Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Det är viktigt att samhällsfunktioner är medvetna om detta beteende och snabbt fångar upp vilken typ av frågor medborgarna ställer för att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

Coronakrisen är vad alla talar om just nu och det är naturligt att man är orolig och vill ha svar på sina frågor och funderingar. Många vänder sig till Google för att hitta den information.

Google gör många bra saker på detta område just nu och försöker sammanställa den information som finns för sina användare på olika sätt.

En sökning på Google efter ”coronavirus” visar exempelvis ett SOS-meddelande i de drabbade regionerna, snabblänkar till myndigheters sidor om coronaviruset och en karta över utbredningen.  SOS-meddelande

Länkar till myndigheter på Google

Karta från Google över coronavirusets utbredning

Allt det här är jättebra men vi behöver komma ihåg att Google bara är den som sammanställer och länkar till vart informationen finns.

Fånga upp nya sökbeteenden snabbt

Jag vill egentligen inte fastna enbart vid coronakrisen men den fungerar bra som ett aktuellt exempel på varför det är viktigt att snabbt fånga upp vilka sökbeteenden som finns.

Syftet är helt enkelt att informera och svara på de olika frågor som medborgarna har.

Vid händelser som får detta genomslag skapas det ofantligt många nya sökningar som inte fanns där tidigare. Därför är det bra att löpande hämta in statistik på vad användare googlar och arbeta för att förbättra sitt innehåll utifrån dessa frågeställningar.

Search Console

Via Googles Search Console, som är helt gratis, kan du se alla sökfrågor du rankar för idag. Informationen uppdateras på dagsbasis. Med denna data kan du lokalisera sökbeteenden som finns och men som du missat att ta upp i ditt innehåll.

Om du jobbar på en myndighet eller annan samhällsbärande instans är det troligt att Google rankar ditt innehåll väldigt högt även fast du inte exakt svarat på alla frågor medborgarna har.

Genom att använda Search Console-datan på detta sätt bidrar du till täppa till kunskapsluckor och kan även motverka eventuell ryktesspridning som uppstår.

Google Trends

Google Trends är ett annat gratis verktyg från Google där du kan följa hur intresset utvecklas för vissa ämnen. Det är inte lika granulärt som Search Console men ger ändå en inblick i hur intresset utvecklas över olika tidsperioder.

Här kan du exempelvis se intresset för ”tvätta händerna” under de senaste 5 åren (för vilket 1177 har en bra guide som Google rankar på 1:a plats).

Till sist vill jag även tipsa om att det är bra att hålla ett öra mot sina egna interna organisation. Där kommer du också kunna fånga upp nya funderingar från befolkningen snabbt.

Hoppas artikeln var till nytta och att du som på något sätt arbetar på en samhällsfunktion får nya insikter som leder till att du kan förbättra servicen till medborgarna.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner