Sökmotorkonsult.se

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

bygga länkar

Det räcker tyvärr inte med att skapa en riktigt bra webbplats om ingen hittar till den. I denna artikel går vi igenom hur du bygger auktoritet i Googles värld, och därmed organisk trafik, med hjälp av länkar.

Del 3 i serien om hur du bygger en affiliatesajt handlar om att bygga auktoritet för webbplatsen. Den absolut viktigaste faktorn för en webbplats auktoritet i sökresultatet är länkar som talar om för Google att din webbplats är en tillförlitlig källa. Eftersom din webbplats idag är ny och många inte känner till den eller ser värde i den kan det därför vara svårt att attrahera länkar till den.

Det är tyvärr därför som det byggs många affiliatesajter där ute i landet som aldrig får någon större mängd besökare. Få personer hittar dessa på grund av deras låg auktoritet och därmed dåliga positioner i sökresultaten och då är det lätt att ge upp projektet.

Mitt absolut viktigaste råd till dig som bygger affiliatesajter är att lägga 80% av tiden på att bygga auktoritet och 20% av tiden på byggandet webbplatsen, för det är då som du får absolut bäst resultat i slutändan. För målet med din affiliatesajt är troligen att du ska tjäna pengar och inte bara bygga en webbplats? Lägg då mycket kraft på nedanstående så kommer det löna sig i längden.

Hur går man då tillväga för att bygga auktoritet för en webbplats?

  • Införskaffa länkar från starka webbplatser. (Webbplatser som i sin tur har starka länkar till sig.)
  • Få länkar från relevanta webbplatser. (Andra webbplatser som handlar om samma ämne och därför ger dig hög relevans.)
  • Du vill ha en så hög andel länkar som möjligt anpassade för den specifika marknaden. (Svenska länkar i Sverige.)
  • Försök se till att länken skapas i innehåll. (Sitewide-länkar kan innebära problem.)
  • Skapa en ankartextprofil som innehåller ankartexter med en aning högre andel av ditt sökord än normalt. (Tipset är att kolla på konkurrenterna i ditt segment med hjälp av t.ex. Ahrefs eller Majestic)
  • Säkerställ att din länk som skapas på en annan webbplats inte ligger för många steg/klick ifrån den starkaste sidan, vilket oftast är startsidan.
  • Länkar från olika domäner är i fokus. (Många länkar från samma webbplats ger inget större mervärde.)
  • Styr större delen av länkarna till startsidan på din webbplats. (Detta för att undvika onaturlig spridning.)

Hur ser du till att du får länkar från dessa webbplatser?

Den som har svaret på denna frågan skulle vara allsmäktig i Googles värld men jag ska försöka ge dig lite ideér på metoder.

  • Använd dina egna kanaler. (Länka från egna starka & relevanta webbplatser.)
  • Använd ditt nätverk. (Få personer i ditt privata nätverks starka & relevanta webbplatser att länka till din webbplats.)
    • Relevanta strategier är att gästblogga och att bli intervjuad.
  • Våga vara kreativ och skicka mail. (Vad kan du erbjuda webbplatsägaren för att länka till dig? Tänk på att båda ska vinna på det.)
  • Skapa innehåll som är relevant för media och kontakta rätt personer med materialet. (PR helt enkelt.)
  • Införskaffa länkar från personer eller företag som äger många sajter. (Säkerställ relevans och kvalité.)

Målet med ditt arbete är att du ska arbeta kontinuerligt så att du successivt bygger upp antalet länkar, vilket du då även kommer kunna följa i successivt bättre positioner i sökresultaten. Om det är svårt att få länkar normalt sätt är det ännu svårare för affiliates. Google vill inte att någon ska arbeta aktivt för att bygga länkar men se de trots det som din stora möjlighet.

I nästa artikel i serien kommer vi gå igenom hur du på bästa sätt genererar intäkter via den organiska trafik du genererar med hjälp av dina goda positioner i sökresultaten.

Sidan är senast uppdaterad 2016-09-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?