Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter från Google under sommaren

Farbror i hängmatta

Om du likt mig har tillbringat mer tid i solen än framför datorn under sommaren så kommer här en kort sammanfattning över några nyheter som kom från Google. 

Google har inte legat på latsidan denna sommar heller, vi har pratat om några nyheter i senaste avsnittet av sökpodden samt i inlägg här på Sökmotorkonsult.

Google for jobs

På Googles I/O konferens i år presenterades Google for jobs. När intentionen bakom sökningen tolkas som att man är ute efter ett jobb så presenteras ett sökresultat med jobb.

För att få till detta behöver du implementera strukturerad data och ange datum i en sitemap eller feed. Du kan se presentationen här:

Google varnar de som fortfarande har http

Google har skickat ut varningar till de som inte använder https. Varningen som skickades ut såg ut såhär:

Google unsecure warning

I början av oktober så kommer Chrome att varna om din sajt har någon form av formulär och inte använder https. Om eller hur stor påverkan på ranking https har är något som debatterats mycket. Men oavsett hur det ligger till med det så är detta en god anledning till att gå över till https.

Ny version av quality evaluator guidelines

Detta dokument är en guide för de som gör olika former av manuella bedömningar av sajter åt Google. För några år sedan brukade detta dokument läcka ut men nu är det öppet för alla ta del av. Har du inte läst det tidigare så rekommenderar jag att du gör det för det ger en bra inblick i hur Google tänker. Om du läst den tidigare så rekommenderar jag The SEM Posts sammanfattning av vilka förändringarna är från tidigare versioner.

 

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Vad är din egen uppfattning av betydelsen av SSL för ranking? Jag har själv gjort några tester men inte funnit någon märkbar förändring.

    Kommentar av Emil Frisk

  2. Betydelsen om någon är minimal, allt annat lika så vinner https. Ur ett strikt SEO-perspektiv finns det nästan alltid annat som kan prioriteras och få större effekt. Men med det sagt så finns det andra anledningar till att göra det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner