Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Släpp alla förutfattade meningar

En annan miljö

En stor del av SEO-arbetet är att göra kvalificerade gissningar. Den springande punkten här är kvalificerade och du ska inte sluta vid gissningen utan testa och utvärdera efter. Det jag upplever som mest hämmande för färska sökmotoroptimerare är smuts i bagaget, man klarar inte av att förstå Googles ekosystem och gissar därför utifrån andra erfarenheter, något som ofta leder fel.

Dina erfarenheter har under hela ditt studie- och yrkesliv varit din främsta tillgång men i en bransch som sökmotoroptimering är det lätt att de blir en kvarnsten runt halsen som håller dig tillbaka när du skulle kunna utvecklas till en lysande sökmotoroptimerare. Låter det konstigt? Det är inte så orimligt.

Alla dina erfarenheter har du byggt upp genom att interagera med världen runt dig. När du var barn tappade du kottar, pinnar och allt möjligt och samtliga gånger, utom när du satt i badet, störtade de med en accelererande hastighet mor marken. 9,82 meter per sekundkvadrat faktiskt. Det här har satt sig i ryggmärgen. Om tyngdaccelerationen helt plötsligt skulle vara mycket större, t ex om du fikade på Jupiter eller mycket lägre, om du hoppade runt på månen, så ser det genast konstigt ut i dina ögon. Du har så mycket erfarenhet av tyngdaccelerationen att du inte behöver ställa dig och fundera på om det ser ut som att astronauterna käkat helium när de gör månskutt, du ser det direkt.

En sökmotor däremot…

En sökmotor är något helt annat, alla dina ryggmärgsreflexer är anpassade för skog och mark, du kan fånga en flygande boll du skymtat i ögonvrån för att handen vet hur den ska göra. Du kan inte ta en sajt ur Pandan på det sättet. Det finns inga eller mycket få likheter mellan det system som utgör sökmotorn och det system du lever i. Dina erfarenheter är, så länge de inte då är SEO-erfarenheter, i bästa fall värdelösa, i värsta fall något som skapar stora problem i din sökmotoroptimering.

Väldigt ofta reagerar vi instinktivt, särskilt i fall där vi inte riktigt har koll på situationen. Problemet är att våra instinkter är meningslösa eftersom miljön runt oss inte är den vi är vana vid, miljön är en sökmotors algoritm och den är något annat. Om du släpper en länk i indexet kommer den inte falla till botten med en acceleration på 9,82 meter per sekundkvadrat.

Släpp dina tidigare erfarenheter i den mån du kan och börja andas algoritm, det är mitt allra främsta råd till dig som vill ta klivet från en okej sökmotoroptimerare till en lysande. Jag vill dessutom ge dig ett råd som jag tror kommer från Ford Prefect i början. Om du inte har en aning om vad som händer och det verkar vara något stort på gång, kolla efter någon som verkar veta vad han eller hon håller på med och härma.

3 kommentarer

  1. Härligt skrivet. Blir nästan lite förvånad hur du sätter den mitt i prick i dina inlägg. Jag själv känner att jag har lyckats inse det och släppa alla tankar om att sökmotoroptimering är bestämt från början och mer titta på andra, pröva mig fram etc.

    Men jag har en fråga till dig: När man lyckas med en sida eller fler och börjar se mönster (som jag känner nu) hur får man ner taktiken på papper så att jag kan göra likadant på nästa projekt? Känner att just nu sitter allt i huvudet och det skulle vara bra att strukturera upp det. Hur gick du tillväga?

    Ha det!

    Kommentar av Jesper Ribacka

  2. Intressant skrivet, läste det igår men det var först nu det födde lite tankar. En fara med SEO-erfarenhet är att den måste hanteras lite annorlunda jämfört med andra erfarenheter som vi hela tiden lär oss av. Vi måste vara beredda att släppa gamla synsätt som vi fått av vår egna erfarenhet i tid om förutsättningarna ändras. Det går inte alltid att hänvisa till vad som funkat tidigare, likt inom vilken bransch som helst som har en lägre förändringsgrad, eftersom det är det som funkar nu som ger resultat. Det innebär snabbare omställningar och anpassningar. Det skulle vara otroligt resurskrävande att leva efter detta fullt ut, men jag tror att det är en liten nyckel till att kunna hålla i längden.

  3. Tack för ett intressant inlägg Magnus. Det var en intressant vinkling. Det är ju ofta så för de som bryter ny mark att omgivningen säger att ”det går inte” – bara för att ingen gjort något liknande förr. Det hamnar liksom utanför deras komfortabla (kunskaps)zon.

    Kommentar av Greger Andersson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner