Sökmotorkonsult.se

SEO som enda marknadsföring

Det pratas nog tillräckligt ofta om att SEO ska vara en viktig del av marknadsmixen så jag behöver inte. Jag skulle hellre vilja prata om att använda SEO som enda marknadsföring. Det är klart mer spännande.

Allra oftast när vi ser SEO som enda marknadsföring hos kunder handlar det om små företag men genom min karriär har jag sett några medelstora och också. Om vi bortser från att det förstås alltid går att hitta fler vägar och funderar lite på vad det gör för dessa företag att de lagt allt på sökmotoroptimering.

Det blir förstås en ökad risk, om alla kunder kommer från ett enda ställe, oavsett vilket så innebär det en risk för företaget. Du blir helt och hållet beroende av Google och kommer sitta på nålar varje gång det görs en uppdatering.

Det finns stora fördelar också, företag jag jobbat med som haft SEO som enda marknadsföring (eller som av andra anledningar satsat hårt på SEO) under flera år brukar kunna uppnå väldigt högt förtroende hos Google. Det leder i sin tur det är lätt att få massor av bra positioner och det i sin tur betyder låg anskaffningskostnad på nya kunder. Tänkte att jag skulle dela med mig av en  liten siffra här, jag kan tyvärr inte säga vilken kund det är men siffran är äkta. En av mina tidigare kunder hade en cost per acquisition på nya kunder som var klart under 10% av konkurrenternas.

Det ger en del möjligheter. När du har en tiondel av konkurrentens kostnad har du ett rejält försprång.

Sidan är senast uppdaterad 2012-04-19

2 kommentarer

  1. Det är väl det som är den stora fördelen med gedigen och långsiktig SEO, att gör man rätt när man bygger grunden så är kostnaderna för underhåll sedan mycket lägre än om man hyr in sig i andra kanaler. 10 % var dock en rejäl siffra, bättre än jag sett mina kunder ha!

    Kommentar av Jonas

  2. Självklart kan man tjäna otroligt mycket. Speciellt ifall man köpt SEO och betalat konsulttimmar. På så vis får du ju ”gratis” konverteringar när du ”skrivit av” utgifterna för optimeringen. Plus tiden brukar föra med sig att longtail ökar som du skriver.

    Kommentar av Axel Storckenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.