Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO om 5 år

Hur ser det ut i framtiden?

SEO är något som förändras fort. Hantverket byter utseende, företagen som är ledande växlar och resultaten förändras fort. Jag är övertygad om att på 5 års sikt kommer det hända mer än det hänt hittills. Framför allt finns det en sak som jag är fullkomligt övertygad om och det är att branschen kommer behöva konsolidera och det kommer finnas ett fåtal svenska SEO-bolag kvar om 5 år.

Idag är situationen sån att om man vill kunna leverera SEO i någon större skala eller i mer konkurrensutsatta områden så måste man själv äga en större mängd siter. Det här är en begränsande faktor idag. Du har förstås läst om länkfarmar och hoplänkade sitemaps på alla kunder etc, det är gamla nyheter och anledningen är enkel, det var så det fungerade förr. Det fungerade så för att då precis som nu måste man kunna leverera en stor mängd länkar. Länkar från länkfarmar och liknande är idag inte i närheten så effektivt som det var för 5 år sen.

Nu tänker du kanske att om man säljer SEO så går det ju ut på att ta fram länkbeten, vara aktiv i sociala medier och fundera ut snygga filmer man kan publicera på sin site. Jag skulle vilja påstå att det här inte är en rimlig väg framåt. Misslyckandegraden på virala kampanjer är så hög att jag nästan tycker att det är snake oil. Visserligen använder jag mig av sådana själv men det är en annan sak. Du kan aldrig räkna med en bra ROI om du köper tjänsten, oavsett hur heta killarna som säljer den verkar. Det är inte en rimlig väg att göra sin SEO. För att kunna räkna i förväg på avkastning på investeringen måste du veta att länkarna kommer med säkerhet. Det kan inte ligga och vila på att din film om apor som kastar bananer blir en hit på Youtube, sannolikheten är för liten. Din SEO-leverantör måste ha bra och många bra siter.

Det här är förstås en begränsande faktor och en tröskel. Det är svårt att komma in i branschen och kunna leverera för att bygga upp en tillräcklig mängd, tillräckligt bra siter är det svåraste du kan göra inom SEO. Anledningen är att kvalitetskraven är annorlunda idag, det räcker inte med länkfarmar och kataloger som det gjorde förr. Du måste kunna vaska fram bra, riktiga och starka siter för att kunna leverera resultatet om och om igen. Visst det kanske går att leverera utan ett bra nätverk av siter till 1, 5 eller 10 kunder men om du ska leverera till 100 är det inte hållbart. I framtiden blir det här ännu tydligare.

Idag finns det kanske 3-6 SEO-bolag som har en park av siter som är tillräcklig. Kvaliteten på dessa varierar kraftigt men de räcker till att ta positioner på sökord, visst, inte alla sökord men på tillräckligt många. Huvudparten av dessa ligger i mina ögon precis på gränsen, de kan när som helst bli utdaterade. Många använder sig av bloggar som är snabbt hopskrivna och handlar om precis vad som helst, de ser mer eller mindre likadana ut och sanningen är att det ger mindre och mindre. Om 5 år måste kvaliteten vara mycket högre.

Visserligen kommer det säkert alltid finnas plats för sökmotoroptimerare som gör on site arbete, alla behöver ha en fungerande site för att kunna få resultat och en del siter har redan så pass mycket länkar att en bra on page-optimering kommer ge ökad trafik. Värdet på den typen av optimering är däremot stadigt sjunkande, det finns nästan hur många aktörer som helst som klarar att leverera det och priset är rimligtvis inte särskilt högt. Det här är inga svåra saker vi pratar om. Att kunna leverera länkar på ett säkert och stabilt sätt däremot blir bara svårare och svårare och det kommer utkristallisera sig vilka som faktiskt klarar av det. Jag är övertygad om att 50% av de som kan det idag inte kommer kunna det imorgon.

En del av de företag som jag är säker på inte kommer klara av att leverera resultat är ganska stora och har således en del muskler, de har då två saker att välja mellan; köpa företag som klarar av det eller lämna över sina marknadsandelar till dom som kan. Oavsett vilket som kommer det innebära att marknaden konsolideras, vi kommer stå med ett fåtal aktörer som kan leverera SEO av någon kvalitet. Ok, det går kanske fortfarande att sälja tjänsten men kan man inte leverera så tappar man kunden till sist.

12 kommentarer

  1. Vad innebär en ”park av siter som är tillräcklig” i totalt antal med lite styrka, säg PageRank >0? Eller är det sploggar/domäner utan inlänkar i första hand?

    Kommentar av

    David

  2. Insiktsfullt och intressant som vanligt. Vad tror du om möjligheten för stora publicister att bli något av dessa stora SEO-bolag i framtiden? Dvs de bolag som sitter med många och stora sajter och idag har annonsintäkter som intäktskälla. På sätt och vis kan man ju säga att dessa sitter med trumf på hand och ”bara behöver addera lite SEO-kunskap”?

