Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO som enda marknadsföring

Det pratas nog tillräckligt ofta om att SEO ska vara en viktig del av marknadsmixen så jag behöver inte. Jag skulle hellre vilja prata om att använda SEO som enda marknadsföring. Det är klart mer spännande.

Allra oftast när vi ser SEO som enda marknadsföring hos kunder handlar det om små företag men genom min karriär har jag sett några medelstora och också. Om vi bortser från att det förstås alltid går att hitta fler vägar och funderar lite på vad det gör för dessa företag att de lagt allt på sökmotoroptimering.

Det blir förstås en ökad risk, om alla kunder kommer från ett enda ställe, oavsett vilket så innebär det en risk för företaget. Du blir helt och hållet beroende av Google och kommer sitta på nålar varje gång det görs en uppdatering.

Det finns stora fördelar också, företag jag jobbat med som haft SEO som enda marknadsföring (eller som av andra anledningar satsat hårt på SEO) under flera år brukar kunna uppnå väldigt högt förtroende hos Google. Det leder i sin tur det är lätt att få massor av bra positioner och det i sin tur betyder låg anskaffningskostnad på nya kunder. Tänkte att jag skulle dela med mig av en  liten siffra här, jag kan tyvärr inte säga vilken kund det är men siffran är äkta. En av mina tidigare kunder hade en cost per acquisition på nya kunder som var klart under 10% av konkurrenternas.

Det ger en del möjligheter. När du har en tiondel av konkurrentens kostnad har du ett rejält försprång.

2 kommentarer

  1. Det är väl det som är den stora fördelen med gedigen och långsiktig SEO, att gör man rätt när man bygger grunden så är kostnaderna för underhåll sedan mycket lägre än om man hyr in sig i andra kanaler. 10 % var dock en rejäl siffra, bättre än jag sett mina kunder ha!

    Kommentar av Jonas

  2. Självklart kan man tjäna otroligt mycket. Speciellt ifall man köpt SEO och betalat konsulttimmar. På så vis får du ju ”gratis” konverteringar när du ”skrivit av” utgifterna för optimeringen. Plus tiden brukar föra med sig att longtail ökar som du skriver.

    Kommentar av Axel Storckenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner