Sökmotorkonsult.se

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Det är viktigt att samhällsfunktioner är medvetna om detta beteende och snabbt fångar upp vilken typ av frågor medborgarna ställer för att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

Coronakrisen är vad alla talar om just nu och det är naturligt att man är orolig och vill ha svar på sina frågor och funderingar. Många vänder sig till Google för att hitta den information.

Google gör många bra saker på detta område just nu och försöker sammanställa den information som finns för sina användare på olika sätt.

En sökning på Google efter ”coronavirus” visar exempelvis ett SOS-meddelande i de drabbade regionerna, snabblänkar till myndigheters sidor om coronaviruset och en karta över utbredningen.  SOS-meddelande

Länkar till myndigheter på Google

Karta från Google över coronavirusets utbredning

Allt det här är jättebra men vi behöver komma ihåg att Google bara är den som sammanställer och länkar till vart informationen finns.

Fånga upp nya sökbeteenden snabbt

Jag vill egentligen inte fastna enbart vid coronakrisen men den fungerar bra som ett aktuellt exempel på varför det är viktigt att snabbt fånga upp vilka sökbeteenden som finns.

Syftet är helt enkelt att informera och svara på de olika frågor som medborgarna har.

Vid händelser som får detta genomslag skapas det ofantligt många nya sökningar som inte fanns där tidigare. Därför är det bra att löpande hämta in statistik på vad användare googlar och arbeta för att förbättra sitt innehåll utifrån dessa frågeställningar.

Search Console

Via Googles Search Console, som är helt gratis, kan du se alla sökfrågor du rankar för idag. Informationen uppdateras på dagsbasis. Med denna data kan du lokalisera sökbeteenden som finns och men som du missat att ta upp i ditt innehåll.

Om du jobbar på en myndighet eller annan samhällsbärande instans är det troligt att Google rankar ditt innehåll väldigt högt även fast du inte exakt svarat på alla frågor medborgarna har.

Genom att använda Search Console-datan på detta sätt bidrar du till täppa till kunskapsluckor och kan även motverka eventuell ryktesspridning som uppstår.

Google Trends

Google Trends är ett annat gratis verktyg från Google där du kan följa hur intresset utvecklas för vissa ämnen. Det är inte lika granulärt som Search Console men ger ändå en inblick i hur intresset utvecklas över olika tidsperioder.

Här kan du exempelvis se intresset för ”tvätta händerna” under de senaste 5 åren (för vilket 1177 har en bra guide som Google rankar på 1:a plats).

Till sist vill jag även tipsa om att det är bra att hålla ett öra mot sina egna interna organisation. Där kommer du också kunna fånga upp nya funderingar från befolkningen snabbt.

Hoppas artikeln var till nytta och att du som på något sätt arbetar på en samhällsfunktion får nya insikter som leder till att du kan förbättra servicen till medborgarna.

Sidan är senast uppdaterad 2020-03-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.