    Kommentar av

    Joel

  3. David, jag ser inte Pagerank som något som kommer spela någon som helst roll för vilka det går bra för. Siter med dåligt innehåll och få inlänkar kommer tyvärr heller inte räcka någonstans.

    Joel, jag upplever inte att det idag finns några publicister som har siter av den kvantitet som krävs. Visserligen kan en del sitta på ganska starka och det kan förstås ge en bra start. Möjligtvis skulle de kunna gör seo i vissa segment, en mer nischad seo men att konkurrera med de SEO-bolag som klarar av att uppgradera sin site-park tror jag inte kommer att gå. Vi ska också komma ihåg att försprånget blir större och större ju högre konkurrens det blir. Det krävs idag mer och mer länkar för att ta positioner som för några år sedan var mycket lätt att ta just för att det är fler aktörer som är med och spelar, det innebär ju att skillnaden mellan någon som just startar och den som redan har 1:a positionen är större än det var förr.

    Kommentar av Magnus

  4. […] Bråth har lyft upp SEO branschens framtid och hur den ser skulle kunna se ut om 5 år i en artikel. Mycket intressant vill jag lägga till […]

    Pingback av

    Sökmotoroptimeringens framtid

  5. Nu blir jag nästan lite besviken på dig Magnus så svepande buntar ihop SEO med länkförsäljning och länkuthyrning. För jag vet ju att du har en vidare syn på SEO än så.

    Visst kan du ha rätt angående länkuthyrningsbranschen. Jag kan nog se hur företag som österrikiska Cemper går en lysande framtid till mötes, men detta är en leveransnisch inom SEO. Det finns så många fler.

    Jag tror nog snarare på än större diversifiering med ännu fler specialister inom olika områden.

    Kunskaperna hos kunderna är visserligen fortfarande så dåliga att de i många fall sätter likhetstecken mellan länkarbete och SEO.

    Men på samma sätt som du ser problem med att uppdatera inlänkar till hundratals kunder så kan man se problem med att hålla hundratals kunder på tårna i det dagliga sajtarbetet, innehållsarbetet eller den allmänna nätnärvaron.

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  6. Jo, jag är faktiskt övertygad om att om man ska kunna hålla en marknadsandel av någon storlek så är det länkar som måste kunna levereras. Det tycker jag att vi kan se även idag, de som levererar länkar är större helt enkelt.

    Eftersom konkurrensen blir hårdare och hårdare så krävs det mer och mer på alla fronter. Många pratar om att Google lägger allt mer vikt vid innehållet men i mina ögon spelar det ingen roll. Jag är övertygad om att dina konkurrenter i framtiden också kommer ha bra innehåll. Då kan du inte konkurrera genom att ha en bättre site i alla fall, det är länkarna som får utslagsrösten.

    Visst, man kan bygga innehåll som genererar länkar men det är komplext och kan komma att kräva stora insatser från den som gör det och de allra flesta svenska företag kommer inte få bra ROI på det.

    Kommentar av Magnus

  7. Hur bedömer du att Google & Co kommer att agera på konceptet ”…din SEO-leverantör måste ha bra och många bra siter”? Deras ambitioner är ju höga när det gäller att leverera ”rena” resultat och om SEO-leverantören står för en betydande bias främjar väl inte detta? Hur ska SEO-leverantören tackla detta om man vill agera vitt?

    Med tanke på att koncentration också gör det lätt(are) att identifiera denna företeelse finns det nog en betydande risk för bortfiltrering, eller tänker jag fel?

  8. Jag håller både med och inte. Till att börja med skulle jag vilja påpeka att en seo-leverantör som inte levererar ”betydande bias” inte levererar något. Om du fick obetydliga fördelar av att köpa in en tjänst kan det väl knappast finnas någon anledning att göra det?

    Risken för filtrering kan öka om inte kvaliteten ökar. En riktigt byggd park gör förstås inte det och är heller inte en koncentration. En site är ju inte intrinsiskt annorlunda bara för att den är byggd av en sökmotoroptimerare, det är snarare en fråga om kvalitet och hur siterna får sina länkar i sin tur.

    Kommentar av Magnus

  9. Ok Magnus men om jag säger såhär då:

    Vad innebär en ”park av siter som är tillräcklig” i totalt antal med lite styrka (motsatsen till siter med ”få inlänkar” som du själv uttryckte det)?

    Kommentar av

    David

  10. Ta de 3-6 största leverantörerna och titta på deras siter. Det är idag tillräckligt skulle jag säga även om det förmodligen inte är det i framtiden.

    Kommentar av Magnus

  11. Mycket intressant som vanligt. Det kommer ju i så fall även göra att den affiliate marknaden som finns idag i princip kommer vara död om 5-10år? Dvs allt snack om passiv inkomst. Är man passiv om 5-10år så kommer det inte rulla in en krona eftersom konkurrensen blir stenhård?

    Kommentar av Patrik

  12. Jag tror att du har en poäng där Patrik. De affiliates som jag upplever klarar sig bra idag är aktiva och det kommer förmodligen bli mer så i framtiden.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner