Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO title

Att sätta title på sin sida kan vara bland det svåraste. Det som gör att det är komplicerat är att det är Title som syns i sökresultaten. Rent tekniskt är det oftast väldigt enkelt om man inte använder ett dåligt eller krångligt cms. Det viktiga är att Title-taggen är unik för varje sida på siten och du sätter den så här:

<title>Sökord handlar den här om</title>

När vi löst det riktigt enkla tekniska problemet är den stora frågan vad som ska stå i title-taggen. För det första så är Title en mycket viktig komponent för Google när de bestämmer innehållet på sidan. Det är alltså mycket viktigt att sökorden står i title. Att bara rapa upp sökord gör däremot att folk inte klickar på den i lika stor utsträckning när de får upp den i resultatet.

Det är mycket lättare att få folk att klicka på den här:

SEO Title - sökmotorkonsult

än

Title, apor, kaniner, matvraket...

Alltså akta dig för att mata in för mycket i title. Det är heller inte riktigt bra när man ska nå positioner på orden. Min åsikt är att man ska väga orden i title på guldvåg. Varje ord stjäl lite uppmärksamhet för de andra, ju färre ord du kan ha i title desto bättre resultat kommer du få. (om du spridit ut dina sökord på undersidor ska det här inte vara ett stort problem, 1-2 sökord i titlen brukar alltid funka).

Ord tidigt i Title är viktigare, försök alltså få det viktigaste sökordet först. Det här betyder till exempel att om inte domänen också är det viktigaste sökordet ska du nog ha den i slutet. Om du vill ha den med alls alltså.

Sökmotorkonsult.se - SEO Title

är sämre än

SEO Title - Sökmotorkonsult.se

Om du sen lyckas få med en uppmaning i titeln kommer du faktiskt både få mer klick och konvertera bättre i slutändan. Köp snusdosor är alltså bättre än Hej snusdosor.

Sammanfattning:
Unik title på varje sida. Sökord i title men inte bara en upprapning. Sökorden tidigt i title. Uppmaning. Om du lever upp till de här har du lyckats sätta den.

3 kommentarer

  1. Så enkelt. Men ändå har så extremt många svårt att förstå detta…

    Kommentar av Christian

  2. Jag tror att det många gånger helt enkelt handlar om att man inte reflekterat över att det kan ge effekter som är positiva, om man t ex inte ens känner till att SEO existerar. Ibland kan det vara att man sitter fast i ett cms som gör det omöjligt att ändra saker som t ex title.

    Kommentar av Magnus

  3. […] Titel är sidans namn, i webbläsaren har du fältet där man skriver in www. adressen. Ovanför den så står det en text, det är “Title“. Det här inlägget jag skriver har titeln “Vad betyder Title, ankartext, description, keyword” Det är en av skyltarna för Google, som talar om vad den här sidan handlar om. […]

    Pingback av Vad betyder Title, description, keyword m.m

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner