Sökmotorkonsult.se

SEO som enda marknadsföring

Det pratas nog tillräckligt ofta om att SEO ska vara en viktig del av marknadsmixen så jag behöver inte. Jag skulle hellre vilja prata om att använda SEO som enda marknadsföring. Det är klart mer spännande.

Allra oftast när vi ser SEO som enda marknadsföring hos kunder handlar det om små företag men genom min karriär har jag sett några medelstora och också. Om vi bortser från att det förstås alltid går att hitta fler vägar och funderar lite på vad det gör för dessa företag att de lagt allt på sökmotoroptimering.

Det blir förstås en ökad risk, om alla kunder kommer från ett enda ställe, oavsett vilket så innebär det en risk för företaget. Du blir helt och hållet beroende av Google och kommer sitta på nålar varje gång det görs en uppdatering.

Det finns stora fördelar också, företag jag jobbat med som haft SEO som enda marknadsföring (eller som av andra anledningar satsat hårt på SEO) under flera år brukar kunna uppnå väldigt högt förtroende hos Google. Det leder i sin tur det är lätt att få massor av bra positioner och det i sin tur betyder låg anskaffningskostnad på nya kunder. Tänkte att jag skulle dela med mig av en  liten siffra här, jag kan tyvärr inte säga vilken kund det är men siffran är äkta. En av mina tidigare kunder hade en cost per acquisition på nya kunder som var klart under 10% av konkurrenternas.

Det ger en del möjligheter. När du har en tiondel av konkurrentens kostnad har du ett rejält försprång.

Sidan är senast uppdaterad 2012-04-19

2 kommentarer

  1. Det är väl det som är den stora fördelen med gedigen och långsiktig SEO, att gör man rätt när man bygger grunden så är kostnaderna för underhåll sedan mycket lägre än om man hyr in sig i andra kanaler. 10 % var dock en rejäl siffra, bättre än jag sett mina kunder ha!

    Kommentar av Jonas

  2. Självklart kan man tjäna otroligt mycket. Speciellt ifall man köpt SEO och betalat konsulttimmar. På så vis får du ju ”gratis” konverteringar när du ”skrivit av” utgifterna för optimeringen. Plus tiden brukar föra med sig att longtail ökar som du skriver.

    Kommentar av Axel Storckenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?