Sökmotorkonsult.se

Sikta på produkten – SEO för Webbshop

Kundvagn-med-lador-i

Om du driver en webbshop där du har ett större antal produkter (mer än 1 åtminstone) så kan det vara svårt att bestämma sig för en strategi för sökmotoroptimering. Det är för många nybörjare lockande att driva trafik till förstasidan eftersom det bland annat kan vara lättare att få länkar dit.

I nästan alla lägen är det fel att göra så av ett antal anledningar och det enda som kan berättiga det är i princip om man har en mycket dåligt byggd shop och problem med att få undersidorna indexerade. De två huvudanledningarna att det är bättre är konverteringen och relevansen och jag ska förklara.

Konverteringen

Det borde vara allmänt känt att ju närmare avslutet kunden landar på sidan, oavsett om det är sökmotorbesökare eller sådana som kommer via annonser på ett eller annat sätt, desto bättre konverteringsgrad får man. Om en besökare som sökt efter Fläsk är det mycket bättre om denne landar på sidan där du faktiskt säljer fläsk än på din förstasida.

Relevansen

Det är mycket lättare att bygga upp bra och relevant content på produktsidan. Det är naturligt och bra för besökaren med information om produkten på produktsidan medan det kan vara orimligt på förstasidan. En sida med bra och relevant content om produkten bör också kunna hjälpa till med konverteringen förutom att det gör nytta för sökmotoroptimeringen.

Mitt förslag om du ska optimera en webbshop är alltså en long tail strategi där du satsar på produkterna själva om det inte råkar vara så att du har ett enormt sökord som kan driva massor av trafik till hela siten. Optimera produktsidorna kommer inte bara vara enklare, det kommer också vara lönsammare.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?