Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO för scaleups

Scaleup-möte

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent avkastningsmässigt för ett företag som vill skala upp. Att få massor av gratis och relevant trafik från Google låter väl jättebra, eller hur? För att satsningen ska bli lyckad krävs dock att du har förståelse för hur kanalen fungerar och på vilket sätt den kan hjälpa din verksamhet att växa. Här är några saker som är viktiga för dig att tänka på vid en större SEO-satsning. 

Jag var på Breakits Scaleup Day och fick en del frågor om SEO från andra deltagare. Det inspirerade mig att skriva det här inlägget med viktiga saker att tänka på om du är en scaleup och vill lyckas med SEO.

Din struktur är skalbar – på både gott och ont

Innan du ens börjar fundera på att skala upp bör du säkerställa att din webbplats struktur håller högsta klass ur ett SEO-tekniskt perspektiv. Om din sajt har brister som Google inte gillar kommer det att hämma din tillväxt och göra att resultaten inte blir så bra som de annars skulle kunna bli. Allt som hämmar dina möjligheter att ranka väl på Google behöver därför arbetas bort för att du ska få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas.

Ett exempel skulle kunna vara att en svensk sajt med vissa tekniska brister planerar att gå in i Tyskland. Om den tyska sajten har samma tekniska struktur som den svenska kommer också bristerna att skalas med. I många fall kommer det kanske gå hyfsat ändå – men inte så bra som det hade kunnat gå. Det går såklart att rätta till saker i efterhand men det är alltid bäst att göra rätt från början.

Så länge Google helt gratis kan ge dig relevanta besökare i exakt det ögonblicket de googlar efter de produkter eller tjänster du säljer ska du självklart se till att maxa den kanalen fullt. För det behöver du en teknisk struktur som Google gillar.

Jag har aldrig stött på en webbplats som inte avsevärt skulle kunna förbättras ur ett SEO-perspektiv och ju större sajt eller segment desto viktigare är det att strukturen sätts på rätt sätt. Jag må tala för egen vinning här men låt en SEO-specialist hjälpa dig med detta, vi kommer se saker ur ett annat perspektiv och bidra med insikter du troligtvis inte tänkt på innan.

Lokalisering kommer behövas

Om du ska skala upp till ett helt nytt land med ett annat språk kommer du behöva översätta eller skriva nytt innehåll på det lokala språket. Du kommer inte kunna ranka på exempelvis lokala söktermer i Tyskland om hela din sajt är på engelska.

Här är det viktigt att du gör en lokal sökordsanalys för det aktuella språket. Det kan vara frestande att ta en genväg här och hoppa över detta steg. Min upplevelse är dock att det inte blir lika bra och att de skribenter du anlitar kommer ha bättre förutsättningar att skriva bra sökordsoptimerade texter om du stöttar dem med vilka primära och sekundära sökord de ska bygga upp en sidas innehåll kring.

Investering

Hur mycket du behöver investera i SEO beror såklart på flera saker, bland annat på hur stort ert segment är och vart ni står i dag.

Många företag gör en stor tankevurpa när de kalkylerar hur mycket de är beredda att investera i SEO. Eftersom trafiken till sajten är gratis anser många att de inte behöver lägga så mycket pengar på SEO – trafiken kommer ju ändå. Detta är enligt mig helt fel tänk och något som kommer hämma din tillväxt.

Eftersom trafiken är gratis ska du hela tiden jobba för att förbättra din synlighet på Google och därigenom öka trafiken till din sajt. Det är bara genom att aktivt jobba med din SEO som du kommer kunna göra detta.

Baserat på våra erfarenheter kan organisk trafik i många fall bidra till ungefär hälften av en sajts intäkter. En bra riktlinje är att lägga runt 10-20 % av er marknadsföringsbudget på att förbättra er SEO. Investeringen kommer ta längre tid att räkna hem men det är en investering som ger bestående resultat och bättre ROI över tid när du lyckas.

Tidshorisont

SEO tar tid och du behöver ha en tidshorisont på åtminstone 6-9 månader innan du kan se resultatet av det arbete du lägger ner. Det är viktigt att alla i företaget är införstådda med det och att frukten av ert arbete inte kommer gå att skörda direkt. SEO är inte SEM där det mot betalning går att slå på och av trafiken till sajten hur man vill. SEO är mer av ett maratonlopp där det gäller att vara uthållig och där den målmedvetne vinner.

Givetvis ska ni kontinuerligt under de första 6-9 månaderna ändå kunna se en positiv utveckling kring er situation på Google men det är först i backspegeln ni kommer kunna se den riktigt stora positiva effekten.

SEO i organisationen

Hela organisationen behöver mer än bara en grundläggande förståelse för hur arbetet med SEO bidrar med värde till er. Låt er SEO-partner få access till både ledningsgrupp och nyckelpersoner på företaget för att stötta och utbilda er i denna process.

Sökmotoroptimering tangerar många områden i ett företag och därför är det viktigt att ha SEO-aspekten med i många av de regler och rutiner ni sätter internt. Detta kan innefatta allt från hur ni jobbar med PR på ett sätt som genererar länkar till att stötta kundtjänst eller marknadsavdelningen med data över hur användare inom segmentet googlar kring ert varumärke.

SEO ska alltså inte bara vara något ni gör vid sidan av stötvis utan en integrerad del av er affärsutveckling och marknadsföring.

Tänk länk

Många scaleups befinner sig i den angenäma positionen att medier skriver mycket om dem. Det kan handla om allt från nya tjänster och produkter som ett företag lanserar eller något särskilt ett företag tar initiativ till.. Det finns en stor nyfikenhet kring många scaleups och medier såsom exempelvis Breakit och DI Digital bevakar mycket av det som händer på den svenska scaleupscenen. Det väldigt många bolag missar här är länkmöjligheten.

Google värderar länkar för att bedöma hur en sajt ska ranka. Allt annat lika kommer den sajt som har bäst och flest länkar att ranka högst. Genom att publicera mer av dessa nyheter på din egen domän går det att få relevanta och starka länkar till din sajt på ett naturligt sätt när nyhetssajter hänvisar till er.

Givetvis finns det fortfarande ett värde i att använda tjänster för att skicka ut pressmeddelanden. Innehållet i pressmeddelandena bör dock vara en förkortad version av det riktiga innehållet som då finns på er sajt och som är dit länkarna ska peka. På detta sätt bygger ni auktoritet i domänen vilket är en oerhört viktig del i hur Google kommer bedöma och rankar er sajt.

Går du i tankarna på att skala upp? Hör gärna av dig till oss på Pineberry

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner