Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Slippa sökmotoroptimeringens startsträcka

Sökmotoroptimerare med några år på nacken

Om du har för avsikt att starta en ny site och driva trafik till den med hjälp av sökmotoroptimering så är det jobbigaste i sitsen att det finns en startsträcka. Inte bara tar det ju alltid tid att bygga länkar och förtroende, det finns också ett inbyggt motstånd mot alldeles färska siter i Googles algoritm. Det finns vägar att ta sig runt problemet men det ställer lite krav.

Från Googles håll har man sagt att när en site är 6 månader gammal så har den kommit ifrån alla barnsjukdomar i Googles ögon, efter det påverkar inte åldern något. Som vanligt när Google går ut med något (i det här fallet deras vanliga språkrör Matt Cutts) så är det lite av en dimridå. Ålder på en site spelar roll även om de kanske inte speciellt särbehandlar domäner som är 9 månader gamla i Mountain View. Oavsett anledning så har ändå siter med ålder klara fördelar i sökresultaten och det gör att det kan vara riktigt jobbigt att försöka slå sig fram med en alldeles färsk. Det gör ju ingen skillnad för dig om det är direkta eller indirekta anledningar att det går segt.

Det fina med kråksången när man insett det är ju att det finns äldre siter att tillgå. Man måste inte nyregistrera en domän, man kan köpa en befintlig site inom segmentet. Även en site utan egentliga positioner eller särskilt vasst innehåll är intressant. Om du kan hitta en site med några år på nacken, positioner någonstans på 3-4:e sidan på det viktigaste sökordet och som saknar intäkter, då kan du göra ett klipp. Om du har än mer bråttom går det förstås att köpa någon som redan tjänar pengar men jag upplever inte att det är viktigt att de redan driver trafik, det viktiga är att de redan har potentialen så kan du göra resten med din egen SEO.

14 kommentarer

  1. Smart tips! Ska jag vara ärlig så har jag alltid tänkt på domänerna, inte den faktiska webbplatsen som så. Danke.

  2. Hej magnus, Jag håller inte med dig helt!!
    Det finns nya webbsidor som helt enkelt faktiskt tar sig till toppen på ett par veckor men man måste ju veta vad man gör. Det du relaterar till att siten måste ha en viss ålder kanske inte alltid enligt min erfarenhet .

    Jag arbetar ju med Sökmotoroptimering samt planering av informationsstrukturen, utveckling och design av webbsidor och det är numera sällan men inte ser en webbsida med bra ranking redan efter ett par veckor. Att man sedan åker hiss i rankingen ett tag beror kanske på att google inte är säker på om siten är riktig eller att det bara är en blog…

    WordPress borde nämnas som ett av de allra bästa verktygen med ganska omgående integrering av SEO fråm början men det är givetvis inte helt enkelt att veta hur det ska göra…

    Kommentar av Michael Persson

  3. När du säger bra ranking, vad menar du då? Jag gissar att du pratar om enklare sökord?

    Kommentar av Magnus

  4. Jag kan hålla med Michael. Jag har testat en hel del på domän-ålder som särskilt kriterium i Googles algoritm och det visar sig varje gång att en ny domän har precis lika stora chanser att ranka som en gammal, men att det är som Michael är inne på mer svajigt innan placeringarna sätter sig.

    Enda anledningen till att en gammal domän skulle vara lättare att komma igång med är att den säkerligen redan har en mängd betrodda och förankrade inlänkar.

  5. Man kan placera sig på topp med en ny webbplats på ny domän, men är det inte ett enkelt sökord så är min erfarenhet att det krävs en sökordsdomän för att lyckas. Inte ens det hjälper om det är aktiv konkurrens. Med aktiv konkurrens menar jag att finns de som jobbar aktivt och professionellt för att ta placeringar för det begreppet/sökordet. Sedan finns det knappast några rena sökordsdomäner för konkurrensutsatta sökord, om man inte råkar ha vansinnig tur:)

    Sen så har ju Magnus B rätt i och med att just svajigheten är något som är typiskt för en ny domän och just ett skäl till att undvika en sådan. Att komma upp som etta några dagar för att rasa till 15:e plats är ju knappast en succé.

    Kommentar av Håkan Persson

  6. Precis denna problematik som jag tampas med just nu med min e-butik. Har 3 månader på nacken och den studsar som en jäkla känguru i SERP. Vad kommer att hända efter 6 mån då? Kommer den att stabilisera och sedan långsamt dingla uppåt om jag står mig bra mot mina konkurrenter med tillkommande länkar?

    Kommentar av Lukas Brisman

  7. Jag tycker att den största fördelen med att köpa en ”begagnad” domän är ju just det att det redan finns lite inlänkar. Det är skönt att någon gång slippa börja från noll :D

    Kommentar av Rick

  8. jag är ny inom detta ämne, men jag har sett sidor som inte är så gamla och de ligger högt inom sina sökord, men de har många inlänkar. Det verkar som om det är mycket in länkar som avgör och deras styrka.

    Kommentar av wahlamn

  9. Det är en fördel att handla en domän med ålder på nacken. Gärna 3-4 år, de brukar vara enklare att ranka upp även på lite tuffare sökord. Speciellt om det finns inlänkar. Kika gärna med hjälp av waybackmachine att det inte har förekommit porr eller annat strunt på din domän. Det kan vara negativt i Googles ögon.

    Petter

    Kommentar av Petter

  10. Hejsan Magnus,
    SEO är tyvärr tålamod och gediget arbete med on-page, länkar, bra artiklar, och en million saker till att tänka på. Men givetvis är det en fördel om amn hittar en bra site inom sitt eget område som har en 3-4 år på nacken och inte innehåller en massa sk*t, men det är sällsynt.

    Kommentar av Lennart

  11. Såklart man vill ge en webbplats de bästa tänkbara förutsättningarna för en bra seo. Magnus tips är bra för när man ser över förutsättningarna.

    Gör man bara en korrekt analys av köpet så kan det vara ett guldkorn. I analysen så ser man även om det finns någon fara med att köpa siten…

    Har också bra erfarenhet av jojo effekten på nya domäner/siter och det går att stabilisera om man är duktig på analys och vidta rätt åtgärder vid rätt tidpunkt.

  12. Det kräver tyvärr att man har möjligheter att investera, finns det något sätt att billigt få tag på bra domäner?

    Kommentar av Anna

  13. Det där med jo-jo tycker jag faktiskt sker rätt ofta även med ändre domäner. Vet inte om det är Google som är boven själv som trixar med sina saker.

    Sedan är det väl ändå så – skaffar du rätt antal inlänkar så spelar ålder extremt liten roll. Så frågan är var man lägger tiden och pengarna. Köpa en äldre domän eller få in några länkar till?

    Kommentar av Johan

  14. Med EDM exakt domän match tycker jag det är relativt enklet att få upp sajterna till första sidan, om man arbetar i en nisch med lagom konkurrens. Oavsett om det är en ny eller gammal domän.

    Kommentar av Petter

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner