Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-nyheter från Google under sommaren

Farbror i hängmatta

Om du likt mig har tillbringat mer tid i solen än framför datorn under sommaren så kommer här en kort sammanfattning över några nyheter som kom från Google. 

Google har inte legat på latsidan denna sommar heller, vi har pratat om några nyheter i senaste avsnittet av sökpodden samt i inlägg här på Sökmotorkonsult.

Google for jobs

På Googles I/O konferens i år presenterades Google for jobs. När intentionen bakom sökningen tolkas som att man är ute efter ett jobb så presenteras ett sökresultat med jobb.

För att få till detta behöver du implementera strukturerad data och ange datum i en sitemap eller feed. Du kan se presentationen här:

Google varnar de som fortfarande har http

Google har skickat ut varningar till de som inte använder https. Varningen som skickades ut såg ut såhär:

Google unsecure warning

I början av oktober så kommer Chrome att varna om din sajt har någon form av formulär och inte använder https. Om eller hur stor påverkan på ranking https har är något som debatterats mycket. Men oavsett hur det ligger till med det så är detta en god anledning till att gå över till https.

Ny version av quality evaluator guidelines

Detta dokument är en guide för de som gör olika former av manuella bedömningar av sajter åt Google. För några år sedan brukade detta dokument läcka ut men nu är det öppet för alla ta del av. Har du inte läst det tidigare så rekommenderar jag att du gör det för det ger en bra inblick i hur Google tänker. Om du läst den tidigare så rekommenderar jag The SEM Posts sammanfattning av vilka förändringarna är från tidigare versioner.

 

2 kommentarer

  1. Tack för ett bra inlägg!
    Vad är din egen uppfattning av betydelsen av SSL för ranking? Jag har själv gjort några tester men inte funnit någon märkbar förändring.

    Kommentar av Emil Frisk

  2. Betydelsen om någon är minimal, allt annat lika så vinner https. Ur ett strikt SEO-perspektiv finns det nästan alltid annat som kan prioriteras och få större effekt. Men med det sagt så finns det andra anledningar till att göra det.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Gasa eller bromsa marknadsföring

Vi gasade marknadsföringen – fick 32 % fler leads

I kristider som dessa är det vanligt att bromsa sin marknadsföring. På Pineberry valde vi att göra tvärtom och i denna artikel berättar vi varför och hur det gått hittills.

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner