Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter från Google under sommaren

Farbror i hängmatta

Om du likt mig har tillbringat mer tid i solen än framför datorn under sommaren så kommer här en kort sammanfattning över några nyheter som kom från Google. 

Google har inte legat på latsidan denna sommar heller, vi har pratat om några nyheter i senaste avsnittet av sökpodden samt i inlägg här på Sökmotorkonsult.

Google for jobs

På Googles I/O konferens i år presenterades Google for jobs. När intentionen bakom sökningen tolkas som att man är ute efter ett jobb så presenteras ett sökresultat med jobb.

För att få till detta behöver du implementera strukturerad data och ange datum i en sitemap eller feed. Du kan se presentationen här:

Google varnar de som fortfarande har http

Google har skickat ut varningar till de som inte använder https. Varningen som skickades ut såg ut såhär:

Google unsecure warning

I början av oktober så kommer Chrome att varna om din sajt har någon form av formulär och inte använder https. Om eller hur stor påverkan på ranking https har är något som debatterats mycket. Men oavsett hur det ligger till med det så är detta en god anledning till att gå över till https.

Ny version av quality evaluator guidelines

Detta dokument är en guide för de som gör olika former av manuella bedömningar av sajter åt Google. För några år sedan brukade detta dokument läcka ut men nu är det öppet för alla ta del av. Har du inte läst det tidigare så rekommenderar jag att du gör det för det ger en bra inblick i hur Google tänker. Om du läst den tidigare så rekommenderar jag The SEM Posts sammanfattning av vilka förändringarna är från tidigare versioner.

 

Sidan är senast uppdaterad 2017-08-30

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Vad är din egen uppfattning av betydelsen av SSL för ranking? Jag har själv gjort några tester men inte funnit någon märkbar förändring.

    Kommentar av Emil Frisk

  2. Betydelsen om någon är minimal, allt annat lika så vinner https. Ur ett strikt SEO-perspektiv finns det nästan alltid annat som kan prioriteras och få större effekt. Men med det sagt så finns det andra anledningar till att göra det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?