Sökmotorkonsult.se

SEO nyheter i början av 2018

Google lanserar ständigt nyheter. Jag har i detta inlägg valt ut sju från de två första månaderna 2018 och sammanfattat dem. Det är allt från nya verktyg till förändringar i sökresultatet. 

Det kanske roligaste med mitt arbetsområde är att Google och sökmotoroptimering ständigt förändras. Det handlar inte bara om olika rankingsignaler utan även allt från sökresultatets utseende till nya verktyg. Detta år fortsätter som tidigare med ett konstant flöde av nyheter från Googleplex. Du kan ta del av dem här nedan.

Testverktyg för AMP

AMP testing tool

Tidigare så har du fått felmeddelanden i Google Search Console men nu har Google tagit fram ett verktyg som gör att du kan testa din AMP-sida. Verktyget fungerar och ser ut på samma sätt som Googles andra verktyg. Du hittar verktyget här https://search.google.com/test/amp.

Verktyget kan bara testa sidor som är live så du kan inte ladda upp kod som i verktyget för att testa strukturerad data. Men det finns sätt att komma runt det och testa lokala sidor under utveckling. Du kan göra det genom att använda dig utav verktyg som ngrok för att skapa en publik URL för localhost.

Fortsatt utveckling för Utvalda utdrag (Featured snippets)

I slutet av januari skrev Danny Sullivan ett inlägg kring den fortsatta utvecklingen av utvalda utdrag. Google arbetar mot att gå ifrån det enskilda svaret som vi sett hitintills till att det ska bli mer flexibelt. Ett sökord kan ha flera intentioner och då måste även utdraget kunna svara upp mot det. Det kan vara att det visas flera utdrag eller att du kan klicka för att se olika.

I exemplet nedan så är ambitionen att i framtiden kunna välja mellan olika operatörer och inte bara visa Telia. Sen om Google klarar av att göra detta på svenska återstår att se.

Utvalt utdrag (featured snippet)

Meta news keywords

Meta keywords har varit dött sedan länge men nu går även den sista lilla kvarlevan i graven, Meta news keywords. På twitter bekräftade John Mueller att man inte längre stödjer det för Google News.

Chrome 68 kommer varna för HTTP

Under 2017 så började Chrome ange en URL som osäker om du inte använder HTTPS på URL:er där detta anses relevant. Men med Chrome version 68 så kommer detta gälla alla sidor oavsett funktionalitet, läs nyheten här. Chrome 68 ska lanseras i juli så du har tills dess att gå över helt till HTTPS.

Begränsningar i Hämta som Google

Hämta som Google är en av de mer användbara funktionerna i Google Search Console. Där kan du se hur en URL ser ut renderat för Google i desktop och mobil. Du kan också ange att en enskild URL eller de URL:er som finns länkade från en URL ska indexeras. På så sätt kan du skynda på indexeringen hos Google.

Hämta som Google

Tidigare så kunde du göra 500 indexeringar över en 30 dagars period för en enskild URL men nu kan du göra 10 per dag. För att indexera flera URL:er kunde du tidigare ange 10 över 30 dagars period men nu kan du ange två per dag.

Jämför laddningstid och påverkan på intäkt

Ytterligare ett nytt verktyg från Google. Här kan du jämföra laddningstiden på upp till 10 sajter. Utöver det så kan du på en enskild URL beräkna vad förändringar i laddningstiden får för påverkan på intäkten. Du testar verktyget här https://www.thinkwithgoogle.com/feature/mobile/.

Speed scorecard

Andra söker även efter

Information om relaterade sökningar har presenterats på olika sätt i sökresultatet genom åren. I februari lanserades en ny form som dyker upp ifall du klickar dig tillbaka till sökresultatet. Under det resultat du klickade in på visas nu en lista på relaterade sökningar. Jag ser detta som ett led för att öka mobilvänligheten, du ska slippa skriva in saker på nytt utan enkelt kunna klicka dig vidare.

Andra söker även efter

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?