Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO Verktyg

Praktiska SEO-verktyg kan vara knivigt att hitta. Det finns massor och massor av helt oanvändbara verktyg för SEO som visserligen kan vara roliga att använda men knappast gör någon verklig nytta. Vi har satt ihop en liten lista på användbara verktyg:

Verktyg för att kolla inlänkar
Här finns det ganska många att välja på, oftast är det lättast att använda Yahoo! och söka på Linkdomain:domanen.com -domain:domanen.com. Ett annat verktyg som kan vara praktiskt är Backlinkwatch som dessutom visar ankartexter.

Verktyg för trafikdata
Tidigare har det varit knivigt att få fram exakta siffror på hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord. Google har nu däremot valt att underlätta för de som vill göra SEO och publicerar sin data på sin Keyword tool. Kom ihåg att sätta match type till exact.

Verktyg för On Page SEO
Testa först Sökmotorkonsults egna On Page Verktyg.
Ett litet trevligt verktyg för att gå igenom din site är Siterunner. Ett lite mer komplett verktyg är Meta tag analyzer, tyvärr är den lite utdaterad eftersom meta taggar inte längre har den impact de en gång hade.

Verktyg för att mäta konkurrens
Ett verktyg som mäter sidstyrka kan vara riktigt användbart för att mäta konkurrens (och för att sitta och njuta av sina egna bästa siter), här är ett riktigt bra SEOmoz Page Strength Tool. Tyvärr måste man vara betalande medlem för att kunna använda det fullt ut men en gång om dagen får man göra en beräkning gratis. Ett annat ganska intressant verktyg är SEOChats Keyword Difficulty Checker som ger dig ett värde på hur hård konkurrens det är på ett specifikt sökord.

Kontrollera IP-nummer och C-klass på siter
Om du ska köpa eller byta länkar är det smart att kolla så att alla siter inte har samma C-klass och IP-nummer, här finns en smart c-class checker. Du kan kolla 10 domäner åt gången.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner