Sökmotorkonsult.se

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Det är viktigt att samhällsfunktioner är medvetna om detta beteende och snabbt fångar upp vilken typ av frågor medborgarna ställer för att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

Coronakrisen är vad alla talar om just nu och det är naturligt att man är orolig och vill ha svar på sina frågor och funderingar. Många vänder sig till Google för att hitta den information.

Google gör många bra saker på detta område just nu och försöker sammanställa den information som finns för sina användare på olika sätt.

En sökning på Google efter ”coronavirus” visar exempelvis ett SOS-meddelande i de drabbade regionerna, snabblänkar till myndigheters sidor om coronaviruset och en karta över utbredningen.  SOS-meddelande

Länkar till myndigheter på Google

Karta från Google över coronavirusets utbredning

Allt det här är jättebra men vi behöver komma ihåg att Google bara är den som sammanställer och länkar till vart informationen finns.

Fånga upp nya sökbeteenden snabbt

Jag vill egentligen inte fastna enbart vid coronakrisen men den fungerar bra som ett aktuellt exempel på varför det är viktigt att snabbt fånga upp vilka sökbeteenden som finns.

Syftet är helt enkelt att informera och svara på de olika frågor som medborgarna har.

Vid händelser som får detta genomslag skapas det ofantligt många nya sökningar som inte fanns där tidigare. Därför är det bra att löpande hämta in statistik på vad användare googlar och arbeta för att förbättra sitt innehåll utifrån dessa frågeställningar.

Search Console

Via Googles Search Console, som är helt gratis, kan du se alla sökfrågor du rankar för idag. Informationen uppdateras på dagsbasis. Med denna data kan du lokalisera sökbeteenden som finns och men som du missat att ta upp i ditt innehåll.

Om du jobbar på en myndighet eller annan samhällsbärande instans är det troligt att Google rankar ditt innehåll väldigt högt även fast du inte exakt svarat på alla frågor medborgarna har.

Genom att använda Search Console-datan på detta sätt bidrar du till täppa till kunskapsluckor och kan även motverka eventuell ryktesspridning som uppstår.

Google Trends

Google Trends är ett annat gratis verktyg från Google där du kan följa hur intresset utvecklas för vissa ämnen. Det är inte lika granulärt som Search Console men ger ändå en inblick i hur intresset utvecklas över olika tidsperioder.

Här kan du exempelvis se intresset för ”tvätta händerna” under de senaste 5 åren (för vilket 1177 har en bra guide som Google rankar på 1:a plats).

Till sist vill jag även tipsa om att det är bra att hålla ett öra mot sina egna interna organisation. Där kommer du också kunna fånga upp nya funderingar från befolkningen snabbt.

Hoppas artikeln var till nytta och att du som på något sätt arbetar på en samhällsfunktion får nya insikter som leder till att du kan förbättra servicen till medborgarna.

Sidan är senast uppdaterad 2020-03-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.