Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter från Google under sommaren

Farbror i hängmatta

Om du likt mig har tillbringat mer tid i solen än framför datorn under sommaren så kommer här en kort sammanfattning över några nyheter som kom från Google. 

Google har inte legat på latsidan denna sommar heller, vi har pratat om några nyheter i senaste avsnittet av sökpodden samt i inlägg här på Sökmotorkonsult.

Google for jobs

På Googles I/O konferens i år presenterades Google for jobs. När intentionen bakom sökningen tolkas som att man är ute efter ett jobb så presenteras ett sökresultat med jobb.

För att få till detta behöver du implementera strukturerad data och ange datum i en sitemap eller feed. Du kan se presentationen här:

Google varnar de som fortfarande har http

Google har skickat ut varningar till de som inte använder https. Varningen som skickades ut såg ut såhär:

Google unsecure warning

I början av oktober så kommer Chrome att varna om din sajt har någon form av formulär och inte använder https. Om eller hur stor påverkan på ranking https har är något som debatterats mycket. Men oavsett hur det ligger till med det så är detta en god anledning till att gå över till https.

Ny version av quality evaluator guidelines

Detta dokument är en guide för de som gör olika former av manuella bedömningar av sajter åt Google. För några år sedan brukade detta dokument läcka ut men nu är det öppet för alla ta del av. Har du inte läst det tidigare så rekommenderar jag att du gör det för det ger en bra inblick i hur Google tänker. Om du läst den tidigare så rekommenderar jag The SEM Posts sammanfattning av vilka förändringarna är från tidigare versioner.

 

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Vad är din egen uppfattning av betydelsen av SSL för ranking? Jag har själv gjort några tester men inte funnit någon märkbar förändring.

    Kommentar av Emil Frisk

  2. Betydelsen om någon är minimal, allt annat lika så vinner https. Ur ett strikt SEO-perspektiv finns det nästan alltid annat som kan prioriteras och få större effekt. Men med det sagt så finns det andra anledningar till att göra det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner