Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Det är viktigt att samhällsfunktioner är medvetna om detta beteende och snabbt fångar upp vilken typ av frågor medborgarna ställer för att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

Coronakrisen är vad alla talar om just nu och det är naturligt att man är orolig och vill ha svar på sina frågor och funderingar. Många vänder sig till Google för att hitta den information.

Google gör många bra saker på detta område just nu och försöker sammanställa den information som finns för sina användare på olika sätt.

En sökning på Google efter ”coronavirus” visar exempelvis ett SOS-meddelande i de drabbade regionerna, snabblänkar till myndigheters sidor om coronaviruset och en karta över utbredningen.  SOS-meddelande

Länkar till myndigheter på Google

Karta från Google över coronavirusets utbredning

Allt det här är jättebra men vi behöver komma ihåg att Google bara är den som sammanställer och länkar till vart informationen finns.

Fånga upp nya sökbeteenden snabbt

Jag vill egentligen inte fastna enbart vid coronakrisen men den fungerar bra som ett aktuellt exempel på varför det är viktigt att snabbt fånga upp vilka sökbeteenden som finns.

Syftet är helt enkelt att informera och svara på de olika frågor som medborgarna har.

Vid händelser som får detta genomslag skapas det ofantligt många nya sökningar som inte fanns där tidigare. Därför är det bra att löpande hämta in statistik på vad användare googlar och arbeta för att förbättra sitt innehåll utifrån dessa frågeställningar.

Search Console

Via Googles Search Console, som är helt gratis, kan du se alla sökfrågor du rankar för idag. Informationen uppdateras på dagsbasis. Med denna data kan du lokalisera sökbeteenden som finns och men som du missat att ta upp i ditt innehåll.

Om du jobbar på en myndighet eller annan samhällsbärande instans är det troligt att Google rankar ditt innehåll väldigt högt även fast du inte exakt svarat på alla frågor medborgarna har.

Genom att använda Search Console-datan på detta sätt bidrar du till täppa till kunskapsluckor och kan även motverka eventuell ryktesspridning som uppstår.

Google Trends

Google Trends är ett annat gratis verktyg från Google där du kan följa hur intresset utvecklas för vissa ämnen. Det är inte lika granulärt som Search Console men ger ändå en inblick i hur intresset utvecklas över olika tidsperioder.

Här kan du exempelvis se intresset för ”tvätta händerna” under de senaste 5 åren (för vilket 1177 har en bra guide som Google rankar på 1:a plats).

Till sist vill jag även tipsa om att det är bra att hålla ett öra mot sina egna interna organisation. Där kommer du också kunna fånga upp nya funderingar från befolkningen snabbt.

Hoppas artikeln var till nytta och att du som på något sätt arbetar på en samhällsfunktion får nya insikter som leder till att du kan förbättra servicen till medborgarna.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner