Sökmotorkonsult.se

Ska länkar bli förbjudna?

Under den gångna helgen har det varit en hel del diskussion om länkar, och inte riktigt på det sätt som de flesta som är verksamma inom SEO-världen är vana vid. Det är en debatt som vid första anblick verkar handla om huruvida det ska vara tillåtet att länka till tidningsartiklar eller inte. Men det är lite mer komplicerat än så.

Det är dessutom en fråga som är äldre än vad man först kan få intrycket av. Det hela verkar ha börjat på Irland. I maj förra året länkade en välgörenhetsorganisation, Women’s Aid, till några artiklar på den inhemska tidningen Irish Examiners sajt. De irländska tidningsutgivarna krävde då att organisationen skulle betala för länkarna, precis som man betalar när man köper en artikel av ett medieföretag.

Nu är Irland ett ganska litet land i Europa, så denna nyhet gav inte så stort eko, även om bl.a. TechCrunch skrev om den. Medievärlden skrev om detta först i år, och det finns en anledning till detta. Frågan har nämligen fått förnyad aktualitet.

I Tyskland diskuteras ett lagförslag som skulle göra det olagligt för sökmotorer att länka till och citera tidningars material på nätet utan tidningens tillstånd. Ni som kan tyska kan läsa mer om lagen på tyska Wikipedia.

Vad de tyska tidningsutgivarna framför allt vänder sig mot är Google News, även om det inte sägs explicit. Google News är speciellt, som Fredrik Strömberg skriver, eftersom det där sker en aggregering av nyheter, och eftersom det finns en risk att en läsare nöjer sig med att läsa Googles sammanfattning istället för att klicka sig vidare till den nyhetssajt som informationen är hämtad från. Dessutom publicerar denna tjänst utdrag ur tidningsartiklar på mellan 20 och 25 ord. Enligt en EU-dom från 2009 (Infopaq mot DDF) går gränsen för upphovsrättsligt intrång vid tio ord, mer än så och det är otillåtet.

Men har man insett detta i Sverige? Det verkar inte så.
”Länkandet är ett ofog, rent ut sagt,” säger Utgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter. Journalistförbundets upphovsrättsjurist går längre, och säger följande:

I värsta fall, för Google, kan de åka dit på tre saker. Tumnagelbilderna som Google publicerar utgör ett upphovsrättsintrång. Texterna som de publicerar är också så pass långa att de kan utgöra upphovsrättsintrång. Till sist är länkarna i sig ett upphovsrättsintrång, eftersom de medför ett tillgängliggörande av materialet.

Man kan tycka att tillgängliggörande borde vara eftersträvansvärt när det rör sig om texter som inte har dolts bakom en betalvägg, och som därför är tillgängliga gratis i vilket fall.

Så vad kommer konsekvenserna av detta att bli? Det allra mest troliga är att ingenting händer. Ett internet utan länkar går inte att tänka sig, och det var (delvis) just genom att bedöma inlänkar som Google blev världens mest populära sökmotor.

Eller så kommer sökmotorerna, självmant, att sluta indexera nyhetssajter. För att så ska ske krävs dock troligen någon form av lagstiftning, troligen på EU-nivå. Frågan är vilket internet vi får då, eftersom just tillgången till information är vad hela nätet handlar om.

Ett tredje scenario presenteras av Rasmus Fleischer på hans blogg Copyriot. Han tror inte att tidningarna kommer att kunna ta betalt av Google eller Facebook för länkar till tidningsartiklar. När det gäller framför allt Facebook är tidningsägarna nog snarare glada att folk länkar till deras artiklar, så att de får fler läsare, som förhoppningsvis också klickar på annonser. Så möjligheten att länka gratis kommer antagligen att finnas kvar, även om tidningarna skulle få lagstiftarna på sin sida. Fleischer tror istället att det är fullt möjligt att den som driver ett forum där användarna kan länka till artiklar kommer att få betala genom att dela med sig av uppgifter om sina användare till tidningarna.

Sidan är senast uppdaterad 2020-05-06

2 kommentarer

  1. Jag kan förstå de två första påståendena från Jeanette Gustafsdotter. De om bilder och alltför långa citat.

    Men att länkar till det innehåll som är gratis, om besökaren skriver in samma adress manuellt i webbläsaren, skulle vara avgiftsbelagda är ju bara idiotiskt. Sökmotorer, forum och bloggare gör ju gratisreklam för tidningarna när de länkar till deras artiklar. Besökarna skickas till tidningens egna sajt, där tidningen visar annonser som de tjänar pengar på. Hur kan de klaga på det? De verkar ha fått allt långt bakom foten.

  2. Kristoffer: Jag inser nu att jag har skrivit slarvigt. Det längre citatet kommer från Journalistförbundets upphovsrättsjurist Olle Wilöf. Och det är han som listar tre övertramp han anser att Google gör sig skyldiga till.

    Och jag anser att han har en och annan poäng med de två första punkterna, men när det gäller den tredje förstår jag inte alls.

    Kommentar av Olle Lundell

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?