Sökmotorkonsult.se

Skynda långsamt vid sökmotoroptimering

Det är lätt att rusa på när man väl upptäckt sökmotoroptimering. Min uppmaning till alla som precis kommit igång med att optimera är att ta det lugnt, utvärdera alla steg. Även erfarna optimerare behöver göra det.

När man jobbar med sökmotoroptimering måste man ta det lugnt på 2 sätt, dels så får det inte går för fort i tid räknat, dels får det inte gå för fort i länkar räknat. När det gäller tid är det ganska enkelt, se till att inte smälla upp alltihop på en gång. Alla satellitsiter, bloggen, länkkataloger eller vad det kan vara får inte komma på en gång. Gör arbetet utspritt över tid.

När det gäller länkar så är det förstås viktigt att de är utspridda i tid men det är inte det jag menar här. Det är viktigt att ta det lite försiktigt, alla dina siter får inte länka till alla andra. Det funkar om du har 4 men om du har 10 eller 25 är det direkt olämpligt. Länka till de relevantaste av dina siter från de siter du har så blir resultatet mycket stabilare.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?