Sökmotorkonsult.se

SEO Verktyg

Praktiska SEO-verktyg kan vara knivigt att hitta. Det finns massor och massor av helt oanvändbara verktyg för SEO som visserligen kan vara roliga att använda men knappast gör någon verklig nytta. Vi har satt ihop en liten lista på användbara verktyg:

Verktyg för att kolla inlänkar
Här finns det ganska många att välja på, oftast är det lättast att använda Yahoo! och söka på Linkdomain:domanen.com -domain:domanen.com. Ett annat verktyg som kan vara praktiskt är Backlinkwatch som dessutom visar ankartexter.

Verktyg för trafikdata
Tidigare har det varit knivigt att få fram exakta siffror på hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord. Google har nu däremot valt att underlätta för de som vill göra SEO och publicerar sin data på sin Keyword tool. Kom ihåg att sätta match type till exact.

Verktyg för On Page SEO
Testa först Sökmotorkonsults egna On Page Verktyg.
Ett litet trevligt verktyg för att gå igenom din site är Siterunner. Ett lite mer komplett verktyg är Meta tag analyzer, tyvärr är den lite utdaterad eftersom meta taggar inte längre har den impact de en gång hade.

Verktyg för att mäta konkurrens
Ett verktyg som mäter sidstyrka kan vara riktigt användbart för att mäta konkurrens (och för att sitta och njuta av sina egna bästa siter), här är ett riktigt bra SEOmoz Page Strength Tool. Tyvärr måste man vara betalande medlem för att kunna använda det fullt ut men en gång om dagen får man göra en beräkning gratis. Ett annat ganska intressant verktyg är SEOChats Keyword Difficulty Checker som ger dig ett värde på hur hård konkurrens det är på ett specifikt sökord.

Kontrollera IP-nummer och C-klass på siter
Om du ska köpa eller byta länkar är det smart att kolla så att alla siter inte har samma C-klass och IP-nummer, här finns en smart c-class checker. Du kan kolla 10 domäner åt gången.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?