Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sitemap på rätt sätt

Karta

Det finns lite olika typer av sitemaps och det finns en hel del olika åsikter om dem. Jag har själv varit kluven inför xml-sitemaps men är det inte längre. Jag tänkte att vi ska göra en liten djupdykning i ämnet för det finns faktiskt en hel del att tjäna på en bra sitemap.

Sitemap.html

Om vi börjar med den gamla hederliga html-versionen. Det är inte annat än en ordnad lista över sidor på siten, den kan öppnas som vanligt i webbläsaren och den innehåller länkar. Standard är att den ligger på adressen /sitemap.html och mitt förslag är att den bör göra det hos dig med, det finns lite fördelar med att hålla sig till standarden här nämligen. Till exempel så gör användare som är väldigt vana med att läsa siter ibland så att de skriver in det direkt i adressfältet (jag gör väldigt ofta det) för att snabbt kunna leta sig runt på siten. Det finns också indikationer på att Google hanterar just den filen lite annorlunda.

En HTML-sitemap är bland det bästa man kan ha när vi pratar sidkartor, den gör nämligen sånt som de andra inte gör. Till att börja med transporterar den PageRank. Om du har en karta som är länkad från alla sidor på siten kommer den att få en inte oansenlig PageRank från dina övriga sidor och du kan sen fördela den hur du vill och med rätt ankartext. Se till att använda dig av rätt ankartext för sidorna som är listade alltså.

Viktigt för HTML-sitemap

  • Inte fler än 100 länkar per sida, om du har större site dela upp kartan i fler delar.
  • Länka med rätt ankartext till sidorna.
  • Länka inte med samma ankartext till flera sidor.

Sitemap.xml

En XML-sitemap kan komma i på lite olika former, den kan till exempel komprimeras vilket är väldigt bra om den är stor. Fördelen med en XML-sitemap är att man kan ladda upp den till Google (i Google Webmaster Tools) och andra sökmotorer för att snabba upp indexering av t ex nya undersidor. Google väljer själva hur de hanterar sitemaps som laddats upp men ofta betyder det att nya sidor spindlas mer eller mindre omgående, särskilt om du har en site med någorlunda förtroende. Förutom den vanliga XML-kartan finns det som sagt lite varianter och en som är väldigt elegant är Video-varianten. Genom att använda dig av en videokarta kan du få lite fördelar i videosöket (det kan hända annars med men sannolikheten ökar). Ta en titt på det här sökresultatet. Sökresultatet förändras visserligen från dag till dag på den där termen men oftast så finns ett videoresultat som leder till Sökmotorkonsult.se. Det är tack vare videokartan för annars skulle default vara att länken gick till platsen där videon faktiskt finns – jag har ju bara hotlinkat den.

En ytterligare variant är om du är godkänd för Google News. Då är Google News Sitemap ett måste och det är också fantastiskt bra. Dels får du finnas med i nyhetsresultaten (och när de skjuts in i de vanliga resultaten) dels märkte vi när Sökmotorkonsult.se kom med i News att det snabbar upp indexeringen avsevärt. En annan fördel med News är att du i princip kan välja sökord du vill synas på själv då Google faktiskt bryr sig om vilka sökord du anger i nyhetskartan.

Viktigt för XML-sitemap

  • Inte för stor karta, max 10 MB och 50.000 urler.
  • Uppdatera och ladda upp när något ändras.
  • Komprimera om den är stor.

11 kommentarer

  1. Bra, enkla men ack så nyttiga saker du nämner.

    Bra att känna till för dom med fler än 50000 sidor: XML-sitemaps kan ha en indexfil som sedan länkar till 50 000 andra sitemaps, dvs 50 000 * 50 000 länkar.
    När man angett URL till sin XML-sitemap i Webmaster tools hämtar Google den automatiskt så man behöver inte alls skicka upp den på nytt varje gång.

    Angående 100 länkar är det något Google sa för säkert 8 år sedan, det var pga att de endast indexerade de första 101kb av en fil och för att göra det enkelt översatte dom detta till 100 länkar. Tror dessutom de har tagit bort denna rekommendation från sina guidelines. Dock bör man ju inte få fnatt och ha tusentals länkar på en sida :) Page rank kommer fortfarande delas upp på alla länkar på sidan. Kanske bra ha kategoribaserade html-sitemaps?

    För att indexeras riktigt snabbt kan man kika på pubsubhubbub, har för mig Google kan hantera detta, inte helt säker dock.

    Kommentar av

    Stefan

  2. Ja, 100 länkar är inte en skarp gräns men fortfarande en bra rekommendation tycker jag.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för din klarhet i sitemaps, Google news biten har jag aldrig satt mig in i men det verkar som det är dags för det. Du gav mig heltklart en funderare till morgonens kaffe(morgon och morgon)!

    Kommentar av

    Fredrik J

  4. Hej!
    Jag funderar på följande: ”Länka in med samma ankartext till flera sidor.”

    Varför skall man det?

  5. TKJ, japp såg det men det var en länk tillbaka.

    Jonathan, ojsan det var ett skrivfel – rättat.

    Kommentar av Magnus

  6. Tjena Magnus,

    finns det någon bra funktion för att skapa html/xml-sitemaps on the fly som du kan rekommendera?

    Finns ju flera sidor där man manuellt kan skapa en sitemap, men den hade ju varit intressat om man kunde få till det automagiskt utan allt för mycket trassel tänkte jag.

    Vh Danne

  7. +1 på Danne! Vi har cirka 1200 redaktörer som har varsin delwebbplats under huvuddomänen och det vore ju härligt att kunna ha en sitemap som uppdateras en gång per dygn (eller annan lämplig intervall).

    Kommentar av

    Rickard @wolrath

  8. Har du något bra tips på en html sitemap generator? Jag har testat att använda http://www.akamarketing.com/html-sitemap-maker/
    Fungerar hyfsat men problemet är att våra svenskar bokstäver blir till:
    å=Ã¥
    ä=ä
    ö=ö

    Om du har tid för en till fråga: Varför blir våra svenska bokstäver till dessa tecken? Har även problem med en väns hemsida vars 1 utav hans 10 indexerade sidor har samma problem, resten fungerar felfritt.

    Tack på förhand!

    Kommentar av

    Peter

  9. Det kan bero både på generatorn och på att det är ett UTF-8/ISO-fel. Det är den här lilla taggen det handlar om: content=”text/html; charset=UTF-8″

    Det är viktigt att du uppger rätt charset. När det gäller generator så har jag egentligen inga rekommendationer, det räcker ju i princip med en lång lista på sökvägar.

  10. Tack för ett snabbt svar!
    Om man har ca 500 sidor indexerade, hur kan man lista dem på enklast möjliga sätt? HTML sitemapen bör väl också uppdateras varje gång man lägger till en sida, eller åtminstone en gång per vecka?

    Kommentar av

    Peter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner