Sökmotorkonsult.se

SEO som enda marknadsföring

Det pratas nog tillräckligt ofta om att SEO ska vara en viktig del av marknadsmixen så jag behöver inte. Jag skulle hellre vilja prata om att använda SEO som enda marknadsföring. Det är klart mer spännande.

Allra oftast när vi ser SEO som enda marknadsföring hos kunder handlar det om små företag men genom min karriär har jag sett några medelstora och också. Om vi bortser från att det förstås alltid går att hitta fler vägar och funderar lite på vad det gör för dessa företag att de lagt allt på sökmotoroptimering.

Det blir förstås en ökad risk, om alla kunder kommer från ett enda ställe, oavsett vilket så innebär det en risk för företaget. Du blir helt och hållet beroende av Google och kommer sitta på nålar varje gång det görs en uppdatering.

Det finns stora fördelar också, företag jag jobbat med som haft SEO som enda marknadsföring (eller som av andra anledningar satsat hårt på SEO) under flera år brukar kunna uppnå väldigt högt förtroende hos Google. Det leder i sin tur det är lätt att få massor av bra positioner och det i sin tur betyder låg anskaffningskostnad på nya kunder. Tänkte att jag skulle dela med mig av en  liten siffra här, jag kan tyvärr inte säga vilken kund det är men siffran är äkta. En av mina tidigare kunder hade en cost per acquisition på nya kunder som var klart under 10% av konkurrenternas.

Det ger en del möjligheter. När du har en tiondel av konkurrentens kostnad har du ett rejält försprång.

Sidan är senast uppdaterad 2012-04-19

2 kommentarer

  1. Det är väl det som är den stora fördelen med gedigen och långsiktig SEO, att gör man rätt när man bygger grunden så är kostnaderna för underhåll sedan mycket lägre än om man hyr in sig i andra kanaler. 10 % var dock en rejäl siffra, bättre än jag sett mina kunder ha!

    Kommentar av Jonas

  2. Självklart kan man tjäna otroligt mycket. Speciellt ifall man köpt SEO och betalat konsulttimmar. På så vis får du ju ”gratis” konverteringar när du ”skrivit av” utgifterna för optimeringen. Plus tiden brukar föra med sig att longtail ökar som du skriver.

    Kommentar av Axel Storckenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?