Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Förbättrar sökresultaten

De allra flesta av oss är tämligen smarta när vi skriver in sökord och termer i Googles lilla sökruta. Vi har blivit bättre och bättre på att göra sökningar så exakta som möjligt samtidigt som Googles algoritm blivit bättre och bättre. Dessa två tendenser leder tillsammans mot att sökresultaten blivit bättre och bättre. Många jag pratat med på senare tid hävdar motsatsen, att sökresultaten håller på och blir sämre med tiden. Detta vill folk vanligtvis skylla på SEO. Jag skulle vilja säga att fenomenet att folk anser att sökresultaten blivit sämre snarare beror på att man ställer högre krav samtidigt som man blivit dummare och dummare på området att hantera sökresultaten. Är det verkligen så konstigt att man blir missnöjd när man alltid klickar på första länken Google visar utan att reflektera över resten? 42% klickar på första länken i resultaten på i princip samtliga sökord. Är det en slump? Knappast, det beror på att det är så man gör när man söker nu för tiden. Vi förväntar oss att Google ska göra en perfekt sortering så vi orkar inte ens scrolla ner och kolla resten av resultaten på första sidan. En än mindre andel går till andra sidan och känner du ens någon som kollar resultaten på 5:e sidan?

Om vi jämför sökresultaten nu och för några år sedan så är min åsikt att de är mycket bättre. Till exempel fick man flera månader gamla resultat då, ny kan du söka på aktuella nyheter redan samma dag. Det vanligaste klagomålet är att om man söker efter mindre verksamheter som till exempel bilverkstäder så kommer man allt som oftast till någon form av katalog. Well, det beror allt som oftast på att bilverkstäder inte har siter. Åtminstone inte väl fungerande siter, de har heller aldrig haft det. Anledningen till att du klagar över det nu och inte för 4 år sedan är inte att resultaten blivit sämre, det var inte fler bilverkstäder som hade siter på den tiden, utan att förr använde du inte Google till detta. Du kanske använde Gula sidorna eller så slog du faktiskt upp det i telefonkatalogen.

När det gäller påståendet att SEO försämrar resultaten så skulle jag vilja säga att det är en väldigt ogrundad åsikt. Jag kan förstå att man kan gå på den tankevurpan men det finns i mina ögon inget stöd för det. Jag skulle vilja påstå att i de allra flesta fall är det tvärt om. SEO har en inneboende egenskap som gör att resultaten faktiskt blir bättre. SEO är nämligen ganska dyrt. Nu för tiden skulle jag vilja påstå att det finns mycket få som är beredda att optimera en irrelevant site för ett sökord eftersom man kommer konvertera dåligt på det sökordet. Bättre då att när man ändå spenderar pengar på optimering att man siktar på relevanta sökord och har en bra site. Naturligtvis är det inte alltid så, t ex kan man ju anse att det inte kostar något om man gör optimeringen själv och därför vara beredd att slarva lite. I snitt däremot skulle jag vilja påstå att SEO förbättrar resultaten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner