Sökmotorkonsult.se

Snapback

Snapback är en tjänst som blivit lite omtvistad, mycket för att den missbrukats på ganska otrevliga sätt. Snapback är att registrera en domän så fort som möjligt efter att den blivit tillgänglig igen. Om någon haft en domän och låter den löpa ut av en eller annan anledning så tar det ett tag men sedan blir den återigen tillgänglig för registrering. Att gör en Snapback är då att så fort den blir ledig reigstrera den. Ibland var det inte meningen att domänen skulle löpa ut utan det skett av misstag och det är i dom lägena som snapback kan anses befinna sig i moralens gråzoner. Oftast har det varit ett aktivt val av den tidigare ägaren till domänen att låta den löpa ut, kanske hade man inte använt den till något eller så har man helt enkelt tröttnat på den.

Snapback har många användningsområden, kanske blir äntligen en domän ledig som du haft ögonen på länge och då är snapback det enda rimliga alternativet, annars kniper någon annan den. Bland Sökmotoroptimerare används snapback oftast för att få tag på domäner som redan har inlänkar. Många inlänkar stannar kvar även efter att domänen bytt ägare och allt optimeraren behöver göra är alltså att fylla på med nytt innehåll så har han en sida som redan har ett värde.

Det diskuteras ofta och livligt vilket värde länkar till och från snapbackade domäner har och en del vill mena att alla inlänkar avskrivs om domänen byter ägare på det viset. Jag skulle vilja påstå att man kan vara relativt säker på att ett visst värde har dom.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?