Sökmotorkonsult.se

Andra sitter på guldgruvor inom sökmotoroptimering

Konferens

Det är lätt att tro att man är fullärd inom sökmotoroptimering. Det är lätt att hamna i en sits när man själv dominerar ett område att tro att den egna metoden alltid är bäst. Visst kan det vara så att den sökmotoroptimering du själv gör är fantastisk men det finns alltid skäl att utvecklas. Den som inte utvecklas går nämligen bakåt.

Jag går gärna på konferenser men endast mycket sällan för de föreläsningar som görs. Likaså är det med Work Shops eller rundabords-diskussioner, de ger mig sällan något. Ofta är det tillslätat, anpassat för en målgrupp som definitivt inte är jag. Alla som föreläser har dessutom en anledning, en agenda. De vill sälja en bok eller göra reklam för sitt system eller något annat. Det finns något helt annat på SEO-konferenser som är värt mycket mer däremot.

Den huvudsakliga anledningen till att jag går på konferenser är att prata med andra. Det kan vara sökmotoroptimerare i helt andra segment eller med helt andra metoder. Bara att sitta ner och prata med de som brottas med helt andra problem kan ge ordentligt med insikter i den egna problematiken.

En viktig läxa är att man måste dela med sig för att det ska fungera. Allt för ofta har jag upplevt att folk går runt och håller på hemligheter och det gör att de heller aldrig får reda på några hemligheter. Om du läst den här bloggen ett tag så vet du min (och Pineberrys) inställning till hemligheter, vi tror inte att något blir bättre av att det hålls hemligt. Dela med dig, sprid och få tillbaka.

Därför befinner jag mig idag på SMX Advanced i Seattle och kommer att rapportera i Linkedin-gruppen SEO för Svenskar, gå med där för att få reda på vad jag får reda på.

För övrigt anser jag att Blogg.se fortfarande är utkastad av Google.

Sidan är senast uppdaterad 2012-06-04

4 kommentarer

  1. Vi är många som är väldigt glada över din ochPineberrys generösa inställning!

    Kommentar av Lena

  2. Klart man kan dela med sig av en del saker men hundraprocentig öppenhet har bara lett till att någon försökt sno min idé. SEO metoder tycker jag däremot det är viktigt dela med mig av men ingenting därutöver.

    Kommentar av John

  3. John, varför skulle det vara skillnad på SEO och något annat? SEO är ganska utvecklingsdrivet och om du har bra metoder som ingen annan har så har du ett försprång eller hur?

    Jag tror ändå man förlorar på att sitta och hålla på hemligheter. Visst är det kanske inte läge att berätta företagets marknadsplan för direkta konkurrenten men det finns ju massor av intressant och generell information att dela.

    Lena, Tack!

  4. Sharing is caring :o).

    Kommentar av Daniel Lazic

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?