Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

20 SEO-krav på din e-handelsplattform

20 seo krav e-handel

Vilken e-handelsplattform ska jag välja? Detta är en ständigt återkommande fråga till oss på Pineberry. Följande inlägg är tänkt som en hjälp till hur du som e-handlare bör jämföra och utvärdera e-handelsplattformar utifrån ett SEO perspektiv. 

Det finns flera affärsmässiga faktorer som spelar in när du väljer e-handelsplattform. En av dessa viktiga faktorer, som berör alla e-handlare på ett eller annat sätt, är SEO. Det är viktigt att du som e-handlare inte väljer en e-handelsplattform som begränsar dina möjlighet att lyckas på Google.

20 SEO-krav på din e-handelsplattform

Vi förstår om det kan upplevas båda jobbigt och krångligt att hålla koll vad som behöver finnas hos din e-handelsplattform. För att underlätta för dig som e-handlare så har vi därför tagit fram en kravspecifikation med 20 punkter. Så många som möjligt av dessa bör vara uppfyllda för att du inte ska bli begränsad i ditt SEO-arbete. Punkterna är baserade på de vanligaste och viktigaste SEO-bristerna som vi upplever att e-handelsplattformarna av idag har. Använd dig gärna av vår kravspecifikation när du utvärderar vilken e-handelsplattform som passar dig bäst.

Kravspecifikation

Alla punkter i listan är viktiga. Men hamnar du i ett läge där du måste prioritera så är punkterna på övre halvan viktigare än de på den nedre halvan.

  1. Ompekningar
    Att kunna peka om en URL med en permanent 301 redirect. Det ska kunna automatiseras genom regler. Man ska även kunna göra ompekningar manuellt direkt via gränssnittet.
  2. Flexibel menystruktur
    Att kunna ha en flexibel menystruktur. Med det menas det att menyn är fristående från katalogiseringen av produkterna. Man ska alltså kunna skapa en navigeringsstruktur med länkar i olika nivåer oberoende av vilken mappning produkterna tillhör. Man ska även kunna justera ankartexten på respektive menyrubrik.
  3. Unika titlar och meta descriptions
    Att kunna skriva en unik titel och meta description på varje sida direkt i ditt gränssnitt manuellt. Möjligheten ska också finnnas att automatiskt kunna generera ut dessa utifrån regler baserade på dynamiska parametrar där du ska kunna ha olika regler för olika sidtyper/produktkategorier.
  4. Unikt innehåll
    Att kunna skriva unikt innehåll på alla typer av sidor på sajten, exempelvis på underkategorisidor.
  5. Mobilanpassning
    Att sajten är mobilanpassad.
  6. Sortering – och filtrering
    Att det finns en lösning för hur man hanterar sorterings – och filtreringssidor med målsättningen att förhindra indexering i de falla man inte särskilt önskar det.
  7. Statisk URL oavsett plats i strukturen
    Att underkategorisidor som finns på flera olika platser på sajten har en och samma URL. Exempelvis ska underkategorisidan för ”Nike skor” som går att nå från både varumärkessidan för Nike och kategorisidan för skor inte ha olika URL.
  8. En produkturl oavsett produkt
    Att produktsidorna ska ha exakt samma URL oavsett hur många olika kategorier produkten återfinns i.
  9. Lösningar för flera produktvarianter
    Att du ska kunna ha flera produktvarianter (storlekar, färger, etc) på samma produkt-URL. Exempelvis ska en blå och en röd mössa i samma modell kunna finnas under en och samma URL. Om den lösningen inte genomförs måste innehållet skrivas om.
  10. Prestanda
    Att laddningstiden är så låg som möjligt. Laddningstiden är en rankingfaktor, den är även extra viktig på mobila enheter eftersom Google sannolikt kommer börja använda sig av “mobile first” index i framtiden. Jobba tillsammans med din plattforms och ha som gemensamt mål att laddningstiderna på din sajt är bättre än för dina konkurrenter.
  11. Varumärkesstruktur
    Det ska finnas ett stöd i plattformen för att kunna skapa och generera ut varumärkessidor.
  12. Indexeringsalternativ
    Att kunna sätta att valfri sida på sajten till ”noindex”, det vill säga att sidan inte indexeras av Google. Det ska kunna göras på enskilda sidor och sidtyper.
  13. Brödsmulenavigering
    Att man ska kunna ha brödsmulenavigering på sajten och att den ska vara statisk. Plattformen bör kunna stödja någon av Googles rekommenderade sätt för brödsmulenavigering.
  14. Strukturerad data
    Att kunna använda sig av strukturerad data på sajten enligt rekommendationerna från schema.org.
  15. Alt-attribut och filnamn
    Att man manuellt ska kunna skriva in alt-attribut och filnamn på bilder som läggs in på webbsajten, samt det även ska kunna genereras av regler, exempelvis produktnamnet på produktsidor.
  16. Flera sidtyper
    Att det finns möjlighet att skapa andra sidor än sidor för kategorier och produkter, exempelvis guider, bloggar och nyheter.
  17. Paginering
    Att kunna undvika problem med paginering genom att använda sig av Googles rekommenderade sätt för detta.
  18. ”Introverta” canonicals
    Att alla sidor har en canonical-länk som pekar till sig själv utifall Google av någon anledning hittar varianter av samma sida.
  19. Canonical mot orginalsida
    Att manuellt kunna sätta en canonical-länk som pekar till originalsidan i de fall du måste ha samma innehåll på mer än en sida.
  20. E-handelsspårning
    Att plattformen har stöd för utökad e-handelsspårning i Google Analytics så du kan mäta och utvärdera din investering SEO på bästa sätt.

