Sökmotorkonsult.se

SEO Verktyg

Praktiska SEO-verktyg kan vara knivigt att hitta. Det finns massor och massor av helt oanvändbara verktyg för SEO som visserligen kan vara roliga att använda men knappast gör någon verklig nytta. Vi har satt ihop en liten lista på användbara verktyg:

Verktyg för att kolla inlänkar
Här finns det ganska många att välja på, oftast är det lättast att använda Yahoo! och söka på Linkdomain:domanen.com -domain:domanen.com. Ett annat verktyg som kan vara praktiskt är Backlinkwatch som dessutom visar ankartexter.

Verktyg för trafikdata
Tidigare har det varit knivigt att få fram exakta siffror på hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord. Google har nu däremot valt att underlätta för de som vill göra SEO och publicerar sin data på sin Keyword tool. Kom ihåg att sätta match type till exact.

Verktyg för On Page SEO
Testa först Sökmotorkonsults egna On Page Verktyg.
Ett litet trevligt verktyg för att gå igenom din site är Siterunner. Ett lite mer komplett verktyg är Meta tag analyzer, tyvärr är den lite utdaterad eftersom meta taggar inte längre har den impact de en gång hade.

Verktyg för att mäta konkurrens
Ett verktyg som mäter sidstyrka kan vara riktigt användbart för att mäta konkurrens (och för att sitta och njuta av sina egna bästa siter), här är ett riktigt bra SEOmoz Page Strength Tool. Tyvärr måste man vara betalande medlem för att kunna använda det fullt ut men en gång om dagen får man göra en beräkning gratis. Ett annat ganska intressant verktyg är SEOChats Keyword Difficulty Checker som ger dig ett värde på hur hård konkurrens det är på ett specifikt sökord.

Kontrollera IP-nummer och C-klass på siter
Om du ska köpa eller byta länkar är det smart att kolla så att alla siter inte har samma C-klass och IP-nummer, här finns en smart c-class checker. Du kan kolla 10 domäner åt gången.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner