Sökmotorkonsult.se

Snapback

Snapback är en tjänst som blivit lite omtvistad, mycket för att den missbrukats på ganska otrevliga sätt. Snapback är att registrera en domän så fort som möjligt efter att den blivit tillgänglig igen. Om någon haft en domän och låter den löpa ut av en eller annan anledning så tar det ett tag men sedan blir den återigen tillgänglig för registrering. Att gör en Snapback är då att så fort den blir ledig reigstrera den. Ibland var det inte meningen att domänen skulle löpa ut utan det skett av misstag och det är i dom lägena som snapback kan anses befinna sig i moralens gråzoner. Oftast har det varit ett aktivt val av den tidigare ägaren till domänen att låta den löpa ut, kanske hade man inte använt den till något eller så har man helt enkelt tröttnat på den.

Snapback har många användningsområden, kanske blir äntligen en domän ledig som du haft ögonen på länge och då är snapback det enda rimliga alternativet, annars kniper någon annan den. Bland Sökmotoroptimerare används snapback oftast för att få tag på domäner som redan har inlänkar. Många inlänkar stannar kvar även efter att domänen bytt ägare och allt optimeraren behöver göra är alltså att fylla på med nytt innehåll så har han en sida som redan har ett värde.

Det diskuteras ofta och livligt vilket värde länkar till och från snapbackade domäner har och en del vill mena att alla inlänkar avskrivs om domänen byter ägare på det viset. Jag skulle vilja påstå att man kan vara relativt säker på att ett visst värde har dom.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.