Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO och PR

Vi tjuvkikar på PR

SEO och PR är ett kärlekspar, de kommer inte alltid överens, de dyker inte alltid upp på festen tillsammans men alla som känner dom vet att dom passar bra ihop. När de kommer överens och arbetar tillsammans lyfter de varandra och gör varandra bättre.

Jag ska ge dig två tankar om när det klickar mellan PR och SEO och sen ska jag faktiskt låta någon annan komma till tals. Det är Jerry Silwer, kommunitkationsrådgivare som skrivit en mycket läsvärd artikel för Sökmotorkonsult.se

PR som motor i SEO

PR kan i vissa lägen lyfta din SEO-satsning enormt, under förutsättning på att din PR samarbetar med din SEO. Jag ska ge ett fiktivt exempel med den här bloggen som grund för att visa på hur det kan få fantastiska resultat.

Vi som skriver på den här bloggen har en egenskap som vi skulle kunna använda oss av, tillsammans sitter vi på en massa kunskap om SEO och vi delar gladeligen med oss till den som är intresserad. Bloggen självt har dessutom en kanonegenskap i sin domän och jag ska vädra varför jag tycker det. I dagsläget är Sökmotorkonsult inte ett vedertaget uttryck för en Sökmotoroptimerande konsult men det skulle kunna vara det. Eftersom det är vårt varumärke här så har vi förstås sedan länge försäkrat oss om att ha en förstaplats på det sökordet.

I nuläget är Sökmotoroptimering det största relevanta sökordet för den som letar sökmotoroptimerare och visserligen placerar sig bloggen bra även där men inte lika bra. Om vi kunde påverka hur du och alla andra pratar om seo-konsulter och få er att använda ordet Sökmotorkonsult istället, vad skulle det innebära för vår SEO? Till att börja med skulle det innebära att vi redan var nummer ett, inget mer arbete skulle behövas för det och det är ju i sig lysande. Det skulle också innebära en annan sak, det skulle innebära att när någon behöver länka till en sökmotorkonsult av någon anledning så skulle det bli den här bloggen i allt högre grad.

Vår lilla stunt att bara förändra hur man pratar om sökmotorkonsulter skulle alltså innebära att bloggen fick enorma fördelar även på andra områden. Vår PR skulle fungera som en pådrivande faktor för vår SEO.

SEO som motor för PR

Det gjordes i januari mer än 150.000 sökningar som relaterade till Socialdemokraternas namn och Mona Sahlin. Vi bildar oss en uppfattning om Socialdemokraterna och deras ledare utifrån vad Google visar oss för vi är övertygade om att Google visar det som är viktigast. I sökresultatet för Mona Sahlin ligger Wikipedias artikel om henne 1:a och redan på andra plats hittar vi en artikel om Tobleronen (också den från Wikipedia). Resultatet är sedan fullt av mindre smickrande artiklar om Mona (klicka på bilden för att se en större).

Sökresultat för Mona Sahlin

Naturligtvis påverkar det här hur vi ser på Mona och på Socialdemokraterna. Naturligtvis gör det här det svårare för Mona att prata med oss. Varför har Mona ingen egen kanal för att nå dom som letar efter henne? Hur kommer det sig att det enda som hon har direkt kontroll över (hennes Twitter) ligger och skräpar i botten av sökresultatet?

Det här var bara ett litet men ganska tydligt exempel, sökresultaten är en kommunikationskanal. För att gå lite vidare. Vad händer om man söker efter aktuella frågor? Vem är det som berättar för dig vad FRA står för? Vad IPRED handlar om och hur vi ska hantera integriteten på nätet? Den som blir hittat har ett enormt övertag för det är ju där dialogen börjar, i din kanal som du äger, du har redan satt ämnet.

Har du börjat tänka än?

Om mina två små exempel väckt funderingar, tankar och idéer så tycker jag att du ska fortsätta till nästa artikel där Jerry Silfwer (som i mina ögon tillhör den grupp av människor man verkligen ska ta sig tid att lyssna på) går in lite mer på djupet: SEO och PR en gästpost av Jerry Silfwer.

4 kommentarer

  1. En intressant fråga i sammanhanget är hur polisen ser på det här och hur de hanterar det. Det är ju inte bara en fråga om att utreda eventuell bestickning utan också en fråga för allmänhetens förtroende för polisen.

    Kommentar av Magnus

  2. Ja, men det är ju exekverare av våldmonopolet så de bryr sig inte, de kan ju skjuta folk lagligt!

    Kommentar av Christian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner