Sökmotorkonsult.se

SEO title

Att sätta title på sin sida kan vara bland det svåraste. Det som gör att det är komplicerat är att det är Title som syns i sökresultaten. Rent tekniskt är det oftast väldigt enkelt om man inte använder ett dåligt eller krångligt cms. Det viktiga är att Title-taggen är unik för varje sida på siten och du sätter den så här:

<title>Sökord handlar den här om</title>

När vi löst det riktigt enkla tekniska problemet är den stora frågan vad som ska stå i title-taggen. För det första så är Title en mycket viktig komponent för Google när de bestämmer innehållet på sidan. Det är alltså mycket viktigt att sökorden står i title. Att bara rapa upp sökord gör däremot att folk inte klickar på den i lika stor utsträckning när de får upp den i resultatet.

Det är mycket lättare att få folk att klicka på den här:

SEO Title - sökmotorkonsult

än

Title, apor, kaniner, matvraket...

Alltså akta dig för att mata in för mycket i title. Det är heller inte riktigt bra när man ska nå positioner på orden. Min åsikt är att man ska väga orden i title på guldvåg. Varje ord stjäl lite uppmärksamhet för de andra, ju färre ord du kan ha i title desto bättre resultat kommer du få. (om du spridit ut dina sökord på undersidor ska det här inte vara ett stort problem, 1-2 sökord i titlen brukar alltid funka).

Ord tidigt i Title är viktigare, försök alltså få det viktigaste sökordet först. Det här betyder till exempel att om inte domänen också är det viktigaste sökordet ska du nog ha den i slutet. Om du vill ha den med alls alltså.

Sökmotorkonsult.se - SEO Title

är sämre än

SEO Title - Sökmotorkonsult.se

Om du sen lyckas få med en uppmaning i titeln kommer du faktiskt både få mer klick och konvertera bättre i slutändan. Köp snusdosor är alltså bättre än Hej snusdosor.

Sammanfattning:
Unik title på varje sida. Sökord i title men inte bara en upprapning. Sökorden tidigt i title. Uppmaning. Om du lever upp till de här har du lyckats sätta den.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

3 kommentarer

  1. Så enkelt. Men ändå har så extremt många svårt att förstå detta…

    Kommentar av Christian

  2. Jag tror att det många gånger helt enkelt handlar om att man inte reflekterat över att det kan ge effekter som är positiva, om man t ex inte ens känner till att SEO existerar. Ibland kan det vara att man sitter fast i ett cms som gör det omöjligt att ändra saker som t ex title.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Titel är sidans namn, i webbläsaren har du fältet där man skriver in www. adressen. Ovanför den så står det en text, det är “Title“. Det här inlägget jag skriver har titeln “Vad betyder Title, ankartext, description, keyword” Det är en av skyltarna för Google, som talar om vad den här sidan handlar om. […]

    Pingback av Vad betyder Title, description, keyword m.m

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!