Sökmotorkonsult.se

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Kvinna framför dator

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – med de tre största misstagen företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Varje företag eller sajt bör ha som ambition att skapa den bästa användarupplevelsen för sina besökare.

Ett företag som har ett stort fokus på att skapa en bra användarupplevelse (User Experience) för sina användare är Google. Rent krasst går det att bryta ner hela Googles affär till en enda uppgift; att presentera det mest relevanta svaret på användarens sökfråga.

Lyckas de med den uppgiften får vi som användare en bra upplevelse av deras tjänst och vi kommer fortsätta att googla. Misslyckas de med att ge ett bra svar blir användarupplevelsen lidande – och vi som användare skulle börja överväga andra alternativ.

Du, dina användare och Google lever i en symbios. Om du ger Google vad de behöver för att leverera en bra användarupplevelse till sina användare kommer Google (i många fall) att skicka relevant trafik till dig.

Symbios - Google, användare, sajt

De användare som kommer till din sajt via Google är dessutom ute efter exakt det du erbjuder – i precis det ögonblick de söker efter det. Är inte det att skapa bra användarupplevelse om något?

SEO vs. UX

Trots dessa obestridliga fakta är det inte sällan samarbetet mellan disciplinerna SEO och UX skaver. Min upplevelse är att det oftast beror på att de båda disciplinerna ser på användarupplevelse ur väldigt olika perspektiv.

SEO & UX - olika perspektiv

Användarupplevelse i klassisk bemärkelse utgår från användare som redan befinner sig på sajten – hur gör vi sajten bättre för dem?

SEO utgår istället från användarnas sökbeteende på Google innan de kommer till sajten. Har vi relevanta målsidor som svarar på den sökning som användarna gör på Google? Det är just dessa sidor Google vill visa upp i sin sökmotor.

Oftast går att det att hitta lösningar som fungerar bra ur både SEO- och UX-perspektiv. Och det är just när dessa discipliner samverkar som du kan uppnå riktigt bra resultat.

Tre vanliga misstag om SEO och UX

Här är tre vanliga misstag vi ser företag göra när det kommer till SEO och användarupplevelse – som innebär missade möjligheter till såväl varumärkesbyggande som försäljning.

1. Inte inse hur många fler googlingar som sker 2021

Digitaliseringen har verkligen accelererat snabbare än vi kunnat förvänta oss till följd av den tråkiga pandemi vi alla befinner oss i. Det har påverkat både sökbeteenden och hur många sökningar som sker på Google.

Många segment upplever just nu trafik från organiskt (och andra kanaler såklart) på nivåer de aldrig tidigare skådat. Det paradoxala med det senaste året är att sajter kan ha tappat i både synlighet och ranking och ändå kan slå såväl trafik- som försäljningsrekord.

Vad har då detta med användarupplevelse att göra kanske du undrar?

Tre saker.

  1. Dina användare har aldrig googlat så mycket som under 2021.
  2. Du har därmed aldrig kunnat uppfylla så många användares sökbehov som det senaste året.
  3. Första plats plats på Google är mer värdefull än någonsin tidigare.

Det borde vara i ditt yttersta intresse att fånga upp så mycket som möjligt av den trafiken.

2. Inte fokusera på användarens sökintention

Det andra stora misstaget vi ser sajter göra är att inte fokusera tillräckligt mycket på användarens sökintention.

Google är oerhört hörsamma på vad användaren googlar och vill visa upp det innehåll som bäst uppfyller användarens sökintention.

Med SEO kan du nå synlighet på generella söktermer som är viktiga för dig. Vi ser ofta luckor när det kommer till att matcha sökintentionen med relevanta sökresultat.

Effekten av detta misstag är förlorad potential att både bygga varumärke och driva konverteringar och försäljning (till dina konkurrenters stora glädje).

Tesla var ett konkret exempel vi lyfte. De må vara en av världens kändaste elbilstillverkare men det är inget Google förstår om de inte är tydliga med det. Ur Googles perspektiv ger Kia, Renault och Volkswagen en mycket bättre användarupplevelse för besökare som googlar ”elbil”, ”leasa elbil”, och liknande.

Tesla klarar sig bevisligen utan den trafiken – men poängen ur ett SEO/UX-perspektiv är att de inte skapar en bra användarupplevelse för de som googlar och tydligt är intresserade av det Tesla erbjuder. Nu tar deras konkurrenter den chansen istället.

Och detta kan vi se hos väldigt många företag.

Genom att förstå hur dina användare googlar och hur du optimerar din sajt för synlighet på dina viktiga sökord kan du – istället för dina konkurrenter – erbjuda en bra användarupplevelse för de här besökarna när de kommer från Google.

3. Inte fokusera på Googles tekniska perspektiv av användarupplevelse

Page Experience

Det tredje misstaget är att inte fokusera på Googles tekniska definition av användarupplevelse.

Googles kommande Page Experience Update kommer ta hänsyn till hur dina riktiga användare upplever sajten – utifrån sju stycken tekniska faktorer. Fyra av dessa faktorer har varit en del av algoritmen länge medan tre är helt nya. Och för att lyckas optimera för de tre nya faktorerna behöver du verkligen ha koll på tekniken.

Snabba och lättladdade sidor ska premieras när Page Experience Update går live. Även om rankingeffekten förväntas bli minimal vet vi med säkerhet att snabb och användarvänliga sidor tenderar att konvertera bättre. Anledningen till att du bör jobba för att förbättra dig är alltså inte av rankingmässiga skäl.

Vi gjorde en undersökning bland Sveriges 100 största e-handlare och det visade sig att endast 11 stycken klarade Googles nya krav. Och då är detta sajter som verkligen har i sitt yttersta intresse att konvertera besökaren i så hög utsträckning som möjligt.

Användarupplevelse för alla

Googles stora fokus på användarupplevelse för sina användare innebär stora möjligheter för dig som hanterar det rätt. Kom ihåg att disciplinerna SEO och UX båda vill det bästa för användarna men kan se saker ur olika perspektiv.

Genom att förstå synergiförhållandet mellan dig, Google och era användare kan många knutar lösas upp – till era användares stora nytta och glädje.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]