Sökmotorkonsult.se

Sitemap på rätt sätt

Karta

Det finns lite olika typer av sitemaps och det finns en hel del olika åsikter om dem. Jag har själv varit kluven inför xml-sitemaps men är det inte längre. Jag tänkte att vi ska göra en liten djupdykning i ämnet för det finns faktiskt en hel del att tjäna på en bra sitemap.

Sitemap.html

Om vi börjar med den gamla hederliga html-versionen. Det är inte annat än en ordnad lista över sidor på siten, den kan öppnas som vanligt i webbläsaren och den innehåller länkar. Standard är att den ligger på adressen /sitemap.html och mitt förslag är att den bör göra det hos dig med, det finns lite fördelar med att hålla sig till standarden här nämligen. Till exempel så gör användare som är väldigt vana med att läsa siter ibland så att de skriver in det direkt i adressfältet (jag gör väldigt ofta det) för att snabbt kunna leta sig runt på siten. Det finns också indikationer på att Google hanterar just den filen lite annorlunda.

En HTML-sitemap är bland det bästa man kan ha när vi pratar sidkartor, den gör nämligen sånt som de andra inte gör. Till att börja med transporterar den PageRank. Om du har en karta som är länkad från alla sidor på siten kommer den att få en inte oansenlig PageRank från dina övriga sidor och du kan sen fördela den hur du vill och med rätt ankartext. Se till att använda dig av rätt ankartext för sidorna som är listade alltså.

Viktigt för HTML-sitemap

  • Inte fler än 100 länkar per sida, om du har större site dela upp kartan i fler delar.
  • Länka med rätt ankartext till sidorna.
  • Länka inte med samma ankartext till flera sidor.

Sitemap.xml

En XML-sitemap kan komma i på lite olika former, den kan till exempel komprimeras vilket är väldigt bra om den är stor. Fördelen med en XML-sitemap är att man kan ladda upp den till Google (i Google Webmaster Tools) och andra sökmotorer för att snabba upp indexering av t ex nya undersidor. Google väljer själva hur de hanterar sitemaps som laddats upp men ofta betyder det att nya sidor spindlas mer eller mindre omgående, särskilt om du har en site med någorlunda förtroende. Förutom den vanliga XML-kartan finns det som sagt lite varianter och en som är väldigt elegant är Video-varianten. Genom att använda dig av en videokarta kan du få lite fördelar i videosöket (det kan hända annars med men sannolikheten ökar). Ta en titt på det här sökresultatet. Sökresultatet förändras visserligen från dag till dag på den där termen men oftast så finns ett videoresultat som leder till Sökmotorkonsult.se. Det är tack vare videokartan för annars skulle default vara att länken gick till platsen där videon faktiskt finns – jag har ju bara hotlinkat den.

En ytterligare variant är om du är godkänd för Google News. Då är Google News Sitemap ett måste och det är också fantastiskt bra. Dels får du finnas med i nyhetsresultaten (och när de skjuts in i de vanliga resultaten) dels märkte vi när Sökmotorkonsult.se kom med i News att det snabbar upp indexeringen avsevärt. En annan fördel med News är att du i princip kan välja sökord du vill synas på själv då Google faktiskt bryr sig om vilka sökord du anger i nyhetskartan.

Viktigt för XML-sitemap

  • Inte för stor karta, max 10 MB och 50.000 urler.
  • Uppdatera och ladda upp när något ändras.
  • Komprimera om den är stor.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

11 kommentarer

  1. Bra, enkla men ack så nyttiga saker du nämner.

    Bra att känna till för dom med fler än 50000 sidor: XML-sitemaps kan ha en indexfil som sedan länkar till 50 000 andra sitemaps, dvs 50 000 * 50 000 länkar.
    När man angett URL till sin XML-sitemap i Webmaster tools hämtar Google den automatiskt så man behöver inte alls skicka upp den på nytt varje gång.

    Angående 100 länkar är det något Google sa för säkert 8 år sedan, det var pga att de endast indexerade de första 101kb av en fil och för att göra det enkelt översatte dom detta till 100 länkar. Tror dessutom de har tagit bort denna rekommendation från sina guidelines. Dock bör man ju inte få fnatt och ha tusentals länkar på en sida :) Page rank kommer fortfarande delas upp på alla länkar på sidan. Kanske bra ha kategoribaserade html-sitemaps?

    För att indexeras riktigt snabbt kan man kika på pubsubhubbub, har för mig Google kan hantera detta, inte helt säker dock.

    Kommentar av Stefan

  2. Ja, 100 länkar är inte en skarp gräns men fortfarande en bra rekommendation tycker jag.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för din klarhet i sitemaps, Google news biten har jag aldrig satt mig in i men det verkar som det är dags för det. Du gav mig heltklart en funderare till morgonens kaffe(morgon och morgon)!

    Kommentar av Fredrik J

  4. Hej!
    Jag funderar på följande: ”Länka in med samma ankartext till flera sidor.”

    Varför skall man det?

  5. TKJ, japp såg det men det var en länk tillbaka.

    Jonathan, ojsan det var ett skrivfel – rättat.

    Kommentar av Magnus

  6. Tjena Magnus,

    finns det någon bra funktion för att skapa html/xml-sitemaps on the fly som du kan rekommendera?

    Finns ju flera sidor där man manuellt kan skapa en sitemap, men den hade ju varit intressat om man kunde få till det automagiskt utan allt för mycket trassel tänkte jag.

    Vh Danne

  7. +1 på Danne! Vi har cirka 1200 redaktörer som har varsin delwebbplats under huvuddomänen och det vore ju härligt att kunna ha en sitemap som uppdateras en gång per dygn (eller annan lämplig intervall).

    Kommentar av Rickard @wolrath

  8. Har du något bra tips på en html sitemap generator? Jag har testat att använda http://www.akamarketing.com/html-sitemap-maker/
    Fungerar hyfsat men problemet är att våra svenskar bokstäver blir till:
    å=Ã¥
    ä=ä
    ö=ö

    Om du har tid för en till fråga: Varför blir våra svenska bokstäver till dessa tecken? Har även problem med en väns hemsida vars 1 utav hans 10 indexerade sidor har samma problem, resten fungerar felfritt.

    Tack på förhand!

    Kommentar av Peter

  9. Det kan bero både på generatorn och på att det är ett UTF-8/ISO-fel. Det är den här lilla taggen det handlar om: content=”text/html; charset=UTF-8″

    Det är viktigt att du uppger rätt charset. När det gäller generator så har jag egentligen inga rekommendationer, det räcker ju i princip med en lång lista på sökvägar.

  10. Tack för ett snabbt svar!
    Om man har ca 500 sidor indexerade, hur kan man lista dem på enklast möjliga sätt? HTML sitemapen bör väl också uppdateras varje gång man lägger till en sida, eller åtminstone en gång per vecka?

    Kommentar av Peter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?