Sökmotorkonsult.se

Sikta på produkten – SEO för Webbshop

Kundvagn-med-lador-i

Om du driver en webbshop där du har ett större antal produkter (mer än 1 åtminstone) så kan det vara svårt att bestämma sig för en strategi för sökmotoroptimering. Det är för många nybörjare lockande att driva trafik till förstasidan eftersom det bland annat kan vara lättare att få länkar dit.

I nästan alla lägen är det fel att göra så av ett antal anledningar och det enda som kan berättiga det är i princip om man har en mycket dåligt byggd shop och problem med att få undersidorna indexerade. De två huvudanledningarna att det är bättre är konverteringen och relevansen och jag ska förklara.

Konverteringen

Det borde vara allmänt känt att ju närmare avslutet kunden landar på sidan, oavsett om det är sökmotorbesökare eller sådana som kommer via annonser på ett eller annat sätt, desto bättre konverteringsgrad får man. Om en besökare som sökt efter Fläsk är det mycket bättre om denne landar på sidan där du faktiskt säljer fläsk än på din förstasida.

Relevansen

Det är mycket lättare att bygga upp bra och relevant content på produktsidan. Det är naturligt och bra för besökaren med information om produkten på produktsidan medan det kan vara orimligt på förstasidan. En sida med bra och relevant content om produkten bör också kunna hjälpa till med konverteringen förutom att det gör nytta för sökmotoroptimeringen.

Mitt förslag om du ska optimera en webbshop är alltså en long tail strategi där du satsar på produkterna själva om det inte råkar vara så att du har ett enormt sökord som kan driva massor av trafik till hela siten. Optimera produktsidorna kommer inte bara vara enklare, det kommer också vara lönsammare.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.