Sökmotorkonsult.se

Sikta på produkten – SEO för Webbshop

Kundvagn-med-lador-i

Om du driver en webbshop där du har ett större antal produkter (mer än 1 åtminstone) så kan det vara svårt att bestämma sig för en strategi för sökmotoroptimering. Det är för många nybörjare lockande att driva trafik till förstasidan eftersom det bland annat kan vara lättare att få länkar dit.

I nästan alla lägen är det fel att göra så av ett antal anledningar och det enda som kan berättiga det är i princip om man har en mycket dåligt byggd shop och problem med att få undersidorna indexerade. De två huvudanledningarna att det är bättre är konverteringen och relevansen och jag ska förklara.

Konverteringen

Det borde vara allmänt känt att ju närmare avslutet kunden landar på sidan, oavsett om det är sökmotorbesökare eller sådana som kommer via annonser på ett eller annat sätt, desto bättre konverteringsgrad får man. Om en besökare som sökt efter Fläsk är det mycket bättre om denne landar på sidan där du faktiskt säljer fläsk än på din förstasida.

Relevansen

Det är mycket lättare att bygga upp bra och relevant content på produktsidan. Det är naturligt och bra för besökaren med information om produkten på produktsidan medan det kan vara orimligt på förstasidan. En sida med bra och relevant content om produkten bör också kunna hjälpa till med konverteringen förutom att det gör nytta för sökmotoroptimeringen.

Mitt förslag om du ska optimera en webbshop är alltså en long tail strategi där du satsar på produkterna själva om det inte råkar vara så att du har ett enormt sökord som kan driva massor av trafik till hela siten. Optimera produktsidorna kommer inte bara vara enklare, det kommer också vara lönsammare.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.