Sökmotorkonsult.se

SEO-skulden

Skuld

Du sitter med en stor site som haft gott om trafik i många år, konverterar dina besökare till betalande kunder men när ni startade fanns inte SEO med i planen. Nu till slut har du lyckats övertala marknadschefen eller ägaren att det är dags att satsa på sökmotoroptimering och med lite otur står du inför ett stort problem, SEO-skulden.

I somras myntade branschkollegan Christian Rudolf, Head of SEO på Betsson, uttrycket SEO-skuld. Om du hört Teknikskuld någon gång så är du ganska nära. Det finns nämligen en tendens att äldre siter som inte tidigare arbetat med SEO har en hel del att göra innan själva arbetet kan börja. Det finns ofta så mycket av det som idag ses som ren hygien kvar att lösa innan det går att på allvar börja med SEO.

Det kan handla om allt möjligt från att siten har sessions-id i sökvägar, 302 redirects internt, är helt byggd i frames eller andra gamla konstigheter. Visst kan du tjäna trafik på att fixa det men du blir ju inte automatiskt en ledare i dina sökresultat, det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken. Fortfarande finns det segment i Sverige där man kan komma ganska långt med att bara betala av sin SEO-skuld, segment som ligger efter helt enkelt. Om du då har gott om inlänkar och bara bygger din site i modern standard så kan du tjäna en del men om ditt mål är mer än att driva lite long tail-trafik så handlar det i princip bara om att betala av en gammal skuld.

Du kommer inte vinna arkitektpris för att du byter stammar i kåken men du behöver göra det i alla fall, det är att betala av sin SEO-skuld.

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

4 kommentarer

  1. Och precis som med tekniskt skuld ger avbetalningen den där fina, varma känslan i magen! ;)

  2. Det jobbigaste i hela processen är enligt mig att inte förlora det man redan byggt upp när man tänk att göra förbättring. Dåliga gamla URL’s är ju ännu sämre när de inte redirectas korrekt efter en uppgradering.

    Kommentar av Marcus

  3. ”det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken”

    Himla bra liknelse och väldigt beskrivande för situationen.

    Kommentar av Jonas

  4. Väldigt ofta kan man komma rätt långt genom att bara betala av sin ”skuld” – det finns trots allt fortfarande många segment där konkurrensen inte tagit fart.

    Kommentar av Jari

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.