Säkerställ en lyckad migrering

När du bestämt dig för en ny e-handelsplattform är nästa viktiga SEO-steg att säkerställa en korrekt migrering av sajten. En misslyckad migreringen kan kosta massvis med pengar i form av tappad trafik och intäkter. Se därför till att undvika vanliga misstag vid din migrering.

Om du har några SEO-funderingar kring e-handelsplattformar eller migrering så är du varmt välkommen att kontakta oss på Pineberry!

Denna artikel är uppdaterad och publicerades första gången 20:e oktober 2016.

11 kommentarer

  1. Mycket nyttig artikel Simon, något som alla borde ta med sig vid investering av ny e-handel!

    Kommentar av

    Sanna Lindberg

  2. Hej, för att vända på frågan lite grann – vilka e-handelsplatyformar skulle ni säga lever upp till dessa krav bäst?

    Kommentar av

    Linus

  3. Hej Sanna,

    Tack för din kommentar, kul att du gillar artikeln!

    Hej Linus,

    Tack för din kommentar. Bra fråga! Jag har inte gjort en undersökning av plattformarna, och därför kan jag inte ställa dem mot varandra. Kravlistan är till viss del en önskelista, och så vitt jag vet finns det ingen plattform som uppfyller alla kraven, även om några uppfyller många av kraven.

    Kommentar av

    Simon Davidsson

  4. Väldigt bra guide, så mycket har hänt de senaste åren och de äldre plattformarna ligger ju ljusår efter. Mycket av detta är riktigt kostsamt att implementera i efterhand.

    Kommentar av

    adam

  5. Hej Adam,

    Tack för din kommentar, kul att du finner den användbar!

    Jag håller helt med dig i din analys. Det finns mycket tid och pengar att spara på att det blir rätt från början.

    Kommentar av

    Simon Davidsson

  6. Men jösses, känns nästan som intrång min egen hjärna. :)

    Kommentar av

    Frida Wahlbeck

  7. Hej Frida,

    Oj, man kan ju undra hur gick det till!? :)

    Kommentar av

    Simon Davidsson

  8. Nummer 8 är väl inget krav på att produkterna måste exakt samma URL. Detta går ju att lösa med canonical-taggar om man har olika URL för samma produkt.

    Kommentar av

    Simon

  9. Hej Simon,

    Tack för din kommentar. Du har helt rätt i att man kan lösa indexerings-problematiken enbart med hjälp av canonicals. Dock skulle jag fortfarande rekommendera dig att använda dig av punkt 8 som primärt alternativ av följande anledningar.

    Du eliminerar risken att något blir fel om reglerna för canonicals, av okänd anledning, inte skulle efterföljas korrekt. Har du tusentals produkter i flera kategorier så blir det ex antal regelbaserade canonicals att hålla koll på.

    Du riskerar inte att din länkkraft till en produkt sprids ut på flera produktsidor. Du riskerar alltså inte att tappa värdefull länkkraft, som du annars hade gjort om länkarna gått till en sida med canonicals.

    Kommentar av

    Simon Davidsson

  10. Vettig lista. Under punkt 10 står att Google numera kör ett ”mobile first” index, vilket jag tror inte har rullats ut ännu. Däremot läst att det testats.

    Kommentar av

    Håkan Persson

  11. Hej Håkan,

    Kul att du gillar listan!

    Tack för din observation. Det stämmer att det inte har rullats ut än så det är korrigerat. Känns enbart som en tidsfråga innan det rullas ut, återstår att se om det sker under 2018 eller om det kommer dröja ytterligare.

    Kommentar av

    Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner