Sökmotorkonsult.se

SEO title

Att sätta title på sin sida kan vara bland det svåraste. Det som gör att det är komplicerat är att det är Title som syns i sökresultaten. Rent tekniskt är det oftast väldigt enkelt om man inte använder ett dåligt eller krångligt cms. Det viktiga är att Title-taggen är unik för varje sida på siten och du sätter den så här:

<title>Sökord handlar den här om</title>

När vi löst det riktigt enkla tekniska problemet är den stora frågan vad som ska stå i title-taggen. För det första så är Title en mycket viktig komponent för Google när de bestämmer innehållet på sidan. Det är alltså mycket viktigt att sökorden står i title. Att bara rapa upp sökord gör däremot att folk inte klickar på den i lika stor utsträckning när de får upp den i resultatet.

Det är mycket lättare att få folk att klicka på den här:

SEO Title - sökmotorkonsult

än

Title, apor, kaniner, matvraket...

Alltså akta dig för att mata in för mycket i title. Det är heller inte riktigt bra när man ska nå positioner på orden. Min åsikt är att man ska väga orden i title på guldvåg. Varje ord stjäl lite uppmärksamhet för de andra, ju färre ord du kan ha i title desto bättre resultat kommer du få. (om du spridit ut dina sökord på undersidor ska det här inte vara ett stort problem, 1-2 sökord i titlen brukar alltid funka).

Ord tidigt i Title är viktigare, försök alltså få det viktigaste sökordet först. Det här betyder till exempel att om inte domänen också är det viktigaste sökordet ska du nog ha den i slutet. Om du vill ha den med alls alltså.

Sökmotorkonsult.se - SEO Title

är sämre än

SEO Title - Sökmotorkonsult.se

Om du sen lyckas få med en uppmaning i titeln kommer du faktiskt både få mer klick och konvertera bättre i slutändan. Köp snusdosor är alltså bättre än Hej snusdosor.

Sammanfattning:
Unik title på varje sida. Sökord i title men inte bara en upprapning. Sökorden tidigt i title. Uppmaning. Om du lever upp till de här har du lyckats sätta den.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

3 kommentarer

  1. Så enkelt. Men ändå har så extremt många svårt att förstå detta…

    Kommentar av Christian

  2. Jag tror att det många gånger helt enkelt handlar om att man inte reflekterat över att det kan ge effekter som är positiva, om man t ex inte ens känner till att SEO existerar. Ibland kan det vara att man sitter fast i ett cms som gör det omöjligt att ändra saker som t ex title.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Titel är sidans namn, i webbläsaren har du fältet där man skriver in www. adressen. Ovanför den så står det en text, det är “Title“. Det här inlägget jag skriver har titeln “Vad betyder Title, ankartext, description, keyword” Det är en av skyltarna för Google, som talar om vad den här sidan handlar om. […]

    Pingback av Vad betyder Title, description, keyword m.m

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?