Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter från Google under sommaren

Farbror i hängmatta

Om du likt mig har tillbringat mer tid i solen än framför datorn under sommaren så kommer här en kort sammanfattning över några nyheter som kom från Google. 

Google har inte legat på latsidan denna sommar heller, vi har pratat om några nyheter i senaste avsnittet av sökpodden samt i inlägg här på Sökmotorkonsult.

Google for jobs

På Googles I/O konferens i år presenterades Google for jobs. När intentionen bakom sökningen tolkas som att man är ute efter ett jobb så presenteras ett sökresultat med jobb.

För att få till detta behöver du implementera strukturerad data och ange datum i en sitemap eller feed. Du kan se presentationen här:

Google varnar de som fortfarande har http

Google har skickat ut varningar till de som inte använder https. Varningen som skickades ut såg ut såhär:

Google unsecure warning

I början av oktober så kommer Chrome att varna om din sajt har någon form av formulär och inte använder https. Om eller hur stor påverkan på ranking https har är något som debatterats mycket. Men oavsett hur det ligger till med det så är detta en god anledning till att gå över till https.

Ny version av quality evaluator guidelines

Detta dokument är en guide för de som gör olika former av manuella bedömningar av sajter åt Google. För några år sedan brukade detta dokument läcka ut men nu är det öppet för alla ta del av. Har du inte läst det tidigare så rekommenderar jag att du gör det för det ger en bra inblick i hur Google tänker. Om du läst den tidigare så rekommenderar jag The SEM Posts sammanfattning av vilka förändringarna är från tidigare versioner.

 

Sidan är senast uppdaterad 2017-08-30

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Vad är din egen uppfattning av betydelsen av SSL för ranking? Jag har själv gjort några tester men inte funnit någon märkbar förändring.

    Kommentar av Emil Frisk

  2. Betydelsen om någon är minimal, allt annat lika så vinner https. Ur ett strikt SEO-perspektiv finns det nästan alltid annat som kan prioriteras och få större effekt. Men med det sagt så finns det andra anledningar till att göra det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?