Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sitewide-länkar

Väldigt lång broDet har under en längre tid varit på gång att jag skulle få ur mig den här posten men av någon anledning är det inte förrän nu jag lyckas sätta den på pränt. Vi behöver reda lite i länkar som är sitewide, dvs som ligger på alla sidor på hela siten. Det finns en del aspekter man måste beakta när man pratar om sitewide-länkar och jag tänkte att vi kunde reda ut begreppen.

Sitewidelänkar har tidigare varit ett extremt kraftfullt verktyg i händerna på sökmotoroptimerare men numer förespråkar jag inte längre användandet. Jag vill inte påstå att det är dåligt med sitewide-länkar men det handlar om diminishing returns, en länk från 10.000 sidor på en site är inte lika bra som länkar från 10.000 sidor på olika siter. Det finns naturligtvis omständigheter som gör att det är bra att ha länkar sitewide och det kommer förhoppningsvis vara lite klarare i och med den här posten.

Till att börja med, en sitewide-länk ger mer kraft till den mottagande siten än en länk från en enda sida. Vi ska titta på det med ett litet räkneexempel, alla siffror är tagna ur luften så basera inget på dem (det är bara för att kunna vara tydlig). Du har två siter, A och B och du tänker länka från A till B. A har 100 poäng (i brist på bättre mätvärde) i styrka och tio undersidor alla länkade från startsidan. Om de enda länkarna som finns på startsidan är länkar till undersidorna så kommer de få ungefär 8 poäng var, startsidan kan skicka ca 80% av styrkan den har in på länkarna och de får då ett medel på 8 (det här är förenklat, de får inte lika mycket kraft). Om undersidorna nu har 1 länk var (t ex till startsidan) kommer de skicka ungefär 6 poäng på den länken.

Om vi nu lägger till en länk på en undersida kommer den rimligtvis få 3 poäng (och länken till startsidan förlorar en del av sin kraft). Om vi lägger till en länk på startsidan får den istället 7 poäng och det minskar då även krämen till undersidorna. Om vi lägger till länken på alla sidor måste vi räkna om helt, alla undersidor får mindre kraft för det är fler länkar som delar på krämen och startsidan får också mindre kraft för länken tillbaka till den från undersidorna försvagas. Det är alltså ganska dyrt med sitewidelänkar.

Om du dessutom tar med i beräkningen att en sitewidelänk inte är lika bra som en länk från lika många sidor på unika siter så får du alltså betala ganska dyrt för en länk som inte ger motsvarande mer i effekt. Det här är anledningen till att jag inte rekommenderar sitewidelänkar.  Det är helt enkelt att slösa med begränsade resurser. Om du inte har något annat du kan tänkas vilja länka till så kan du för all del dra på med sitewide men nästan alla av oss behöver använda den länkstyrka vi har på bästa sätt.

Jag känner att jag måste skjuta in ett litet men. Det är sällan så viktigt att räkna på den mest resurssnåla länkstrategin att det är värt att offra en naturlig länkprofil, det är viktigare att du har en bra och varierad typ av inlänkar än att du tar till vara varje droppe länkjuice på bästa sätt.

Vi ska dessutom ta en titt på relevans, exemplet ovan är mer eller mindre en PageRank-beräkning och PageRank är ju på inga som helst vis allena saliggörande numer. Ofta är relevansen på de enskilda länkarna när man gör en sitewide-länk inte så hög. Om du har en länk från alla sidor på min blogg, hur relevant är länken på sidan om mina referenser, eller om din site faktiskt handlar om referenser, hur relevant är länken på den här posten? Man behöver sällan räkna så strikt på relevans och man kan anse att om det är en relevant site så är också sitewide-länkarna mer eller mindre relevanta och då kommer vi in på ett specialfall där jag faktiskt kanske skulle rekommendera sitewide-länkar.

Om siterna från exemplet ovan istället för att ha 10 undersidor har 100.000. Om de dessutom är siter om samma ämne, det kan vara två jättelika receptsiter eller om det skulle vara Blocket och Tradera (bra exempel tycker jag, vi förstår ju att de är relevanta även om undersidorna inte alltid är helt on topic). Vad skulle hända om Blocket och Tradera länkade till varandra med från varenda sida på siterna? Svaret är faktiskt lite intressant, de skulle skjuta upp som två små raketer i sökresultaten. Detta trots att det är diminishing returns på sitewide-länkar och trots att det är ett reciprokt länkbyte (reciproka byten har nedvärderats flera gånger i algoritmuppdateringar, det brukade vara en autowin).  Det som hände är att vi kliver ifrån PageRank-harvandet för ett ögonblick och skapar en massa relevanta in- och utlänkar. Att länka till Tradera från Blocket är att länka till en väldigt relevant site i samma nisch med högt förtroende och det är bra, att göra det från 100.000 sidor är att göra det 100.000 gånger även om det är med mindre stuns än från 100.000 olika domäner. Att få 100.000 relevanta inlänkar från en site med högt förtroende är också enormt bra. Resultatet blir som sagt att de skjuter upp i sökresultaten.

När ska man då använda sig av sitewide-länkar? Mitt svar är att det ska göras med försiktighet och undvik länka ut sitewide.

5 kommentarer

  1. En bra artikel om sitewide-länkar …

    SEO experten Magnus Bråth har skrivit ett bra inlägg på sin blogg om sitewide länkar. Just sitewide länkar ställer till huvudbry för många. Är det bra? Vilken effekt har det? Och så vidare.

    Magnus reder ut begreppen och förklara pedagogisk…

    Kommentar av

    Påtopp.se

  2. […] jag främst externa sitewide-länkar, alltså sådana som pekar till andra sajter än den egna. Magnus Bråth  på Sökmotorkonsult.se har skrivit en mycket bra artikel om just sitewide-länkar. På ett enkelt sätt förklarar han […]

    Pingback av

    Tankar om webbutveckling » Sitewide-länkar, bör man använda det?

  3. Väldigt intressant artikel, tusen tack! Om jag nu har fattat detta rätt så skulle blocket och tradera skjuta i höjden om de länkade varandra på varje sida (ponera att de har 100.000 sidor var) men att de skulle tjäna ännu mer på att ha 1 länk var på 100.000 andra sidor av samma relevans och värde?

    Kommentar av

    Robin Cox

  4. Precis :)

    Kommentar av Magnus

  5. Bra pedagogik i siffrorna du använder, det sätter en bra bild för att visualisera. Sitewide-länkar använder jag enbart när jag anser det visuellt snyggt. Till exempel ”Webbdesign av XXX” då jag anser det vara relevant.

    Kommentar av

    Albin Stööp

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!

customer match

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

Customer Match är Googles nya produkt. Du kan nu med denna funktion ladda upp e-maillistor i Google AdWords och rikta dessa listor i Google, Gmail samt YouTube. Läs mer här!