Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

bygga länkar

Det räcker tyvärr inte med att skapa en riktigt bra webbplats om ingen hittar till den. I denna artikel går vi igenom hur du bygger auktoritet i Googles värld, och därmed organisk trafik, med hjälp av länkar.

Del 3 i serien om hur du bygger en affiliatesajt handlar om att bygga auktoritet för webbplatsen. Den absolut viktigaste faktorn för en webbplats auktoritet i sökresultatet är länkar som talar om för Google att din webbplats är en tillförlitlig källa. Eftersom din webbplats idag är ny och många inte känner till den eller ser värde i den kan det därför vara svårt att attrahera länkar till den.

Det är tyvärr därför som det byggs många affiliatesajter där ute i landet som aldrig får någon större mängd besökare. Få personer hittar dessa på grund av deras låg auktoritet och därmed dåliga positioner i sökresultaten och då är det lätt att ge upp projektet.

Mitt absolut viktigaste råd till dig som bygger affiliatesajter är att lägga 80% av tiden på att bygga auktoritet och 20% av tiden på byggandet webbplatsen, för det är då som du får absolut bäst resultat i slutändan. För målet med din affiliatesajt är troligen att du ska tjäna pengar och inte bara bygga en webbplats? Lägg då mycket kraft på nedanstående så kommer det löna sig i längden.

Hur går man då tillväga för att bygga auktoritet för en webbplats?

  • Införskaffa länkar från starka webbplatser. (Webbplatser som i sin tur har starka länkar till sig.)
  • Få länkar från relevanta webbplatser. (Andra webbplatser som handlar om samma ämne och därför ger dig hög relevans.)
  • Du vill ha en så hög andel länkar som möjligt anpassade för den specifika marknaden. (Svenska länkar i Sverige.)
  • Försök se till att länken skapas i innehåll. (Sitewide-länkar kan innebära problem.)
  • Skapa en ankartextprofil som innehåller ankartexter med en aning högre andel av ditt sökord än normalt. (Tipset är att kolla på konkurrenterna i ditt segment med hjälp av t.ex. Ahrefs eller Majestic)
  • Säkerställ att din länk som skapas på en annan webbplats inte ligger för många steg/klick ifrån den starkaste sidan, vilket oftast är startsidan.
  • Länkar från olika domäner är i fokus. (Många länkar från samma webbplats ger inget större mervärde.)
  • Styr större delen av länkarna till startsidan på din webbplats. (Detta för att undvika onaturlig spridning.)

Hur ser du till att du får länkar från dessa webbplatser?

Den som har svaret på denna frågan skulle vara allsmäktig i Googles värld men jag ska försöka ge dig lite ideér på metoder.

  • Använd dina egna kanaler. (Länka från egna starka & relevanta webbplatser.)
  • Använd ditt nätverk. (Få personer i ditt privata nätverks starka & relevanta webbplatser att länka till din webbplats.)
    • Relevanta strategier är att gästblogga och att bli intervjuad.
  • Våga vara kreativ och skicka mail. (Vad kan du erbjuda webbplatsägaren för att länka till dig? Tänk på att båda ska vinna på det.)
  • Skapa innehåll som är relevant för media och kontakta rätt personer med materialet. (PR helt enkelt.)
  • Införskaffa länkar från personer eller företag som äger många sajter. (Säkerställ relevans och kvalité.)

Målet med ditt arbete är att du ska arbeta kontinuerligt så att du successivt bygger upp antalet länkar, vilket du då även kommer kunna följa i successivt bättre positioner i sökresultaten. Om det är svårt att få länkar normalt sätt är det ännu svårare för affiliates. Google vill inte att någon ska arbeta aktivt för att bygga länkar men se de trots det som din stora möjlighet.

I nästa artikel i serien kommer vi gå igenom hur du på bästa sätt genererar intäkter via den organiska trafik du genererar med hjälp av dina goda positioner i sökresultaten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner