Sökmotorkonsult.se

SEO tips – snabboptimering av din hemsida

Snabb-optimering

Vad kan du göra och hur bör du prioritera för att få snabba resultat av optimeringen av din hemsida? Här kommer några enkla tips.

Jag har försökt vikta mängden ansträngning och kostnad mot resultat och sortera i en lista där man bör gå uppifrån och ner till dess man når resultat. Listan fungerar alltså på sättet att först kommer det som har bäst ROI. Mycket lite tid och stora resultat mot en stor kostnad och mindre resultat mot slutet.

Ett exempel på hur den fungerar är Fetmarkera sökordet i brödtexten, det ger mindre effekt än punkten efter, se till att det finns inlänkar men det är å andra sidan så vansinnigt mycket mindre jobb att fetmarkera.

  • Se till att ha sökordet först i titeltaggen
  • Se till att ha sökordet i H1
  • Se till att ha sökordet först i Meta Descritption
  • Se till att brödtexten handlar om sökordet
  • Se till att ha sökordet i brödtexten
  • Fetmarkera eller kursivera sökordet i brödtexten
  • Se till att inlänkar med sökordet som ankartext finns
  • Se till att sitemap finns
  • Se till att vanlig html-navigering finns
  • Se till att alla sidor på siten har är möjliga att klicka sig till
  • Se till att ditt innehåll är unikt
  • Uppdatera innehållet med jämna mellanrum
  • Se till att varje sida på siten har unika rubriker/metadata/texter
  • Byt länkar med relevanta siter
  • Registrera artiklar på siten i sociala nätverk
  • Tillverka mer innehåll
  • Se till att siten ligger på en host i landet där den ska synas.
  • Lägg till siten i kataloger med sökordet som rubrik
  • Förenkla koden, minska code to text ration
  • Bygg siter om ämnet på andra hosts och länka till siten med sökordet som ankartext
  • Köp länkar

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.