Sökmotorkonsult.se

SEO title

Att sätta title på sin sida kan vara bland det svåraste. Det som gör att det är komplicerat är att det är Title som syns i sökresultaten. Rent tekniskt är det oftast väldigt enkelt om man inte använder ett dåligt eller krångligt cms. Det viktiga är att Title-taggen är unik för varje sida på siten och du sätter den så här:

<title>Sökord handlar den här om</title>

När vi löst det riktigt enkla tekniska problemet är den stora frågan vad som ska stå i title-taggen. För det första så är Title en mycket viktig komponent för Google när de bestämmer innehållet på sidan. Det är alltså mycket viktigt att sökorden står i title. Att bara rapa upp sökord gör däremot att folk inte klickar på den i lika stor utsträckning när de får upp den i resultatet.

Det är mycket lättare att få folk att klicka på den här:

SEO Title - sökmotorkonsult

än

Title, apor, kaniner, matvraket...

Alltså akta dig för att mata in för mycket i title. Det är heller inte riktigt bra när man ska nå positioner på orden. Min åsikt är att man ska väga orden i title på guldvåg. Varje ord stjäl lite uppmärksamhet för de andra, ju färre ord du kan ha i title desto bättre resultat kommer du få. (om du spridit ut dina sökord på undersidor ska det här inte vara ett stort problem, 1-2 sökord i titlen brukar alltid funka).

Ord tidigt i Title är viktigare, försök alltså få det viktigaste sökordet först. Det här betyder till exempel att om inte domänen också är det viktigaste sökordet ska du nog ha den i slutet. Om du vill ha den med alls alltså.

Sökmotorkonsult.se - SEO Title

är sämre än

SEO Title - Sökmotorkonsult.se

Om du sen lyckas få med en uppmaning i titeln kommer du faktiskt både få mer klick och konvertera bättre i slutändan. Köp snusdosor är alltså bättre än Hej snusdosor.

Sammanfattning:
Unik title på varje sida. Sökord i title men inte bara en upprapning. Sökorden tidigt i title. Uppmaning. Om du lever upp till de här har du lyckats sätta den.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

3 kommentarer

  1. Så enkelt. Men ändå har så extremt många svårt att förstå detta…

    Kommentar av Christian

  2. Jag tror att det många gånger helt enkelt handlar om att man inte reflekterat över att det kan ge effekter som är positiva, om man t ex inte ens känner till att SEO existerar. Ibland kan det vara att man sitter fast i ett cms som gör det omöjligt att ändra saker som t ex title.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Titel är sidans namn, i webbläsaren har du fältet där man skriver in www. adressen. Ovanför den så står det en text, det är “Title“. Det här inlägget jag skriver har titeln “Vad betyder Title, ankartext, description, keyword” Det är en av skyltarna för Google, som talar om vad den här sidan handlar om. […]

    Pingback av Vad betyder Title, description, keyword m.m

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?