Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-skulden

Skuld

Du sitter med en stor site som haft gott om trafik i många år, konverterar dina besökare till betalande kunder men när ni startade fanns inte SEO med i planen. Nu till slut har du lyckats övertala marknadschefen eller ägaren att det är dags att satsa på sökmotoroptimering och med lite otur står du inför ett stort problem, SEO-skulden.

I somras myntade branschkollegan Christian Rudolf, Head of SEO på Betsson, uttrycket SEO-skuld. Om du hört Teknikskuld någon gång så är du ganska nära. Det finns nämligen en tendens att äldre siter som inte tidigare arbetat med SEO har en hel del att göra innan själva arbetet kan börja. Det finns ofta så mycket av det som idag ses som ren hygien kvar att lösa innan det går att på allvar börja med SEO.

Det kan handla om allt möjligt från att siten har sessions-id i sökvägar, 302 redirects internt, är helt byggd i frames eller andra gamla konstigheter. Visst kan du tjäna trafik på att fixa det men du blir ju inte automatiskt en ledare i dina sökresultat, det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken. Fortfarande finns det segment i Sverige där man kan komma ganska långt med att bara betala av sin SEO-skuld, segment som ligger efter helt enkelt. Om du då har gott om inlänkar och bara bygger din site i modern standard så kan du tjäna en del men om ditt mål är mer än att driva lite long tail-trafik så handlar det i princip bara om att betala av en gammal skuld.

Du kommer inte vinna arkitektpris för att du byter stammar i kåken men du behöver göra det i alla fall, det är att betala av sin SEO-skuld.

 

4 kommentarer

  1. Och precis som med tekniskt skuld ger avbetalningen den där fina, varma känslan i magen! ;)

  2. Det jobbigaste i hela processen är enligt mig att inte förlora det man redan byggt upp när man tänk att göra förbättring. Dåliga gamla URL’s är ju ännu sämre när de inte redirectas korrekt efter en uppgradering.

    Kommentar av Marcus

  3. ”det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken”

    Himla bra liknelse och väldigt beskrivande för situationen.

    Kommentar av

    Jonas

  4. Väldigt ofta kan man komma rätt långt genom att bara betala av sin ”skuld” – det finns trots allt fortfarande många segment där konkurrensen inte tagit fart.

    Kommentar av

    Jari

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner