Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-tillägg till Google Chrome

Som sökmotorkonsult granskar man många sajter dagligen, och ofta olika delar på sajten ur ett SEO-perspektiv. För att underlätta detta arbete kan det vara skönt att ha lite hjälpmedel i form av bra tillägg till sin webbläsare. Eftersom jag tillsammans med många andra använder Google Chrome tänkte jag därför lista ett par tillägg som jag rekommenderar till alla som är måna om att ha en sökmotoroptimerad hemsida.

SEO Quake
När du snabbt vill få en överblick över viktiga SEO-element för en specifik sida på sajten är SEO Quake perfekt. Den hjälper dig framför allt att titta på on page-delar som titel, H1-rubrik, alt-attribut m.m, samt om det finns robots.txt eller sitemap på sajten. Kom ihåg att det är sidan ni befinner er på när ni trycker på Diagnosis som verktyget granskar, inte hela sajten med en gång.
En annan smart funktion med SEO Quake är möjligheten att skapa en SEO-bar som ligger under URL-fältet samt under varje sajt i sökresultatet som presenterar data som bland annat ålder på sajten och antal indexerade sidor.

Tag Assistant
Denna används lite mer sällan men är bra när du vill se vilka script och taggar som finns implementerade på sajten, till exempel för att se om det finns Google Analytics eller om Remarketing-taggen finns inlagd.

Web Developer
Web Developer är bra för olika anledningar. Ibland vill du kunna se alt-attributen på varje bild på sidan, d.v.s. hur bilderna är döpta. I andra fall vill du kunna stänga av CSS och Java Script för att se vilka eventuella hinder som kan finnas på sidan beroende på vilka tekniker som använd, vilket även är möjligt med detta tillägg.

Live http Headers
Detta tillägg hjälper dig att se kommunikationen mellan webbläsare och server. På detta sätt kan du se eventuella felkoder, ompekningar etc, men också ytterligare information så som vilka tekniska lösningar som används på sidan.

Glöm inte bort att det finns andra externa verktyg du kan använda för att kontrollera och optimera din sajt ytterligare.

Vilka tillägg ser du som nödvändiga när du jobbar med SEO?

4 kommentarer

  1. Jag använder ett tillägg som heter ”Check My Links” som grafiskt visar vilka länkar som kan tänkas vara brutna. WooRank är också en bra plugg till Chrome som jag personligen använder en del.

    Kommentar av

    Peter Bengtsson

  2. Hej Peter!

    Tack för dina tips, har också använt WooRank en del.

    / Fredrik

    Kommentar av

    Fredrik Kyhlstedt

  3. Jag kan tycka att Chrome är lite irriterande när det gäller toolbars som SEO Quake, jag lyckas aldrig hitta någon variant där det inte skapar problem med designen på en hel massa sajter. Funderat på att gå tillbaka till Firefox av den anledningen faktiskt.

  4. Jag är villig att hålla med dig Magnus. Men bortser man från design och tittar på funktionalitet så är den rätt effektiv.

    Kommentar av

    Fredrik Kyhlstedt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner