Sökmotorkonsult.se

Andra sitter på guldgruvor inom sökmotoroptimering

Konferens

Det är lätt att tro att man är fullärd inom sökmotoroptimering. Det är lätt att hamna i en sits när man själv dominerar ett område att tro att den egna metoden alltid är bäst. Visst kan det vara så att den sökmotoroptimering du själv gör är fantastisk men det finns alltid skäl att utvecklas. Den som inte utvecklas går nämligen bakåt.

Jag går gärna på konferenser men endast mycket sällan för de föreläsningar som görs. Likaså är det med Work Shops eller rundabords-diskussioner, de ger mig sällan något. Ofta är det tillslätat, anpassat för en målgrupp som definitivt inte är jag. Alla som föreläser har dessutom en anledning, en agenda. De vill sälja en bok eller göra reklam för sitt system eller något annat. Det finns något helt annat på SEO-konferenser som är värt mycket mer däremot.

Den huvudsakliga anledningen till att jag går på konferenser är att prata med andra. Det kan vara sökmotoroptimerare i helt andra segment eller med helt andra metoder. Bara att sitta ner och prata med de som brottas med helt andra problem kan ge ordentligt med insikter i den egna problematiken.

En viktig läxa är att man måste dela med sig för att det ska fungera. Allt för ofta har jag upplevt att folk går runt och håller på hemligheter och det gör att de heller aldrig får reda på några hemligheter. Om du läst den här bloggen ett tag så vet du min (och Pineberrys) inställning till hemligheter, vi tror inte att något blir bättre av att det hålls hemligt. Dela med dig, sprid och få tillbaka.

Därför befinner jag mig idag på SMX Advanced i Seattle och kommer att rapportera i Linkedin-gruppen SEO för Svenskar, gå med där för att få reda på vad jag får reda på.

För övrigt anser jag att Blogg.se fortfarande är utkastad av Google.

4 kommentarer

  1. Vi är många som är väldigt glada över din ochPineberrys generösa inställning!

    Kommentar av Lena

  2. Klart man kan dela med sig av en del saker men hundraprocentig öppenhet har bara lett till att någon försökt sno min idé. SEO metoder tycker jag däremot det är viktigt dela med mig av men ingenting därutöver.

    Kommentar av John

  3. John, varför skulle det vara skillnad på SEO och något annat? SEO är ganska utvecklingsdrivet och om du har bra metoder som ingen annan har så har du ett försprång eller hur?

    Jag tror ändå man förlorar på att sitta och hålla på hemligheter. Visst är det kanske inte läge att berätta företagets marknadsplan för direkta konkurrenten men det finns ju massor av intressant och generell information att dela.

    Lena, Tack!

  4. Sharing is caring :o).

    Kommentar av Daniel Lazic

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.