Sökmotorkonsult.se

Snapback

Snapback är en tjänst som blivit lite omtvistad, mycket för att den missbrukats på ganska otrevliga sätt. Snapback är att registrera en domän så fort som möjligt efter att den blivit tillgänglig igen. Om någon haft en domän och låter den löpa ut av en eller annan anledning så tar det ett tag men sedan blir den återigen tillgänglig för registrering. Att gör en Snapback är då att så fort den blir ledig reigstrera den. Ibland var det inte meningen att domänen skulle löpa ut utan det skett av misstag och det är i dom lägena som snapback kan anses befinna sig i moralens gråzoner. Oftast har det varit ett aktivt val av den tidigare ägaren till domänen att låta den löpa ut, kanske hade man inte använt den till något eller så har man helt enkelt tröttnat på den.

Snapback har många användningsområden, kanske blir äntligen en domän ledig som du haft ögonen på länge och då är snapback det enda rimliga alternativet, annars kniper någon annan den. Bland Sökmotoroptimerare används snapback oftast för att få tag på domäner som redan har inlänkar. Många inlänkar stannar kvar även efter att domänen bytt ägare och allt optimeraren behöver göra är alltså att fylla på med nytt innehåll så har han en sida som redan har ett värde.

Det diskuteras ofta och livligt vilket värde länkar till och från snapbackade domäner har och en del vill mena att alla inlänkar avskrivs om domänen byter ägare på det viset. Jag skulle vilja påstå att man kan vara relativt säker på att ett visst värde har dom.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?