Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-strategi med Adwords

planera-testa-förbättra-implementera-SEO-strategi

För att hitta en SEO-strategi på Google gäller det att bearbeta rätt typ av sökord för verksamheten med landningssidor som överensstämmer med dem. För att underlätta arbetet kan du ta hjälp av dina Adwordskampanjer. 

Det kan verka motsägelsefullt att använda Adwords för att lyckas med din SEO. Men sanningen är att Adwords kan hjälpa dig i ditt SEO-arbete. Exempelvis kan du i Adwords hitta de sökord som verkligen presterar och förstå hur väl de stämmer överens med dina landningssidor. Här är några av funktionerna i Adwords som du kan dra nytta av i din SEO-strategi.

Sökord i sökordsplaneraren

Googles verktyg sökordsplaneraren (keyword planner) är en bra inspirationskälla för vilka sökord som kan passa din verksamhet. Den ger dock inte en fullständig bild så komplettera gärna med egna idéer kring potentiella sökord. När du sedan annonserar på Adwords kommer du få en tydligare bild av sökvolymen för dina sökord och vilka som ger mest klick. Ett annat verktyg är Übersuggest för ytterligare inspiration till dina sökord.

Implementera högpresterande sökord i
SEO-strategin

När sökorden i Adwordskampanjerna har haft tid att prestera mot Googles sökningar kan du enklare uppskatta vilka sökord som presterar bäst. Beroende på sökord och budget tar detta olika lång tid. Vi rekommenderar att ge kampanjerna tre månader då sökbeteenden ofta varierar över tid mellan de olika sökorden.

Utveckla sökord med söktermsrapporten

Vill du veta mer om dina söktermer från Google kan du använda dig av söktermsrapporten i Google Search Console. I Adwords hittar du även värdefull information för de söktermer som klickat in på dina annonser. Du hittar söktermsrapporten på sökordsnivå i dina Adwordskampanjer.

söktermsrapport adwords

Quality score sätter betyg på din landningssida

På sökordsnivå kan du även se vad Google kallar för kvalitetsresultat (quality score), där 10 är högsta poäng. Den sätter betyg på:

  • Relevans, adwordskampanjens struktur utifrån ditt sökord.
  • CTR – click through rate, hur många som klickat på annonsen i relation till antal visningar.
  • LPQ – landing page quality, huruvida din annons är relevant mot din landningssida.

Har du ett lågt quality score bör du se över om sökordet finns på din landningssida. Annonserar du exempelvis om skor ska din landningssida också handla om skor. Du kan testa specifika sökord mot din landningssida med hjälp av vårt SEO-analysverktyg.

qualityscore_adwords

Med hjälp av Adwords kan du hitta rätt sökord för din verksamhet och hur dem matchar dina landningssidor på webbplatsen.

Lycka till med optimeringen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner