Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Historien om kungskobran Sir Väs som rymde från terrariet på Skansen blev en världsnyhet. Inte lika känt är att det dessutom hade förutsättningarna för att bli ett perfekt länkbete.

Efter en dryg vecka på rymmen fick historien med Sir Väs ett lyckligt slut när Skansen äntligen fick tag på kungskobran som även fått smeknamnet Houdini.

Tobias Brandt, varumärkesstrateg på vår systerbyrå Singular Studios uttalade sig i morgonsoffan på TV4 igår om hur Skansen lyckats vända denna händelse till något positivt för dem.

Jag har läst på Twitter att vissa tror att rymningen var fingerad för att skapa uppståndelse. Dessa konspirationsteorier lägger jag ingen vikt vid men det är utan tvekan så att detta varit fördelaktigt för Skansen. Det skulle förvåna mig mycket om de inte får en anstormning av besökare som vill se Sir Väs.

Bra länkbete

Förutom att ormrymningen varit bra PR för Skansen har det varit ett bra länkbete. Även om det sannolikt inte är så att rymningen iscensattes för att få länkar😉 Exempelvis har sidan www.skansen.se/sv/kungskobra-skansen-akvariet fått länkar från 18 olika sajter, bland annat från New York Post och VG.

Men inte perfekt

Ett länkbete är något du gör för att får andra sajter att länka till din sajt. Det kan handla om nästan vad som helst som väcker folks uppmärksamhet och som har sådana egenskaper att folk vill länka till det. Många fungerande länkbeten har varit roliga filmklipp, uppseendeväckande artiklar eller händelser. För att ett länkbete ska fungera maximalt behöver det ha virala inslag, alltså något som gör att det sprider sig av sig själv.

Sir Väs-gate hade alla förutsättningar för att bli ett perfekt länkbete med tanke på den virala uppståndelsen som skapades. Med enkla medel kunde Skansen ha fått mycket fler länkar än de fick.

Exempelvis genom att löpande lägga ut de bilder som togs under jakten på sin sajt och låta tidningar och andra använda bilderna mot att de länkar tillbaka enligt CC BY 2.5. Eller att alla uppdateringar som kommit från Jonas Wahlström publicerats på deras sajt istället för skickats i andra kanaler.

Tänk länk

Jag förstår att när en livsfarlig kungskobra rymmer så är SEO inte det första man tänker på. Men om du har sinnesnärvaro att tänka länkar när denna typ av händelser inträffar kan du skapa ett väldigt stort SEO-värde på kort tid och med en relativt liten insats.

Länkbeten vi minns

Det finns många roliga och lyckade länkbeten. När Björn och jag höll ett webbinar om Digital PR för något år sedan lyfte vi fram Fellowes som ett bra och roligt exempel. De är ett företag som säljer ergonomiska kontorsmöbler och hade bett en doktor ta fram hur en persons kropp skulle kunna se ut efter 20 år med dålig hållning och undermålig arbetsstation.

Det var inte en trevlig syn, vilket var grunden till att nyheten blev enormt viral och resulterade i många länkar för Fellowes. Och här får de en till länk om du vill se Emma som doktorn tog fram.

Vilka andra ”perfekta” länkbeten kommer du ihåg? Kommentera gärna nedan.