Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO title

Att sätta title på sin sida kan vara bland det svåraste. Det som gör att det är komplicerat är att det är Title som syns i sökresultaten. Rent tekniskt är det oftast väldigt enkelt om man inte använder ett dåligt eller krångligt cms. Det viktiga är att Title-taggen är unik för varje sida på siten och du sätter den så här:

<title>Sökord handlar den här om</title>

När vi löst det riktigt enkla tekniska problemet är den stora frågan vad som ska stå i title-taggen. För det första så är Title en mycket viktig komponent för Google när de bestämmer innehållet på sidan. Det är alltså mycket viktigt att sökorden står i title. Att bara rapa upp sökord gör däremot att folk inte klickar på den i lika stor utsträckning när de får upp den i resultatet.

Det är mycket lättare att få folk att klicka på den här:

SEO Title - sökmotorkonsult

än

Title, apor, kaniner, matvraket...

Alltså akta dig för att mata in för mycket i title. Det är heller inte riktigt bra när man ska nå positioner på orden. Min åsikt är att man ska väga orden i title på guldvåg. Varje ord stjäl lite uppmärksamhet för de andra, ju färre ord du kan ha i title desto bättre resultat kommer du få. (om du spridit ut dina sökord på undersidor ska det här inte vara ett stort problem, 1-2 sökord i titlen brukar alltid funka).

Ord tidigt i Title är viktigare, försök alltså få det viktigaste sökordet först. Det här betyder till exempel att om inte domänen också är det viktigaste sökordet ska du nog ha den i slutet. Om du vill ha den med alls alltså.

Sökmotorkonsult.se - SEO Title

är sämre än

SEO Title - Sökmotorkonsult.se

Om du sen lyckas få med en uppmaning i titeln kommer du faktiskt både få mer klick och konvertera bättre i slutändan. Köp snusdosor är alltså bättre än Hej snusdosor.

Sammanfattning:
Unik title på varje sida. Sökord i title men inte bara en upprapning. Sökorden tidigt i title. Uppmaning. Om du lever upp till de här har du lyckats sätta den.

3 kommentarer

  1. Så enkelt. Men ändå har så extremt många svårt att förstå detta…

    Kommentar av Christian

  2. Jag tror att det många gånger helt enkelt handlar om att man inte reflekterat över att det kan ge effekter som är positiva, om man t ex inte ens känner till att SEO existerar. Ibland kan det vara att man sitter fast i ett cms som gör det omöjligt att ändra saker som t ex title.

    Kommentar av

    Magnus

  3. […] Titel är sidans namn, i webbläsaren har du fältet där man skriver in www. adressen. Ovanför den så står det en text, det är “Title“. Det här inlägget jag skriver har titeln “Vad betyder Title, ankartext, description, keyword” Det är en av skyltarna för Google, som talar om vad den här sidan handlar om. […]

    Pingback av

    Vad betyder Title, description, keyword m.m

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i Sökpodden avsnitt 44

#44 Ahrefs

Gillar du också Ahrefs? I avsnitt 44 Sökpodden börjar vi med att prata om våra favoritfunktioner i Ahrefs. Därefter går vi vidare till ett annat verktyg, Facebooks nya attributionsverktyg. Avslutningsvis tar vi ett samtal om juniorer och seniorer. Du lyssnar väl?

black_friday_google_ads

Google Ads – 6 tips inför Black Friday 2018

I denna artikel ger vi 6 stycken Google Ads-tips inför Black Friday 2018. Läs alla tipsen här!

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner