Sökmotorkonsult.se

SEO Förbättrar sökresultaten

De allra flesta av oss är tämligen smarta när vi skriver in sökord och termer i Googles lilla sökruta. Vi har blivit bättre och bättre på att göra sökningar så exakta som möjligt samtidigt som Googles algoritm blivit bättre och bättre. Dessa två tendenser leder tillsammans mot att sökresultaten blivit bättre och bättre. Många jag pratat med på senare tid hävdar motsatsen, att sökresultaten håller på och blir sämre med tiden. Detta vill folk vanligtvis skylla på SEO. Jag skulle vilja säga att fenomenet att folk anser att sökresultaten blivit sämre snarare beror på att man ställer högre krav samtidigt som man blivit dummare och dummare på området att hantera sökresultaten. Är det verkligen så konstigt att man blir missnöjd när man alltid klickar på första länken Google visar utan att reflektera över resten? 42% klickar på första länken i resultaten på i princip samtliga sökord. Är det en slump? Knappast, det beror på att det är så man gör när man söker nu för tiden. Vi förväntar oss att Google ska göra en perfekt sortering så vi orkar inte ens scrolla ner och kolla resten av resultaten på första sidan. En än mindre andel går till andra sidan och känner du ens någon som kollar resultaten på 5:e sidan?

Om vi jämför sökresultaten nu och för några år sedan så är min åsikt att de är mycket bättre. Till exempel fick man flera månader gamla resultat då, ny kan du söka på aktuella nyheter redan samma dag. Det vanligaste klagomålet är att om man söker efter mindre verksamheter som till exempel bilverkstäder så kommer man allt som oftast till någon form av katalog. Well, det beror allt som oftast på att bilverkstäder inte har siter. Åtminstone inte väl fungerande siter, de har heller aldrig haft det. Anledningen till att du klagar över det nu och inte för 4 år sedan är inte att resultaten blivit sämre, det var inte fler bilverkstäder som hade siter på den tiden, utan att förr använde du inte Google till detta. Du kanske använde Gula sidorna eller så slog du faktiskt upp det i telefonkatalogen.

När det gäller påståendet att SEO försämrar resultaten så skulle jag vilja säga att det är en väldigt ogrundad åsikt. Jag kan förstå att man kan gå på den tankevurpan men det finns i mina ögon inget stöd för det. Jag skulle vilja påstå att i de allra flesta fall är det tvärt om. SEO har en inneboende egenskap som gör att resultaten faktiskt blir bättre. SEO är nämligen ganska dyrt. Nu för tiden skulle jag vilja påstå att det finns mycket få som är beredda att optimera en irrelevant site för ett sökord eftersom man kommer konvertera dåligt på det sökordet. Bättre då att när man ändå spenderar pengar på optimering att man siktar på relevanta sökord och har en bra site. Naturligtvis är det inte alltid så, t ex kan man ju anse att det inte kostar något om man gör optimeringen själv och därför vara beredd att slarva lite. I snitt däremot skulle jag vilja påstå att SEO förbättrar resultaten.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!