbetar aktivt med sökmotoroptimering eller om du inte hela tiden lär dig och förbättrar ditt arbete. Man kan inte göra en punktinsats och sedan leva på den resten av livet. Det här betyder att du ständigt måste arbeta framför allt med länkar, du behöver bättre, starkare och fler länkar konstant. Det betyder också att länkarna måste hålla högre kvalitet än vad konkurrenterna har. Det betyder nästan alltid också att du antingen måste ha rejält mycket pengar att spendera eller en SEO som är bättre än alla andra. Du måste vara medveten om att de du konkurrerar med har åtminstone ett antal heltidsoptimerare och faktiskt upp till ett femtiotal.

De flesta som jag stöter på som köpt in SEO som tjänst för sin gamblingsite är missnöjda med det de köpt (gäller förstås inte våra kunder). De är missnöjda av olika anledningar men det kokar nästan alltid ner till bristande resultat. Det är lätt som seo-konsult att tro att man kan leverera här på samma sätt som man alltid gjort men sanningen är att de allra flesta inte klarar det. En annan brist som de flesta sökmotoroptimeringsföretag har är att de inte är transparenta, det här är något som efterfrågas i branschen. Man vill helt enkelt inte köpa in tjäsnter från någon som låtsas vara någon sorts trollkarl och inte berättar vad det är som levereras.

För att knyta ihop säcken så har jag egentligen två poänger, köp inte tjänsten om du inte vet vad du köper, se till att den du köper SEO av är tydlig med vad det är som levereras och vadd du kan vänta dig för resultat. Den andra poängen är att om du är SEO-konsult, se till att du vet vad du gör när du ger dig in på de mer konkurrensutsatta sökorden, förutom att du kan misslyckas med att leverera så kan du faktiskt bränna de siter du själv sitter på om du länkar så ohämmat som du gör ner du jobbar med svenska marknaden.

2 kommentarer

  1. Då är det schysst att man kan arbeta ostört i lilla Sverige…;)

    Kommentar av Ekorren

  2. Jag håller med dig att transparens är viktigt när man arbetar som konsult inom SEO. Även jag har märkt att många ser yrket som någon slags ”magiker” men när jag förklarar för kunder vad det är jag faktiskt gör så får jag en helt annat respekt – vilket är positivt.

    Kommentar av Albin Stööp

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner