Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skapa relevanta landningssidor med filtreringsfunktioner

Skapa informationsträd

Idag går många e-handlare miste om värdefull trafik från Google på grund av bristfällig struktur. Antingen så har man för många landningssidor som gör att man kan straffas av Google eller så har man för få och täcker inte in all potentiell trafik från sökmotorn. Jag går i denna post igenom vad du bör tänka på när du ska skapa din struktur med hjälp av filtreringsfunktioner.

Grunden till att driva trafik från Google är att ha relevanta landningssidor som är optimerade för det du vill synas på. Dessa landningssidor ska hänga ihop i en tydlig struktur som både besökarna och sökmotorerna förstår och kan navigera sig igenom.

Driver du en större e-handel kan det vara svårt att bygga en statisk navigering i form av en huvudmeny som täcker in samtliga undersidor. Det är då vanligt att man istället bygger sin menystryktur utifrån produkttyperna och skapar ett kategoriträd med huvudkategorier och underkategorier i flera nivåer. På respektive kategorisida lägger man sedan filtreringsfunktioner så att besökaren kan få fram de produkter som hen är intresserad av inom just den produktkategorin – det kan exempelvis vara filtreringsfunktioner för pris, varumärken, färg eller storlekar.

Här brukar två fel göras: antingen så indexerar man alla typer av filtrerade sidor – vilket gör att sökmotorerna uppfattar det som att du har mer eller mindre ett oändligt antal duplicerade sidor – eller så blockerar man all filtrering och på så sätt går man miste om att skapa relevanta landningssidor som kan generera trafik.

Vad i min filtrering ska bli landningssidor som Google kan indexera?

Det går inte att ge ett generellt svar för vad som ska indexeras när det kommer till filtreringsfunktioner, utan man får bedöma från fall till fall.

Om vi till exempel säljer skor vill vi kanske att det under respektive produktkategori ska finnas filtrering för de olika varumärken inom den produktkategorin. Vi vill då skapa en sida som indexeras där vi kombinerar produktkategori och varumärke, exempelvis ”nike + fotbollsskor”. Då skapar vi en möjlighet att synas i sökmotorerna för kunder som letar efter just fotbollsskor från Nike.

Vi vill däremot inte ha indexerade landningssidor för alla skostorlekar inom den produktkategorin. Med andra ord vill vi inte indexera sidan som visas om vi använder filtreringen ”fotbollskor + 42”.

Även om bedömningen ofta måste göras från fall till fall finns det ett antal generella riktlinjer när det kommer till vilka filtreringssidor som ska indexeras:

  • Kombinera inte flera filter
    Generellt sett är det ofta en dålig idé att indexera sidor som kombinera fler än två filter. Tar vi exemplen ovan vill vi inte skapa indexerade sidor för produktkategori + varumärke1 + varumärke2, det vill säga ”fotbollsskor + nike + adidas” eller produktkategori + varumärke1 + skostorlek, det vill säga ”fotbollsskor + nike + 42”.
  • Unikt innehåll
    De filtrerade sidor som vi vill ska indexeras måste få unikt innehåll så att de blir optimerade för det de vill synas för. Innehåll från den ofiltrerade kategorisidan ska inte följa med.
  • Använda samma url:ar
    Om du har flera kategoriträd till exempel ett för produktkategorier och ett för varumärken så måste de gemensamma landningssidorna ha samma url. Det vill säga oavsett hur jag klickar mig ner eller filtrerar mig fram till sidan för ”nike fotbollsskor”, via varumärken eller produktkategori, så ska jag i slutänden landa på samma url.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner