Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-strategi med Adwords

planera-testa-förbättra-implementera-SEO-strategi

För att hitta en SEO-strategi på Google gäller det att bearbeta rätt typ av sökord för verksamheten med landningssidor som överensstämmer med dem. För att underlätta arbetet kan du ta hjälp av dina Adwordskampanjer. 

Det kan verka motsägelsefullt att använda Adwords för att lyckas med din SEO. Men sanningen är att Adwords kan hjälpa dig i ditt SEO-arbete. Exempelvis kan du i Adwords hitta de sökord som verkligen presterar och förstå hur väl de stämmer överens med dina landningssidor. Här är några av funktionerna i Adwords som du kan dra nytta av i din SEO-strategi.

Sökord i sökordsplaneraren

Googles verktyg sökordsplaneraren (keyword planner) är en bra inspirationskälla för vilka sökord som kan passa din verksamhet. Den ger dock inte en fullständig bild så komplettera gärna med egna idéer kring potentiella sökord. När du sedan annonserar på Adwords kommer du få en tydligare bild av sökvolymen för dina sökord och vilka som ger mest klick. Ett annat verktyg är Übersuggest för ytterligare inspiration till dina sökord.

Implementera högpresterande sökord i
SEO-strategin

När sökorden i Adwordskampanjerna har haft tid att prestera mot Googles sökningar kan du enklare uppskatta vilka sökord som presterar bäst. Beroende på sökord och budget tar detta olika lång tid. Vi rekommenderar att ge kampanjerna tre månader då sökbeteenden ofta varierar över tid mellan de olika sökorden.

Utveckla sökord med söktermsrapporten

Vill du veta mer om dina söktermer från Google kan du använda dig av söktermsrapporten i Google Search Console. I Adwords hittar du även värdefull information för de söktermer som klickat in på dina annonser. Du hittar söktermsrapporten på sökordsnivå i dina Adwordskampanjer.

söktermsrapport adwords

Quality score sätter betyg på din landningssida

På sökordsnivå kan du även se vad Google kallar för kvalitetsresultat (quality score), där 10 är högsta poäng. Den sätter betyg på:

  • Relevans, adwordskampanjens struktur utifrån ditt sökord.
  • CTR – click through rate, hur många som klickat på annonsen i relation till antal visningar.
  • LPQ – landing page quality, huruvida din annons är relevant mot din landningssida.

Har du ett lågt quality score bör du se över om sökordet finns på din landningssida. Annonserar du exempelvis om skor ska din landningssida också handla om skor. Du kan testa specifika sökord mot din landningssida med hjälp av vårt SEO-analysverktyg.

qualityscore_adwords

Med hjälp av Adwords kan du hitta rätt sökord för din verksamhet och hur dem matchar dina landningssidor på webbplatsen.

Lycka till med optimeringen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner