Sökmotorkonsult.se

SEO kostar för lite

Man på bro

Den svenska SEO-branschen går för högtryck just nu, affärerna går bra för i princip alla. Det enda som kan ställa till problem för SEO-bolagen är att priserna är alldeles för låga. Låter det konstigt? 

Det hela är en fråga om förväntningar och det ställer till problem. Det är inte orimligt att för ett generiskt företag förvänta sig 100.000 kr tillbaka i månaden från sin satsning på SEO (siffran är lite tagen ur luften för att få till ett tydligt exempel). Frågan är vad du förväntar dig få betala för att tjäna dessa 100.000. Att betala 10 eller 20.000 i månaden skulle betyda att du tjänade åtminstone 80.000, en bra investering alltså. Som företagare är man förstås en prispressare ändå och vill få ner dessa 20.000 så mycket som möjligt och det är vad som skapar problem i branschen.

Det går att göra SEO billigare genom att göra mer automatiskt och många SEO-bolag går den vägen, då kan man få ner priset till kanske 3-4.000 snarare än 10-20.000 för samma arbete. Problemet är att automatiskt är farligt. Om jag skulle få sia om framtiden skulle jag vilja säga att alla automatiska system förr eller senare drabbas av en uppdatering från Google. Vi har sett det hända många gånger för många företag i branschen, man har gått ifrån hantverk och byggt automation och då får man en smäll av Google förr eller senare. Priserna på SEO i Sverige är alltså för låga.

Med något högre priser kommer behovet av automatiska lösningar minska, stabiliteten gå upp och kunderna fortfarande tjäna riktigt bra med pengar. Tänk på det när du ska sälja SEO eller när du ska köpa in tjänsten, det kanske är bättre att ta ett steg upp i kvalitet istället för att välja den billigaste leverantören.

Sidan är senast uppdaterad 2013-08-26

8 kommentarer

  1. Har äntligen börjat ta ordentligt betalt, och jag sticker nog ut rätt ordentligt från mängden i dagsläget som konsult, men förhoppningsvis inte bara för priset utan även för kvaliteten i arbetet.
    4 – 5 kunder kan jag ha, sen kan jag inte erbjuda en lika hög kvalitet längre. Men med enbart en handfull kunder så får man ju ta bra betalt förstås. Kvalitet över kvantitet tror jag är melodin för oss i framtiden.

    Men det är ju precis som du säger, det som många SEO – företag har skött automatiskt förut måste nu flyttas över till att bli manuellt arbete för att säkerställa framtiden.
    Man har ju inte råd att åka på en knäpp på näsan och se allt falla ihop som ett korthus. Titta på företaget i England som vi anlitade för länkbygge.
    Deras nätverk åkte i April ifjor, och då var det game over.
    Kunderna flydde fältet, oftast sjukt förbannade, och det var bara för det företaget att lägga ner verksamheten. En Google uppdatering, och det var kört. Det känns lite väl riskabelt att bygga en verksamhet på tycker jag.

    Bra post Magnus, som vanligt ska sägas.

    Kommentar av Niklas

  2. Precis som du nämner Magnus, kvalitet istället för kvantitet.

    Kombinera detta med att få kunden att förstå värdet av SEO, då fungerar höjda priser samtidigt som branschen blomstrar och sökresultaten blir fina och ger värde!

    Bra skrivit!

    Kommentar av Måns Gullberg

  3. Hur funkar automatiska system? Vore intressant med en post om hur de företagen jobbar.

    Kommentar av Dan

  4. Det finns alla möjliga olika system där ute, främst när det gäller länkbygge. En länk kan automatiskt publiceras på ett större antal sajter t ex.

  5. Glöm inte att vi även måste jobba för att få kunderna att förstå att SEO även är en långsiktig investering. Att ha en ROI där 20k per månad ger 80k per månad är ju helt galet bra. Alldeles för bra.

    Mer realistiskt vore väl om det är ett nollsummespel första 12 månaderna och börjar ge tillbaka år två? Med sådana förväntningar skulle priserna kunna höjas rejält. Och branschen skulle få bättre utrymme för att leverera kvalitativ SEO utan automatiska länksystem och allt för höga risker.

    Kommentar av Bernt Johansson

  6. @Bernt: Håller med om att priserna borde/måste upp men att säga att en ROI på 4 är alldeles för bra är kanske inte bästa sättet att få nya kunder ;)

    Kommentar av Jonas, GFD Webbyrå

  7. Nu skjuter Ni er själv i foten eller biter er i svansen med att tror att det går höja priserna, det finns alltid några hungriga nykomlingar i branschen som kommer ringa era kunder och erbjuda sin service för halva priser eller mera. (eller hoppar av sitt jobb på en seo firma och tar med sig kunder till en mycket billigare kostnad).

    Era kunder vill ha vinster i sina företag och de jagar alla kostnader sänkningar de kan hitta. Ni gör grovjobbet det första året med att få upp kunderna i toppen på serpen och sedan kommer en liten ny firma och bara seglar vidare med lite blogginlägg och gästartiklar m.m. för att ha kvar dem i toppen.

    Värdera erat jobb till vad det kostar och inte till hur stor vinst kunden gör på erat jobb, en mycket nöjd kund som gör stora vinster rekommendera Er istället för att byta ut er till en billigare.

    Kommentar av Lennart Heleander

  8. Ja, det är lätt att resonera så, och naturligtvis skall ni ha bra betalt om ni är duktiga.

    Men tänk om banken sade att vi tar 20% för att flytta pengar från kundens konto till ditt. Tack vare att vi gör det kan du tjäna stora pengar. Det är lätt så att alla vill värdera sin egen insats som den mest avgörande för resultatet.

    Det här med resultatbaserad ersättning på mer eller mindre svårmätta parametrar är ju ofta gissningar och antaganden. Hur stor andel av försäljningsökningen kom verkligen från konsultens arbete? Hur man än gör så står ju inte resten av världen stilla, och det är i praktiken omöjligt att veta exakt hur det sett ut om man inte gjort en specifik åtgärd.

    Så, visst, ta bra betalt om ni gör ett bra jobb – men överdriv inte.

    :-)

    Kommentar av Greger Andersson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.