Sökmotorkonsult.se

Sitewide-länkar

nätverk

Det har under en längre tid varit på gång att jag skulle få ur mig den här posten men av någon anledning är det inte förrän nu jag lyckas sätta den på pränt.

Vi behöver reda lite i länkar som är sitewide, det vill säga som ligger på alla sidor på hela siten. Det finns en del aspekter man måste beakta när man pratar om sitewide-länkar och jag tänkte att vi kunde reda ut begreppen. Sitewidelänkar har tidigare varit ett extremt kraftfullt verktyg i händerna på sökmotoroptimerare men numer förespråkar jag inte längre användandet. Jag vill inte påstå att det är dåligt med sitewide-länkar men det handlar om ”diminishing returns”, det vill säga en länk från 10.000 sidor på en site är inte lika bra som länkar från 10.000 sidor på olika siter. Det finns naturligtvis omständigheter som gör att det är bra att ha länkar sitewide och det kommer förhoppningsvis vara lite klarare i och med den här posten.

Förtydligande räkneexempel

Till att börja med, en sitewide-länk ger mer kraft till den mottagande siten än en länk från en enda sida. Vi ska titta på det med ett litet räkneexempel, alla siffror är tagna ur luften (det är bara för att kunna vara tydlig) så basera inget på dem. Du har två siter, A och B, och du tänker länka från A till B. A har 100 poäng (i brist på bättre mätvärde) i styrka och tio undersidor alla länkade från startsidan. Om de enda länkarna som finns på startsidan är länkar till undersidorna så kommer de få ungefär åtta poäng var. Startsidan kan skicka ca 80% av styrkan den har in på länkarna och de får då ett medel på åtta (det här är förenklat, de får inte lika mycket kraft). Om undersidorna nu har en länk var (till exempel till startsidan) kommer de skicka ungefär sex poäng på den länken. Om vi nu lägger till en länk på en undersida kommer den rimligtvis få tre poäng (och länken till startsidan förlorar en del av sin kraft). Om vi lägger till en länk på startsidan får den istället sju poäng och det minskar då även krämen till undersidorna. Om vi lägger till länken på alla sidor måste vi räkna om helt, då alla undersidor får mindre kraft när det är fler länkar som delar på krämen. Startsidan får då också mindre kraft för länken tillbaka till den från undersidorna försvagas. Det är alltså ganska dyrt med sitewidelänkar.

Variation i inlänkar bäst

Om du dessutom tar med i beräkningen att en sitewidelänk inte är lika bra som en länk från lika många sidor på unika siter så får du alltså betala ganska dyrt för en länk som inte ger motsvarande mer i effekt. Det här är anledningen till att jag inte rekommenderar sitewidelänkar.  Det är helt enkelt att slösa med begränsade resurser. Om du inte har något annat du kan tänkas vilja länka till så kan du för all del dra på med sitewide, men de flesta av oss behöver använda den länkstyrka vi har på bästa sätt. Jag känner dock att jag måste skjuta in ett litet men. Det är sällan så viktigt att räkna på den mest resurssnåla länkstrategin att det är värt att offra en naturlig länkprofil. Det är viktigare att du har en bra och varierad typ av inlänkar än att du tar till vara varje droppe länkjuice på bästa sätt.

Många undersidor funkar bättre

Vi ska dessutom ta en titt på relevans. Exemplet ovan är mer eller mindre en PageRank-beräkning och PageRank är ju på inga som helst vis allena saliggörande numer. Ofta är relevansen på de enskilda länkarna när man gör en sitewide-länk inte så hög. Om du har en länk från alla sidor på min blogg, hur relevant är länken på sidan om mina referenser? Om din site faktiskt handlar om referenser; hur relevant är länken på den här posten? Man behöver sällan räkna så strikt på relevans och man kan anse att om det är en relevant site så är också sitewide-länkarna mer eller mindre relevanta och då kommer vi in på ett specialfall där jag faktiskt kanske skulle rekommendera sitewide-länkar.

Om siterna från exemplet ovan istället för att ha 10 undersidor har 100.000. Om de dessutom är siter om samma ämne, exempelvis två jättelika recept-siter eller kanske Blocket och Tradera (bra exempel tycker jag, vi förstår ju att de är relevanta även om undersidorna inte alltid är helt on topic). Vad skulle hända om Blocket och Tradera länkade till varandra med från varenda sida på siterna? Svaret är faktiskt lite intressant – de skulle skjuta upp som två små raketer i sökresultaten. Detta trots att det är ”diminishing returns” på sitewide-länkar och trots att det är ett reciprokt länkbyte (reciproka byten har nedvärderats flera gånger i algoritmuppdateringar, det brukade vara en autowin).

Högt förtroende gör susen

Det som hände är att vi kliver ifrån PageRank-harvandet för ett ögonblick och skapar en massa relevanta in- och utlänkar. Att länka till Tradera från Blocket är att länka till en väldigt relevant site i samma nisch med högt förtroende och det är bra, att göra det från 100.000 sidor är att göra det 100.000 gånger även om det är med mindre stuns än från 100.000 olika domäner. Att få 100.000 relevanta inlänkar från en site med högt förtroende är också enormt bra. Resultatet blir som sagt att de skjuter upp i sökresultaten.

När ska man då använda sig av sitewide-länkar? Mitt svar är att det ska göras med försiktighet och undvik länka ut sitewide.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-17

5 kommentarer

  1. En bra artikel om sitewide-länkar …

    SEO experten Magnus Bråth har skrivit ett bra inlägg på sin blogg om sitewide länkar. Just sitewide länkar ställer till huvudbry för många. Är det bra? Vilken effekt har det? Och så vidare.

    Magnus reder ut begreppen och förklara pedagogisk…

    Kommentar av Påtopp.se

  2. […] jag främst externa sitewide-länkar, alltså sådana som pekar till andra sajter än den egna. Magnus Bråth  på Sökmotorkonsult.se har skrivit en mycket bra artikel om just sitewide-länkar. På ett enkelt sätt förklarar han […]

    Pingback av Tankar om webbutveckling » Sitewide-länkar, bör man använda det?

  3. Väldigt intressant artikel, tusen tack! Om jag nu har fattat detta rätt så skulle blocket och tradera skjuta i höjden om de länkade varandra på varje sida (ponera att de har 100.000 sidor var) men att de skulle tjäna ännu mer på att ha 1 länk var på 100.000 andra sidor av samma relevans och värde?

    Kommentar av Robin Cox

  4. Precis :)

    Kommentar av Magnus

  5. Bra pedagogik i siffrorna du använder, det sätter en bra bild för att visualisera. Sitewide-länkar använder jag enbart när jag anser det visuellt snyggt. Till exempel ”Webbdesign av XXX” då jag anser det vara relevant.

    Kommentar av Albin Stööp

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?