Sökmotorkonsult.se

Sök inkognito och få rätt resultat

Google arbetar idag för att göra varje sökresultat allt mer personligt. Fler och fler är inloggade med ett googlekonto (t.ex. gmail eller youtube) och det här möjliggör för Google att visa dig ett personligt resultat baserat på denna information. Det här skapar ett problem för dig som arbetar med sökmotoroptimering som vill se ett resultat som inte är personligt påverkat.

Det finns en lösning på detta problem och genom att söka inkognito kan du använda en helt opåverkad webbläsare och få ett resultat som är det som flest användare ser.

Så här gör du för att öppna ett Inkognitofönster Chrome:

  1. Öppna Chrome.
  2. Klicka på Arkiv > Nytt inkognitofönster.
  3. Öppna Google.se och sök.

Så här gör du för att öppna privat fönster i Firefox:

  1. Öppna Firefox.
  2. Klicka på Arkiv > Nytt privat fönster.
  3. Öppna Google.se och sök.

Notera att det går logga in i en webbläsare som har inkognitoläge men då är inte sökningen opåverkad utan rekommendation är att endast öppna ett inkognitofönster när ni ska göra en opåverkad sökning.

Hoppas det här kan hjälpa dig att utvärdera ditt arbete med sökmotoroptimering och att det ger dig en tydligare bild av hur sökresultaten idag fungerar.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.