Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO och PR – Jerry Silfwer

borr

SEO och PR har en otrolig styrka tillsammans, men den är till stora delar fortfarande oupptäckt och underutnyttjad. Som kommunikationsrådgivare i PR-branschen delar jag gärna med mig av mitt perspektiv här.

Det finns två discipliner inom PR som verkligen är duktiga på retorik och det är lobbyisterna och PA-konsulterna (PA står för public affairs).

Vi som helt eller delvis arbetar med detta strävar ständigt efter att äga det så kallade problemformuleringsprivilegiet. Sanningen är nämligen ofta så mångfacetterad och mångbottnad att hur en verklighet beskrivs faktiskt påverkar vår kollektiva bild av den.

Om du lyckas etablera en uppfattning om att ett glas vatten är halvtomt, så skapar du en känsla av att detta glas har druckits upp, konsumerats och är i behov av påfyllning. Om du skapar en bild av att glaset är halvfullt, då betonas det faktum att glaset minsann inte är tomt, vilket ju är bra.

Barack Obama och hans PR-makare, hans rainmakers, gjorde ju detta till en konstform i den amerikanska valkampanjen där de lyckades koka ned hela retoriken till ett enda ord – change. Det antyder att förändring behövs och för tankarna till den impopuläre George W. Bush och Republikanernas år vid makten. Det antyder utveckling och framåtrörelse.

Och allt kring kampanjen tilläts cirkulera kring just change. Givetvis konnoterar begreppet även bra till det faktum att han är en mörkhyad man som heter Hussein.

Ord är löften och löftet om change kan även kallas för the contract, en lånad term från Hollywood om att du måste sluta en pakt med tittarna/lyssnarna/läsarna/väljarna att om löftet kommer att infrias, men bara om de uppfyller sin tydliga del av avtalet – i det här fallet att faktiskt gå till vallokalen och rösta.

Ord spelar verkligen roll.

Inför det förra valet gjorde Alliansen ett fantastiskt jobb här – framförallt Moderaterna och det mesta tyder på att det är spinndoktorn Per Schlingmann som är mästerhjärnan bakom framgången. Ord som Alliansen, livspussel, det nya arbetarpartiet och så vidare desarmerade på ett sätt hela arbetarrörelsen. Alltså, det som vi benämnde för arbetarklassen innan valet; i dag känns det nästan tvunget att skilja på arbetarklassen och den arbetande klassen.

Mer uppenbara exempel från näringslivet är väl hela kafferevolutionen? Lek med tanken – om du inte i din aktiva vokabulär haft ord som frappe, moccacino, americana, espresso, latte, cappucino och så vidare, ja då hade du antagligen fortfarande beställt in kaffe utan eller med antingen grädde eller mjölk. Hur kan vi någonsin beställa/efterfråga något om vi inte har orden?

Min egen erfarenhet från Piratpartiets EU-valskampanj 2009 gjorde det dock klart för mig att dynamiken i det offentliga samtalet för evigt förändrats. Piratpartiet kunde bygga underifrån och på webben helt ”äga” ord som FRA, Ipred, datalagringsdirektivet, Piratpartiet, integritet och så vidare. De cirka 50 mest inflytelserika piratbloggarna kunde fungera som kuratorer och genom länkkärlek kontrollera hur det offentliga samtalet tog sin form hos gräsrötterna.

Därför blir det ganska löjeväckande att se hur vi inför den här valrörelsen ser partiledarna desperat försöka upprepa och befästa sin egen retorik och terminologi – alla som har sett en partiledardebatt på senaste tiden har säkert reagerat över de tillrättalagda formuleringarna – men vad de kollektivt missar att orden i dag måste komma underifrån.

Och här kommer webben och SEO in.

För det första finns det praktiska saker för både företag och politiska organisationer att ta i beaktande. Jag skulle vilja påstå att det i dag vore rent oansvarigt att inte göra en sökordsanalys parallellt med att budskapsplattformen sätts. Det gäller med andra ord att ta hänsyn till SEO-verkligheten för att kunna bygga underifrån.

För det andra behöver inte allt börja på noll. Din närmsta sökmotorkonsult kan berätta vad människor faktiskt söker efter. Med andra ord – varför bygga ett engagemang från scratch när det ju finns så många befintliga engagemang där ute redan? Piratpartiets FRA-motstånd och EU-valskampanj är återigen ett bra exempel; på webben fanns redan webbsociala och aktiva liberaler som latent bara väntade på något att få sätta tänderna i.

Så, här behövs stora utbildningsinsatser. Jag själv är sedan EU-valskampanjen inte längre aktiv i piratrörelsen utan försöker komma ut och föreläsa och diskutera på bredare front, både hos företag och politiska partier. Digital PR är mer än bara att skapa länkbeten, på samma sätt som SEO är mer än bara vad som kommer upp när människor googlar.

Jerry Silfwer är kommunikationsrådgivare på Springtime PR, bloggar på Doktor Spinn och finns på Twitter, Facebook och LinkedIn.

3 kommentarer

  1. […] publicerad som gästpostning hos Magnus Bråth i anslutning till postningen SEO och […]

    Pingback av Repost: Tankar om PR, SEO och retorik — Doktor Spinn

  2. […] och webbanalys – var ska man börja? Några enkla tips: Jag läste precis inlägget SEO och PR – Jerry Silfwer och tänkte att jag kan bidra med några tips hur du som företagare snabbt kan få en inblick i […]

    Pingback av Sökordsoptimering och webbanalys – var ska man börja? Några enkla tips: « @Hampus Sociala medier och marknadsföring

  3. Hej!
    Detta var en riktigt bra artikel! Det satte igång riktigt mycket tankar, om vad som är möjligt, när man vill kontrollera, vad som syns på tex Google.

    Jag har fått några nya spännande ideér. Jag får alltid med mig en massa fin information, när jag är inne på sökmotorkonsult!

    Tack för all fin information.

    Petter Hedman

    Kommentar av Petter Hedman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner