Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-skulden

Skuld

Du sitter med en stor site som haft gott om trafik i många år, konverterar dina besökare till betalande kunder men när ni startade fanns inte SEO med i planen. Nu till slut har du lyckats övertala marknadschefen eller ägaren att det är dags att satsa på sökmotoroptimering och med lite otur står du inför ett stort problem, SEO-skulden.

I somras myntade branschkollegan Christian Rudolf, Head of SEO på Betsson, uttrycket SEO-skuld. Om du hört Teknikskuld någon gång så är du ganska nära. Det finns nämligen en tendens att äldre siter som inte tidigare arbetat med SEO har en hel del att göra innan själva arbetet kan börja. Det finns ofta så mycket av det som idag ses som ren hygien kvar att lösa innan det går att på allvar börja med SEO.

Det kan handla om allt möjligt från att siten har sessions-id i sökvägar, 302 redirects internt, är helt byggd i frames eller andra gamla konstigheter. Visst kan du tjäna trafik på att fixa det men du blir ju inte automatiskt en ledare i dina sökresultat, det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken. Fortfarande finns det segment i Sverige där man kan komma ganska långt med att bara betala av sin SEO-skuld, segment som ligger efter helt enkelt. Om du då har gott om inlänkar och bara bygger din site i modern standard så kan du tjäna en del men om ditt mål är mer än att driva lite long tail-trafik så handlar det i princip bara om att betala av en gammal skuld.

Du kommer inte vinna arkitektpris för att du byter stammar i kåken men du behöver göra det i alla fall, det är att betala av sin SEO-skuld.

 

4 kommentarer

  1. Och precis som med tekniskt skuld ger avbetalningen den där fina, varma känslan i magen! ;)

  2. Det jobbigaste i hela processen är enligt mig att inte förlora det man redan byggt upp när man tänk att göra förbättring. Dåliga gamla URL’s är ju ännu sämre när de inte redirectas korrekt efter en uppgradering.

    Kommentar av Marcus

  3. ”det är stor skillnad mellan att ha ledartröjan och att vara den som äntligen pumpat däcken”

    Himla bra liknelse och väldigt beskrivande för situationen.

    Kommentar av

    Jonas

  4. Väldigt ofta kan man komma rätt långt genom att bara betala av sin ”skuld” – det finns trots allt fortfarande många segment där konkurrensen inte tagit fart.

    Kommentar av

    Jari

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner