Sökmotorkonsult.se

SEO Förbättrar sökresultaten

De allra flesta av oss är tämligen smarta när vi skriver in sökord och termer i Googles lilla sökruta. Vi har blivit bättre och bättre på att göra sökningar så exakta som möjligt samtidigt som Googles algoritm blivit bättre och bättre. Dessa två tendenser leder tillsammans mot att sökresultaten blivit bättre och bättre. Många jag pratat med på senare tid hävdar motsatsen, att sökresultaten håller på och blir sämre med tiden. Detta vill folk vanligtvis skylla på SEO. Jag skulle vilja säga att fenomenet att folk anser att sökresultaten blivit sämre snarare beror på att man ställer högre krav samtidigt som man blivit dummare och dummare på området att hantera sökresultaten. Är det verkligen så konstigt att man blir missnöjd när man alltid klickar på första länken Google visar utan att reflektera över resten? 42% klickar på första länken i resultaten på i princip samtliga sökord. Är det en slump? Knappast, det beror på att det är så man gör när man söker nu för tiden. Vi förväntar oss att Google ska göra en perfekt sortering så vi orkar inte ens scrolla ner och kolla resten av resultaten på första sidan. En än mindre andel går till andra sidan och känner du ens någon som kollar resultaten på 5:e sidan?

Om vi jämför sökresultaten nu och för några år sedan så är min åsikt att de är mycket bättre. Till exempel fick man flera månader gamla resultat då, ny kan du söka på aktuella nyheter redan samma dag. Det vanligaste klagomålet är att om man söker efter mindre verksamheter som till exempel bilverkstäder så kommer man allt som oftast till någon form av katalog. Well, det beror allt som oftast på att bilverkstäder inte har siter. Åtminstone inte väl fungerande siter, de har heller aldrig haft det. Anledningen till att du klagar över det nu och inte för 4 år sedan är inte att resultaten blivit sämre, det var inte fler bilverkstäder som hade siter på den tiden, utan att förr använde du inte Google till detta. Du kanske använde Gula sidorna eller så slog du faktiskt upp det i telefonkatalogen.

När det gäller påståendet att SEO försämrar resultaten så skulle jag vilja säga att det är en väldigt ogrundad åsikt. Jag kan förstå att man kan gå på den tankevurpan men det finns i mina ögon inget stöd för det. Jag skulle vilja påstå att i de allra flesta fall är det tvärt om. SEO har en inneboende egenskap som gör att resultaten faktiskt blir bättre. SEO är nämligen ganska dyrt. Nu för tiden skulle jag vilja påstå att det finns mycket få som är beredda att optimera en irrelevant site för ett sökord eftersom man kommer konvertera dåligt på det sökordet. Bättre då att när man ändå spenderar pengar på optimering att man siktar på relevanta sökord och har en bra site. Naturligtvis är det inte alltid så, t ex kan man ju anse att det inte kostar något om man gör optimeringen själv och därför vara beredd att slarva lite. I snitt däremot skulle jag vilja påstå att SEO förbättrar resultaten.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?