Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skära eller inte skära

Long TailOm man jobbar med riktigt stora siter är det en fråga som alltid dyker upp, ska man indexera tvärsnitt på innehållet. Om det är en site med bil-annonser som är sorterad på märken, ska man ge Google möjligheten att sortera på andra sätt? Det är alltid en komplex fråga och det handlar om internt flöde av styrka.

En Long Tail-strategi kräver ganska mycket av sitens struktur och då behöver man brottas med de här problemen. Bakgrunden är att man vill flöda styrka till de delar av siten som bäst kan generera trafik och i de allra flesta fall handlar det om de specifika sidorna, bilannonserna i exemplet. Det kan finnas poänger i att driva den till kategorisidor ibland, som t ex märkena eftersom det kommer vara fler sökningar på bilmärket än efter den specifika annonsen. Alltså vill man förmodligen att de kategorisidorna ska indexeras. Det går ju sen att skära på många olika sätt (sortera innehållet efter olika egenskaper) till exempel skulle man kunna sortera ut bilar av en viss färg eller bilar av en viss årsmodell. Det är här det blir en gränsdragning, hur många sätt ska man låta Google skära (besökaren kan ju tänkas få skära på alla möjliga sätt som kan vara intressanta).

Om du erbjuder miljontals olika sorteringsmöjligheter blir det mer och mer lika sorteringar, ju fler sätt du skär på desto fler gånger upprepas samma rader med information och det blir mer och mer duplicate content. Du måste då alltså vikta värdet av potentiell söktrafik mot att sitens undersidor blir mindre unika och får mindre av länkstyrkan. Jag brukar oftast resonera så att så många rimliga sätt att skära informationen som möjligt är bra, de sätt dina besökare kan sortera är också rimliga för Google. Måhända är ingen intresserad av en sortering där det bara syns blå bilar av alla möjliga märken och då är förmodligen inte Google det heller.

De undantagsfall då jag inte tycker att Google ska få sortera på sådana sätt då tycker jag man i princip inte ska låta Google sortera alls utan istället driva all länkkraft ner till de specifika sidorna. Naturligtvis blir det en sortering för något sätt att hitta sidorna måste ju finnas. Då kan man istället kompensera med t ex taggar, som ju iofs är en sortering i sig men som vanligtvis länkar mellan sidor istället för som ett lager mellan startsida och undersidor.

6 kommentarer

  1. Detta är givetvis intressant och väldigt svårt att avväga vad som är mest korrekt och som tillfredsställer sökmotortrafiken på bästa sätt.

    Antingen kör man med rel=”canonical” och har samma innehåll men sorterat på olika sätt eller så försöker man skapa mer likt taggsidor som utöver liknande sökresultat även erbjuder en kort introduktion (unikt för varje tagg) som beskriver den huvudsakliga specifikationen man sorterar efter.

    Arbetar du själv mycket med rel=”canonical”?

  2. Jag föredrar faktiskt att jobba helt utan canonical-taggen, åtminstone i dagsläget, och rekommenderar inte heller användandet till mina kunder. Anledningen är att om innehållet inte är tillräckligt unikt för att ha ett värde så ska det rimligtvis redirectas istället, det gör att länkarna pekar rätt och skjuter in kraften på rätt ställe istället för via omvägen med Canonical.

    Att arbeta in statiska texter är bra precis som du säger, att inte bara ha dynamiskt innehåll på sidorna ger dem en helt annan stabilitet dessutom. Då förvandlas det ju i princip från en sida med egenskaperna av en kategorisida till en innehållssida som också har dynamiskt innehåll inom kategorin.

    Kommentar av Magnus

  3. Det är inte ofta man arbetar med sidor som kan vara i behov av rel=”canonical” men att göra en redirect istället tar ju faktiskt bort funktionalitet. Ibland finns det faktiskt ett behov att att kunna länka en viss sortering.

    Jag kan förtydliga att jag inte heller använder mig av rel=”canonical” och anledningen är att det inte har fyllt något syfte för användaren.

  4. Jo, jag tycker nog att om det faktiskt är funktionalitet så ska man nog låta det indexeras.

    Kommentar av Magnus

  5. Säg att du har en sida som listar olika företag och information om dessa. Det finns tre alternativ som kommer att visa exakt samma HTML-kod om än något omkastad.

    example.com/companies/ (Bokstavsordning)
    example.com/companies/?sort=billigast
    example.com/companies/?sort=bast

    Att kunna länka in de billigaste till dem med låg budget och det bästa till dem som eftersöker det är funktionalitet som är bra. I övrigt så finns det en allmän sida (bokstavsordning) som rel=”canonical” pekar till.

    I detta fall hade jag använt taggen men så fort innehållet i HTML-koden börjar ändra sig något så säger jag också att man bör hoppa över taggen.

  6. Rent generellt tycker jag nog det finns en plats i sökresultaten för alla tre men jag håller med om att det kan vara svåroptimerat. Jag skulle föreslå att det läggs till unik statisk text på de olika sidorna snarare än att välja bort två. Ibland har man förstås inte den möjligheten och då kan det vara värt att fundera på om det ska indexeras.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner