Höjdpunkter från SMX München

Är det värt att investera tid och pengar på att delta i konferenser inom SEO/SEM? På väg hem från SMX i München sammanfattar jag mina tankar kring detta samt lyfter fram mina höjdpunkter från konferensen. 

SMX (Search Marketing Expo) är en av de största och bästa konferenserna inom SEO / SEM. Konferenserna hålls varje år på ett antal olika ställen i världen, främst i USA och Europa. SMX gästade även Stockholm under 2013 men som jag förstått det lyckades de inte locka tillräckligt med bra talare och nog med deltagare för att fortsätta i Stockholm. Tråkigt tycker jag, det hade varit kul med stor sökkonferens i Sverige samtidigt som jag förstår deras problematik.

SMX i München är precis avslutat och i denna artikel har jag samlat mina tankar efter två dagar på konferens i den bayerska huvudstaden.

Är det värt att åka på SMX München?

Finns det någon vits med att åka på konferenser som SMX, eller är det bara slöseri med tid och pengar? Denna fråga går inte att svara på generellt utan beror naturligtvis på vad du är ute efter. Det mesta av informationen som presenteras på SMX går att hitta på andra ställen. Samtidigt får du på SMX informationen paketerad på ett sätt som gör den enkel att ta till sig.

Som bekant är det är långt ifrån gratis att åka på konferenser. En tvådagarskonferens som SMX München kostar runt 10 000 kr. Ett tips är att boka i tid och använda de rabattkoder som nästan alltid finns, då kommer du ofta ned lite i pris. För oss svenskar tillkommer flyg och hotell, samt inte minst kostnaden för tiden du investerar genom att delta i konferensen.

SMX är väldigt populärt, det var mer än 1 500 deltagare på plats i München. Naturligtvis var många tyskar, men där var också en stor del internationella besökare. Jag stötte bara på ett fåtal kollegor från Sverige.

En del av föreläsningarna är på tyska, för egen del fick jag äntligen användning av att ha lärt mig tyska en gång i tiden. Dock är alla keynotes (de ”främsta” föreläsningarna) på engelska och under övriga föreläsningspass finns det 5-6 föreläsningar att välja mellan varav 2-3 är på engelska. Så om ditt tyska ordförråd sträcker sig till ”Ein Bier, bitte” är det inget problem.

USA-fokus

På konferenser som SMX är det ett USA-fokus på det mesta som presenteras. Det som händer i vår bransch händer oftast först i USA så detta kan vara ett bra sätt att förbereda sig på vad som kommer att hända i Sverige. Samtidigt är det mycket av det som händer i USA som aldrig blir relevant för den svenska marknaden.

Mitt mål med att åka till SMX i München var att snappa upp några nya saker samt att få inspiration från skickliga föreläsare, då jag själv föreläser en del. Nu i efterhand kan jag konstatera att målet uppfylldes med råge. Jag har en handfull med konkreta saker med mig hem, mer än jag hade hoppats faktiskt. För min del var det framförallt dag 1 som var väldigt bra, så nästa gång kommer jag nog fundera på att bara vara med en av dagarna.

Mina höjdpunkter från SMX München

Av det knappt 15 föreläsare jag lyssnade på under de två dagarna har jag valt ut de som jag tyckte var extra bra av någon anledning.

Larry Kim

Larry Kim

Larry är grundare av Wordstream och kanske världens mest inflytelserika person när det kommer till Google AdWords. Det är lätt att förstå varför när man lyssnar på honom. Han höll tre olika föreläsningar i München, jag lyssnade på alla då han är lite av en personlig favorit.

Förutom att hans presentationer är roliga så baseras det han säger på väldigt mycket data. Han nämnde att han genom sitt gratisverktyg ”AdWords Grader” sitter på data motsvarande 2 % av all AdWords-spend vilket motsvarar miljarder av dollar. Utifrån all denna data är hans slutsatser bland annat att Quality Score är viktigare än någonsin och att 90 % av alla AdWords-konton är Donkeys (förlorare).

Larry var kritisk till traditionell konverteringsoptimering (han kallade det lite raljerande för ”conversion optimization bullshit”). Istället för att fokusera på knapparnas färg på landningssidan var hans råd istället att lägga tid på produktutveckling. Enligt honom var den största anledning till dålig konverteringsgrad dåliga produkter och tjänster.

Sist men inte minst höll Larry en föreläsning om RLSA där skillnaden mellan USA och Sverige blev väldigt tydligt. I många konkurrensutsatta branscher i USA är AdWords i dag väldigt dyrt och annonsörer brottas med att få lönsamhet i sin AdWords-annonsering. Larrys råd till dessa var att bara använda RLSA (med samma bud, sökord och budget som om du inte använder RLSA). Enligt hans data ger RLSA 2-3 gånger högre CTR och konverteringsgrad än kampanjer utan RLSA. Detta är inte förvånade då du med RLSA bara annonserar för de som känner till dig sedan tidigare.

Rand Fishkin

Rand är grundare av Moz och kanske mest känd för sitt populära Whiteboard Friday. Även om jag inte alltid håller med i vad Rand säger är han alltid intressant och rolig att lyssna på. Här på SMX München höll han första dagens keynote och där visade han bland annat upp intressant clickstreamdata. Hela hans presentation hittar du här.

En av sakerna som hans data belyste tydligt är att även om mer än hälften av alla googlingar numera kommer från mobilen så kommer ännu inte hälften av googletrafiken från mobilen. Andelen mobilgooglingar där vi inte klickar på en länk är mycket högre än på desktop. Förklaring är att vi i mobilen gör fler sökningar där vi direkt hittar svaret i sökresultatet och inte behöver klicka vidare.

John Mueller

Tillsammans med Gary Illes har John Mueller inofficiellt tagit över Matt Cutts roll som Googles talesperson när det gäller SEO-frågor. På SMX hade John bland annat en föreläsning (på tyska) där han svarade på frågor från publiken. Det var kul att träffa och lyssna på John och få någon form av mänsklig kontakt med Googles algoritmer. Det var inga revolutionerande saker som kom fram. Den mest intressant frågan var huruvida RankBrain verkligen är en rankingsignal eller inte (Google har tidigare sagt att RankBrain är den tredje viktigaste signalen). John tyckte det var en semantisk fråga och att även om RankBrain inte är en rankingsignal i traditionell bemärkelse så påverkar RankBrain väldigt många sökningar i dag.

Där var även en fråga om 404 vs 410 där John sa att Google mest förvirrat med sin tidigare kommunikation kring skillnaden mellan dessa två olika statuskoder. Han sa att även om det finns en teoretisk skillnad mellan de två och att 410 är att föredra om en sida permanent är borta, så spelar det i praktiken ingen större roll vilken du använder.

Wil Reynolds

Wil Reynolds

Wil är grundare till byrån SEER och höll andra dagens keynote. Det är inte svårt att förstå varför SMX valt Wil som keynote-talare, han är en väldigt bra föreläsare och inspiratör. Rent innehållsmässigt tycker jag dock inte han var lika intressant att lyssna på som Larry Kim eller Rand Fishkin.

Wil pratade om vikten av att förstå intentionen bakom en googling. Han visade flera bra exempel på när detta blir fel. Bland annat nämnde han att de själva hade rankat i topp på det konkurrensutsatta och prestigefulla sökordet ”SEO Agency” utan att detta hade resulterat i en endaste kund. Detta känner jag igen från Sverige. Vi är väldigt nöjda med att vi rankar bra på prestigesökorden i vår bransch som ”seo” och ”sökmotoroptimering” men detta ger inte så många kunder som man kanske kan tro vid första anblick.

Marcus Tandler

Marcus är en av grundarna till företaget OnPage.org och han höll en föreläsning tillsammans med Larry Kim. Hans presentation var intressant, men det som var mest imponerande med Marcus föreläsning var att han lyckades med konststycket att gå igenom 180 slides på 18 minuter.

Var du på också på SMX i München? Vad tyckte du? Kommentera gärna nedan.