Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sociala Medier som sökmotoroptimering

Nu för tiden hör man ofta att satsningar i sociala medier är nödvändigt för en lyckad satsning på sökmotoroptimering. Vi rekommenderar själva att ha en närvaro på Twitter och Facebook eller att blogga. Det gäller däremot att inse att det är ett komplement. Sociala Medier är inte SEO.

Lite beroende på vilken tjänst någon försöker sälja till dig kommer de att hävda att olika saker är det som är framtiden inom sökmotoroptimering. De som säljer dyra domäner kommer hävda att nyckelordsdomäner är det viktigaste inom sökmotoroptimering, de som säljer sociala medier på ett eller annat sätt kommer hävda att det är det viktigaste. Det du måste inse är att Sociala medier inte på något som helst vis ersätter riktig sökmotoroptimering.

Vi använder gärna Twitter och Facebook som kanaler att nå ut, som ett sätt att till exempel hitta läsare till den här bloggen. Indirekt är det något som kan ge länkar, om en bloggare hittat oss via Twitter och senare skriver om oss till exempel. Våra tester visar däremot ganska entydigt att signaler från Twitter och Facebook (trots att Google säger att de nu är en del av algoritmen) har ingen eller marginell påverkan på sökresultaten.

Missförstå mig inte, Facebook och Twitter är bra för mycket. Sökmotoroptimering är det däremot inte. Det känns snarast som ett försök att slippa göra grovjobbet som all SEO kräver. Det är förstås mycket enklare att hävda att du som kund måste börja Twittra än att faktiskt bygga länkar som ju är tidskrävande och jobbigt.

Hela idén om att sociala medier är sökmotoroptimeringens framtid är för mig lika främmande som tanken att höjdhoppare skulle vara världens bästa basketspelare för att de är så bra på att hoppa. När det kommer till kritan är det nämligen i nästan samtliga fall riktigt bra basketspelare som är de bästa basketspelarna.

5 kommentarer

  1. Tjena Magnus, har du kikat på resultatet av SEOmoz senaste Ranking Factors. De kontrollerar förvisso inte kausalitet, utan korrelation, men korrelationen mellan hög ranking och antal likes på facebook sticker onekligen ut rejält. Vad har du för tankar om det?

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  2. Jag tror att detta beror på att många företag inte vet hur de ska använda sociala medier, precis lika lite som hur det vet hur de ska arbeta med sökmotoroptimering. Jag tror även att Sverige än så länge är ett för liten marknad för att genomföra tester, samt att det ännu inte riktigt visar att det är bra för SEO. Däremot så kan man ”använda” basic SEO för att optimera sin Linkedin, G+ eller Facebook fanpage.

    Kommentar av Robert

  3. Ja, jag har som alltid vissa problem med SEOmoz data, de hanterar den lite slarvigt i mina ögon. Det är ju precis som du säger problem med kausaliteten och jag är beredd att sätta ganska mycket på att det är en omvänd kausalitet som åtminstone står bakom huvudparten av det resultatet.

    Oavsett det så är signalen så pass svag om den nu finns med alls att det på svenska marknaden inte går att avläsa utom möjligtvis i extrema fall. De tester vi gjort har fått för den svenska marknaden en osedvanligt stor mängd likes och tweets från personer som bör vara av mycket stor ”vikt” i ett tänkt index – inga resultat alls.

  4. Jag hörde också om att det spelade viss roll med Tweets och Likes.
    Väldigt låg roll, men ändå liten.

    Vilka företag eller privatpersoner får massor av Tweets eller Likes?
    Man behöver ju ha massor om det skall hjälpa.

    Kommentar av Petter

  5. Kloka ord, kan bara instämma i allt. Sociala medier är ett komplement, ingen ersättare!

    Kommentar av Sebastian

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner