Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Verktyg

Praktiska SEO-verktyg kan vara knivigt att hitta. Det finns massor och massor av helt oanvändbara verktyg för SEO som visserligen kan vara roliga att använda men knappast gör någon verklig nytta. Vi har satt ihop en liten lista på användbara verktyg:

Verktyg för att kolla inlänkar
Här finns det ganska många att välja på, oftast är det lättast att använda Yahoo! och söka på Linkdomain:domanen.com -domain:domanen.com. Ett annat verktyg som kan vara praktiskt är Backlinkwatch som dessutom visar ankartexter.

Verktyg för trafikdata
Tidigare har det varit knivigt att få fram exakta siffror på hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord. Google har nu däremot valt att underlätta för de som vill göra SEO och publicerar sin data på sin Keyword tool. Kom ihåg att sätta match type till exact.

Verktyg för On Page SEO
Testa först Sökmotorkonsults egna On Page Verktyg.
Ett litet trevligt verktyg för att gå igenom din site är Siterunner. Ett lite mer komplett verktyg är Meta tag analyzer, tyvärr är den lite utdaterad eftersom meta taggar inte längre har den impact de en gång hade.

Verktyg för att mäta konkurrens
Ett verktyg som mäter sidstyrka kan vara riktigt användbart för att mäta konkurrens (och för att sitta och njuta av sina egna bästa siter), här är ett riktigt bra SEOmoz Page Strength Tool. Tyvärr måste man vara betalande medlem för att kunna använda det fullt ut men en gång om dagen får man göra en beräkning gratis. Ett annat ganska intressant verktyg är SEOChats Keyword Difficulty Checker som ger dig ett värde på hur hård konkurrens det är på ett specifikt sökord.

Kontrollera IP-nummer och C-klass på siter
Om du ska köpa eller byta länkar är det smart att kolla så att alla siter inte har samma C-klass och IP-nummer, här finns en smart c-class checker. Du kan kolla 10 domäner åt gången.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner