Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sök inkognito och få rätt resultat

Google arbetar idag för att göra varje sökresultat allt mer personligt. Fler och fler är inloggade med ett googlekonto (t.ex. gmail eller youtube) och det här möjliggör för Google att visa dig ett personligt resultat baserat på denna information. Det här skapar ett problem för dig som arbetar med sökmotoroptimering som vill se ett resultat som inte är personligt påverkat.

Det finns en lösning på detta problem och genom att söka inkognito kan du använda en helt opåverkad webbläsare och få ett resultat som är det som flest användare ser.

Så här gör du för att öppna ett Inkognitofönster Chrome:

  1. Öppna Chrome.
  2. Klicka på Arkiv > Nytt inkognitofönster.
  3. Öppna Google.se och sök.

Så här gör du för att öppna privat fönster i Firefox:

  1. Öppna Firefox.
  2. Klicka på Arkiv > Nytt privat fönster.
  3. Öppna Google.se och sök.

Notera att det går logga in i en webbläsare som har inkognitoläge men då är inte sökningen opåverkad utan rekommendation är att endast öppna ett inkognitofönster när ni ska göra en opåverkad sökning.

Hoppas det här kan hjälpa dig att utvärdera ditt arbete med sökmotoroptimering och att det ger dig en tydligare bild av hur sökresultaten idag fungerar.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner