Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter första kvartalet 2019

31 mars

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem saker vi vill lyfta från första kvartalet 2019.

Google utbildar i SEO + JS

En större trend inom webbutveckling är ett utökat användande av Javascript vid skapandet av nya webbplatser. React och Angular är två exempel på JS-ramverk som används flitigt. Google är tyvärr inte så duktiga på att förstå sidor som förlitar sig tungt på Javascript för att bygga upp innehållet. Effekten kan bli att sådana sidor får stora svårigheter att ranka.

Ett sätt att komma runt denna problematik är att använd sig av dynamisk rendering. Enkelt uttryckt innebär dynamisk rendering att du visar upp en version för användaren (Javascript-versionen) och en annan för Google (färdigrenderad HTML).

Martin Splitt från Google har släppt en videoserie där han pratar om problematiken kring JS och SEO och ger råd till hur du ska tänka när du bygger webbplatser som är starkt beroende av Javascript. Ett måste för alla webbutvecklare som vill bygga sajter som är tungt beroende av Javascript och samtidigt ha möjligheten att ranka på Google. Rekommenderas varmt!

Gamla Search Console försvinner

Fler och fler funktioner i gamla Search Console har flyttats över till nya Search Console. Det mesta av funktionaliteten finns kvar även om vissa rapporter hittas på andra ställen än tidigare. Det har spekulerats om att gamla Search Console ska vara helt avvecklat innan året är slut. I denna takt låter det mycket möjligt.

March 2019 Core Update

Google gör hela tiden förändringar av sin algoritm. Vissa är mindre förändringar som knappt märks, andra större. En av de största uppdateringarna på senare tid släpptes den 12:e mars i år. Google har bekräftat att uppdateringen skett men går däremot inte in på vad de faktiskt har förändrat.

En tydlig sak vi ser är att sajter som drabbades negativt i den så kallade Medic-uppdateringen i augusti 2018 nu har hämtat sig och åter fått bra positioner på Google.

Efter Medic rekommenderade vi drabbade kunder att på olika sätt jobba för att förbättra förtroendet för deras sajter i Googles ögon. Vissa av de sajterna som återhämtade sig nu i mars hade jobbat med just detta. Här är råden vi skickade ut till kunder i augusti 2018 om de drabbats av Medic Update:

  • Ha en fyllig Om oss-sida där ni berättar mer om er verksamhet. Ta upp varför företaget grundades, hur länge ni funnits i branschen, vilka ni vänder er till, etc.
  • Ange tydligt era USP:ar såsom Fri frakt, Prisgaranti, Fria varuprover och liknande.
  • Ange företagsnamn och organisationsnummer i sidfoten.
  • Ange ert telefonnummer i sidfoten.
  • Ange öppettider i sidfoten och på Om oss-sidan.
  • Presentera ert team som jobbar hos er.
  • Har ni något känt namn kopplat till er som är en auktoritet på det området? Nämn dennes namn på sajten på ett naturligt sätt, t.ex. i ett stycke på sidan ni vill ska ranka för ett visst sökord. Här har vi nämnt vår grundare Michael Wahlgren på vår sida vi vill ska ranka på ”SEO”: https://www.pineberry.com/seo/
  • Ha en kundservicesida där det går att kontakta er samt tar upp vanliga frågor och svar

Ahrefs bygger egen sökmotor

Nej, det här var inget tidigt aprilskämt från Ahrefs, även om många kanske trodde det. Ahrefs vill ta upp kampen med Google och bygga en egen sökmotor. Ett av Ahrefs argument för detta är att Google blivit så pass dominerande och parasiterar på det värde som webbplatsägarna bygger upp. Ahrefs sökmotor ska istället dela intäkterna med de webbplatser de visar upp i sitt sökresultat.

Jag tycker det här är ett jättekul initiativ från Ahrefs men ser samtidigt de enorma svårigheterna med att utmana ett av världens mäktigaste företag på deras hemmaplan. EU:s reglering av Google har dessutom redan öppnat upp för att Google kan tvingas dela med sig av intäkterna till åtminstone vissa typer av sajter som de visar upp i sökresultatet. Än är det väl inte helt klart hur dessa nya regler kommer efterlevas rent praktiskt. Dock skulle det göra Ahrefs sökmotor mindre unik om Google tvingades göra något liknande med sin sökmotor, åtminstone i de länderna som ingår i EU.

Google ändrar rekommendationerna för paginering

Google har i många år haft väldigt specifika rekommendationer för hur webbplatser bör bygga sin paginering för att på bästa sätt harmonisera med SEO. Tyvärr har Google själva någon gång under de senaste åren frångått denna teknik utan att själv vara medvetna om det. Här kan du läsa mer om våra tankar kring detta.

Hungrig att läsa ännu mer om SEO? Du får du inte missa mina kollegors artiklar om 10 vanliga SEO-misstag och 5 trender inom SEO för 2019.

Sidan är senast uppdaterad 2019-04-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.