Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter första kvartalet 2019

31 mars

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem saker vi vill lyfta från första kvartalet 2019.

Google utbildar i SEO + JS

En större trend inom webbutveckling är ett utökat användande av Javascript vid skapandet av nya webbplatser. React och Angular är två exempel på JS-ramverk som används flitigt. Google är tyvärr inte så duktiga på att förstå sidor som förlitar sig tungt på Javascript för att bygga upp innehållet. Effekten kan bli att sådana sidor får stora svårigheter att ranka.

Ett sätt att komma runt denna problematik är att använd sig av dynamisk rendering. Enkelt uttryckt innebär dynamisk rendering att du visar upp en version för användaren (Javascript-versionen) och en annan för Google (färdigrenderad HTML).

Martin Splitt från Google har släppt en videoserie där han pratar om problematiken kring JS och SEO och ger råd till hur du ska tänka när du bygger webbplatser som är starkt beroende av Javascript. Ett måste för alla webbutvecklare som vill bygga sajter som är tungt beroende av Javascript och samtidigt ha möjligheten att ranka på Google. Rekommenderas varmt!

Gamla Search Console försvinner

Fler och fler funktioner i gamla Search Console har flyttats över till nya Search Console. Det mesta av funktionaliteten finns kvar även om vissa rapporter hittas på andra ställen än tidigare. Det har spekulerats om att gamla Search Console ska vara helt avvecklat innan året är slut. I denna takt låter det mycket möjligt.

March 2019 Core Update

Google gör hela tiden förändringar av sin algoritm. Vissa är mindre förändringar som knappt märks, andra större. En av de största uppdateringarna på senare tid släpptes den 12:e mars i år. Google har bekräftat att uppdateringen skett men går däremot inte in på vad de faktiskt har förändrat.

En tydlig sak vi ser är att sajter som drabbades negativt i den så kallade Medic-uppdateringen i augusti 2018 nu har hämtat sig och åter fått bra positioner på Google.

Efter Medic rekommenderade vi drabbade kunder att på olika sätt jobba för att förbättra förtroendet för deras sajter i Googles ögon. Vissa av de sajterna som återhämtade sig nu i mars hade jobbat med just detta. Här är råden vi skickade ut till kunder i augusti 2018 om de drabbats av Medic Update:

  • Ha en fyllig Om oss-sida där ni berättar mer om er verksamhet. Ta upp varför företaget grundades, hur länge ni funnits i branschen, vilka ni vänder er till, etc.
  • Ange tydligt era USP:ar såsom Fri frakt, Prisgaranti, Fria varuprover och liknande.
  • Ange företagsnamn och organisationsnummer i sidfoten.
  • Ange ert telefonnummer i sidfoten.
  • Ange öppettider i sidfoten och på Om oss-sidan.
  • Presentera ert team som jobbar hos er.
  • Har ni något känt namn kopplat till er som är en auktoritet på det området? Nämn dennes namn på sajten på ett naturligt sätt, t.ex. i ett stycke på sidan ni vill ska ranka för ett visst sökord. Här har vi nämnt vår grundare Michael Wahlgren på vår sida vi vill ska ranka på ”SEO”: https://www.pineberry.com/seo/
  • Ha en kundservicesida där det går att kontakta er samt tar upp vanliga frågor och svar

Ahrefs bygger egen sökmotor

Nej, det här var inget tidigt aprilskämt från Ahrefs, även om många kanske trodde det. Ahrefs vill ta upp kampen med Google och bygga en egen sökmotor. Ett av Ahrefs argument för detta är att Google blivit så pass dominerande och parasiterar på det värde som webbplatsägarna bygger upp. Ahrefs sökmotor ska istället dela intäkterna med de webbplatser de visar upp i sitt sökresultat.

Jag tycker det här är ett jättekul initiativ från Ahrefs men ser samtidigt de enorma svårigheterna med att utmana ett av världens mäktigaste företag på deras hemmaplan. EU:s reglering av Google har dessutom redan öppnat upp för att Google kan tvingas dela med sig av intäkterna till åtminstone vissa typer av sajter som de visar upp i sökresultatet. Än är det väl inte helt klart hur dessa nya regler kommer efterlevas rent praktiskt. Dock skulle det göra Ahrefs sökmotor mindre unik om Google tvingades göra något liknande med sin sökmotor, åtminstone i de länderna som ingår i EU.

Google ändrar rekommendationerna för paginering

Google har i många år haft väldigt specifika rekommendationer för hur webbplatser bör bygga sin paginering för att på bästa sätt harmonisera med SEO. Tyvärr har Google själva någon gång under de senaste åren frångått denna teknik utan att själv vara medvetna om det. Här kan du läsa mer om våra tankar kring detta.

Hungrig att läsa ännu mer om SEO? Du får du inte missa mina kollegors artiklar om 10 vanliga SEO-misstag och 5 trender inom SEO för 2019.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner