Sökmotorkonsult.se

SEO som enda marknadsföring

Det pratas nog tillräckligt ofta om att SEO ska vara en viktig del av marknadsmixen så jag behöver inte. Jag skulle hellre vilja prata om att använda SEO som enda marknadsföring. Det är klart mer spännande.

Allra oftast när vi ser SEO som enda marknadsföring hos kunder handlar det om små företag men genom min karriär har jag sett några medelstora och också. Om vi bortser från att det förstås alltid går att hitta fler vägar och funderar lite på vad det gör för dessa företag att de lagt allt på sökmotoroptimering.

Det blir förstås en ökad risk, om alla kunder kommer från ett enda ställe, oavsett vilket så innebär det en risk för företaget. Du blir helt och hållet beroende av Google och kommer sitta på nålar varje gång det görs en uppdatering.

Det finns stora fördelar också, företag jag jobbat med som haft SEO som enda marknadsföring (eller som av andra anledningar satsat hårt på SEO) under flera år brukar kunna uppnå väldigt högt förtroende hos Google. Det leder i sin tur det är lätt att få massor av bra positioner och det i sin tur betyder låg anskaffningskostnad på nya kunder. Tänkte att jag skulle dela med mig av en  liten siffra här, jag kan tyvärr inte säga vilken kund det är men siffran är äkta. En av mina tidigare kunder hade en cost per acquisition på nya kunder som var klart under 10% av konkurrenternas.

Det ger en del möjligheter. När du har en tiondel av konkurrentens kostnad har du ett rejält försprång.

Sidan är senast uppdaterad 2012-04-19

2 kommentarer

  1. Det är väl det som är den stora fördelen med gedigen och långsiktig SEO, att gör man rätt när man bygger grunden så är kostnaderna för underhåll sedan mycket lägre än om man hyr in sig i andra kanaler. 10 % var dock en rejäl siffra, bättre än jag sett mina kunder ha!

    Kommentar av Jonas

  2. Självklart kan man tjäna otroligt mycket. Speciellt ifall man köpt SEO och betalat konsulttimmar. På så vis får du ju ”gratis” konverteringar när du ”skrivit av” utgifterna för optimeringen. Plus tiden brukar föra med sig att longtail ökar som du skriver.

    Kommentar av Axel Storckenfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.