Sökmotorkonsult.se

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

bygga länkar

Det räcker tyvärr inte med att skapa en riktigt bra webbplats om ingen hittar till den. I denna artikel går vi igenom hur du bygger auktoritet i Googles värld, och därmed organisk trafik, med hjälp av länkar.

Del 3 i serien om hur du bygger en affiliatesajt handlar om att bygga auktoritet för webbplatsen. Den absolut viktigaste faktorn för en webbplats auktoritet i sökresultatet är länkar som talar om för Google att din webbplats är en tillförlitlig källa. Eftersom din webbplats idag är ny och många inte känner till den eller ser värde i den kan det därför vara svårt att attrahera länkar till den.

Det är tyvärr därför som det byggs många affiliatesajter där ute i landet som aldrig får någon större mängd besökare. Få personer hittar dessa på grund av deras låg auktoritet och därmed dåliga positioner i sökresultaten och då är det lätt att ge upp projektet.

Mitt absolut viktigaste råd till dig som bygger affiliatesajter är att lägga 80% av tiden på att bygga auktoritet och 20% av tiden på byggandet webbplatsen, för det är då som du får absolut bäst resultat i slutändan. För målet med din affiliatesajt är troligen att du ska tjäna pengar och inte bara bygga en webbplats? Lägg då mycket kraft på nedanstående så kommer det löna sig i längden.

Hur går man då tillväga för att bygga auktoritet för en webbplats?

  • Införskaffa länkar från starka webbplatser. (Webbplatser som i sin tur har starka länkar till sig.)
  • Få länkar från relevanta webbplatser. (Andra webbplatser som handlar om samma ämne och därför ger dig hög relevans.)
  • Du vill ha en så hög andel länkar som möjligt anpassade för den specifika marknaden. (Svenska länkar i Sverige.)
  • Försök se till att länken skapas i innehåll. (Sitewide-länkar kan innebära problem.)
  • Skapa en ankartextprofil som innehåller ankartexter med en aning högre andel av ditt sökord än normalt. (Tipset är att kolla på konkurrenterna i ditt segment med hjälp av t.ex. Ahrefs eller Majestic)
  • Säkerställ att din länk som skapas på en annan webbplats inte ligger för många steg/klick ifrån den starkaste sidan, vilket oftast är startsidan.
  • Länkar från olika domäner är i fokus. (Många länkar från samma webbplats ger inget större mervärde.)
  • Styr större delen av länkarna till startsidan på din webbplats. (Detta för att undvika onaturlig spridning.)

Hur ser du till att du får länkar från dessa webbplatser?

Den som har svaret på denna frågan skulle vara allsmäktig i Googles värld men jag ska försöka ge dig lite ideér på metoder.

  • Använd dina egna kanaler. (Länka från egna starka & relevanta webbplatser.)
  • Använd ditt nätverk. (Få personer i ditt privata nätverks starka & relevanta webbplatser att länka till din webbplats.)
    • Relevanta strategier är att gästblogga och att bli intervjuad.
  • Våga vara kreativ och skicka mail. (Vad kan du erbjuda webbplatsägaren för att länka till dig? Tänk på att båda ska vinna på det.)
  • Skapa innehåll som är relevant för media och kontakta rätt personer med materialet. (PR helt enkelt.)
  • Införskaffa länkar från personer eller företag som äger många sajter. (Säkerställ relevans och kvalité.)

Målet med ditt arbete är att du ska arbeta kontinuerligt så att du successivt bygger upp antalet länkar, vilket du då även kommer kunna följa i successivt bättre positioner i sökresultaten. Om det är svårt att få länkar normalt sätt är det ännu svårare för affiliates. Google vill inte att någon ska arbeta aktivt för att bygga länkar men se de trots det som din stora möjlighet.

I nästa artikel i serien kommer vi gå igenom hur du på bästa sätt genererar intäkter via den organiska trafik du genererar med hjälp av dina goda positioner i sökresultaten.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Strandell, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i avsnitt 71 av Sökpodden

#71 Zero-click

Så var det dags för ännu ett avsnitt av Sökpodden. Som vi har längtat! I detta avsnitt pratar Jonathan, Pontus och Micke om nyheten att tCPA och tROAS ska försvinna, fortsätter med käbblet kring zero-clicks och avslutar med tracking templates på Google Ads. Du lyssnar väl?

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.