Sökmotorkonsult.se

SEO utklassar sökmotoroptimering

seo utklassar sökmotoroptimering

En gång i tiden användes begreppen SEO och sökmotoroptimering ungefär lika mycket. Men numera har SEO tagit ett tydligt kommando.

Rubriken ”SEO utklassar sökmotoroptimering” kan tyckas märklig. Är inte SEO och sökmotoroptimering samma sak? Jo, givetvis är det så. SEO är en förkortning av engelskans search engine optimization och sökmotoroptimering är svenskans motsvarighet. En tänkbar svensk förkortning av detta, SMO, har inte alls fått fäste utan vi använder oss av engelskans SEO istället.

SEO numera mycket större

När jag började i branschen för drygt 15 år sedan användes SEO och sökmotoroptimering ungefär lika frekvent – sökvolymerna var mer eller mindre lika stora för båda söktermerna. Men det är tydligt att något hänt när man jämför båda begreppen i Google Trends. Det som började som en jämn kamp mellan SEO och sökmotoroptimering har nu blivit en utklassningsseger för SEO.

Om vi istället för Google Trends kollar på sökvolym är i dag SEO ungefär 3,5 gånger större än sökmotoroptimering (6 600 mot 1 900 enligt Sökordsplaneraren). Vad är det som hänt?

Lata, globaliserade och etablerade

En anledning att SEO tagit över som begrepp handlar om att det är en förkortning, och vi går obestridligt mot att använda mer och mer förkortningar i samhället. Om denna trend beror på ren lathet eller att det är praktiskt med förkortningar låter jag vara osagt.

En annan trend är globaliseringen. I takt med att branschen blivit mer etablerad har det i många länder blivit SEO som är det huvudsakliga begreppet som används. Och då är det naturligt att även vi i Sverige använder SEO mer och mer.

Just att branchen är mer etablerad i dag än för 15 år sedan spelar nog också en roll. I början var behovet av ett beskrivande namn mycket större än i dag. Om man aldrig hört talas om SEO är det lättare att förstå namnet sökmotoroptimering.

Klyftan fortsätter att öka

Personligen gillar jag när vi har svenska ord för saker och ting. Därför har jag alltid gillat begreppet sökmotoroptimering. Samtidigt säger och skriver jag själv oftare SEO, kanske av lathet…

Om vi ska spå in i framtiden tror jag att klyftan mellan SEO och sökmotoroptimering kommer fortsätta att öka. Sökmotoroptimering kommer säkert finnas kvar som begrepp, men jag tror att det kommer bli mer och mer marginaliserat i takt med att branschen fortsätter att växa.

Vad tror du? Kommenterat gärna nedan!

Vill du ha en översyn av din SEO inför hösten? Kontakta i så fall gärna oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.