Vad är en bra SEO-text?

En vanlig fråga vi på Pineberry får av våra kunder och när vi föreläser är: Vad är en bra SEO-text? Jag upplever att det finns många onödiga farhågor kring vad som är en bra text för SEO.

Vad är en bra SEO-text? Detta är en av de mer frekventa frågor vi får av kunder och på föreläsningar. Personerna som frågar är oroliga över att de texter de skriver på sina sajter inte är bra för sökmotorer och att texterna måste skrivas på ett speciellt sätt för att de ska kunna ranka bättre.

Jag vill börja med att säga att jag inte alls gillar ordet SEO-text och blir arg på mig själv när jag använder det. Anledningen är att begreppet bygger på de onödiga farhågor jag upplever finns.

Farhågan rör inte det faktum att en webbsida behöver vara utrustad med vissa attribut för att ranka, t ex att sökord finns med i titel och rubriker. Farhågan gäller den för många, i detta sammanhang, läskiga brödtexten.

En relevant, informativ och säljande text är en bra SEO-text

Mitt råd till hur man skriver en bra SEO-text är att inte tänka SEO. Det är just när någon tänkt för mycket SEO som brödtexter blir dåliga. Både för läsaren och för sökmotorn. Det vanligast misstaget är att korvstoppa sökord i texten. Detta gillar inte Google och ger negativa effekter.

En bra brödtext behöver såklart nämna det eller de sökord som sidan ska ranka på. Men det är kontraproduktivt att försöka analysera hur många gånger sökordet ska nämnas. En relevant, informativ och säljande text kommer nämna sökorden i lagom mängd. En text på 300 ord om exempelvis ”cyklar” kommer oundvikligen nämna ”cyklar” i texten.

5 enkla tips till en bra brödtext för sökmotorer

  1. Skriv relevant, informativt och säljande om sidans ämne
  2. Skriv minst 300 ord, gärna mer
  3. Fokusera inte på att nämna sökord ett visst antal gånger (så länge det nämns)
  4. Stjäl eller kopiera inte text (vare sig från andras eller din sajt)
  5. Undvik stavfel och språkfel

Det finns inget magiskt i en bra SEO-text

Det händer att text-/översättningsbyråer erbjuder SEO-texter mot en extra avgift jämfört med en vanlig text. Om jag ska köpa texter kan jag snarare tänka mig att betala mer för en vanlig text jämfört med en SEO-text.

Den farhåga som vi möter kring brödtexter är onödig och jag upplever tyvärr att den ibland hindrar sajtägare från att skriva överhuvudtaget. Det finns inget magiskt i att skriva en bra text för sökmotorer. En bra text är en bra text även för sökmotorer.

Förhoppningsvis är det sista gången jag skriver ordet SEO-text på ett tag.

 

8 kommentarer på "Vad är en bra SEO-text?"

  1. Ja, för den här texten var ju inte alls skriven för att ranka på just sökfrasen seo-text 😉

    Du har själv följt det som jag anser vara huvudreglerna. Nämn den tänkta sökfrasen i title + rubrik, tidigt i ingressen, tidigt i brödtexten, i mitten av texten och alldeles i slutet av texten. Mer behövs inte, och det lämnar utrymme för stor textuell variation med många synonymer dessutom.


  2. Nikke,

    Tack för din kommentar.

    Mitt syfte med posten var faktiskt inte att ranka på ”SEO-text”, vilket jag iofs förstår om ingen köper :-). Konstigt nog skriver jag sällan på Sökmotorkonsult.se med syftet att ranka på något specifikt.

    Det är mycket möjligt att jag är SEO-skadad. Men om jag hade skrivet samma text i Word för ett Offline-syfte är jag ganska säker på att jag hade skrivit texten likadant, inklusive rubriker, ingress etc. Det är helt enkelt så jag tycker man ska skriva en artikel oavsett medium.


  3. Pingback: Vecka 15 – Josef rockar! - PRODUKTION203
  4. Tack för en bra artikel!
    Den ger svar utifrån funderingar som jag själv haft om ”SEO-text”. Råden är bra och avdramatiserar också farhågorna att skriva bra”SEO-text” till min sida.

    Vill också kommentera kommentarerna till artikeln. Jag testade att byta ut orden SEO-text till text men tycker inte att innehållet blir bättre av det. Men som både du Michael och Nikke skriver så går det nog inte att skriva en bra text med annan struktur. Frågeställning, redogörelse och slutsats.
    Tack igen för en bra artikel.


  5. Är det inte bra använda språkfel för att få fram en unik artikel för google har nog redan läst flera ”likadana” artiklar om ordet är populärt? Nu vet jag inte exakt vad du menar med språkfel. Jag säger bara vad jag tror och att använda ordet stålar istället för pengar är väl inte fy skam?


  6. Det kommer nog inte göra någon större skillnad för Google, så länge du skriver en unik text kommer de inte se det som ett problem att du använder samma språkbruk som någon annan. Sen tycker jag personligen att det är mer spännande att läsa en text där man kan känna igen skribenten på vilka ord som används och hur meningar byggs etc.


  7. Pingback: Utnyttja kraften i din webbshop : Nordic eCommerce Knowledge

Kommentarsfältet är stängt.