Sökmotorkonsult.se

SEO utklassar sökmotoroptimering

seo utklassar sökmotoroptimering

En gång i tiden användes begreppen SEO och sökmotoroptimering ungefär lika mycket. Men numera har SEO tagit ett tydligt kommando.

Rubriken ”SEO utklassar sökmotoroptimering” kan tyckas märklig. Är inte SEO och sökmotoroptimering samma sak? Jo, givetvis är det så. SEO är en förkortning av engelskans search engine optimization och sökmotoroptimering är svenskans motsvarighet. En tänkbar svensk förkortning av detta, SMO, har inte alls fått fäste utan vi använder oss av engelskans SEO istället.

SEO numera mycket större

När jag började i branschen för drygt 15 år sedan användes SEO och sökmotoroptimering ungefär lika frekvent – sökvolymerna var mer eller mindre lika stora för båda söktermerna. Men det är tydligt att något hänt när man jämför båda begreppen i Google Trends. Det som började som en jämn kamp mellan SEO och sökmotoroptimering har nu blivit en utklassningsseger för SEO.

Om vi istället för Google Trends kollar på sökvolym är i dag SEO ungefär 3,5 gånger större än sökmotoroptimering (6 600 mot 1 900 enligt Sökordsplaneraren). Vad är det som hänt?

Lata, globaliserade och etablerade

En anledning att SEO tagit över som begrepp handlar om att det är en förkortning, och vi går obestridligt mot att använda mer och mer förkortningar i samhället. Om denna trend beror på ren lathet eller att det är praktiskt med förkortningar låter jag vara osagt.

En annan trend är globaliseringen. I takt med att branschen blivit mer etablerad har det i många länder blivit SEO som är det huvudsakliga begreppet som används. Och då är det naturligt att även vi i Sverige använder SEO mer och mer.

Just att branchen är mer etablerad i dag än för 15 år sedan spelar nog också en roll. I början var behovet av ett beskrivande namn mycket större än i dag. Om man aldrig hört talas om SEO är det lättare att förstå namnet sökmotoroptimering.

Klyftan fortsätter att öka

Personligen gillar jag när vi har svenska ord för saker och ting. Därför har jag alltid gillat begreppet sökmotoroptimering. Samtidigt säger och skriver jag själv oftare SEO, kanske av lathet…

Om vi ska spå in i framtiden tror jag att klyftan mellan SEO och sökmotoroptimering kommer fortsätta att öka. Sökmotoroptimering kommer säkert finnas kvar som begrepp, men jag tror att det kommer bli mer och mer marginaliserat i takt med att branschen fortsätter att växa.

Vad tror du? Kommenterat gärna nedan!

Vill du ha en översyn av din SEO inför hösten? Kontakta i så fall gärna oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

Kylie Jenner Pineberries

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

En video på TikTok där Kylie Jenner äter Pineberries fick googlingarna på vårt namn att öka kraftigt. Är detta början på ett genombrott för bäret Pineberry?

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?