Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökkonferensen SearchStars

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

För några minuter sedan avslutades årets upplaga av sökkonferensen SearchStars i Malmö. Vi var på plats och här summerar vi kortfattat våra intryck från dagen. 

SearchStars arrangeras av vår branschkollega Topvisible och är Sveriges största sökkonferens. Det är kul och bra att det finns en renodlad konferens inom sök i Sverige.

I år hölls den utsålda konferensen på Slagthuset i Malmö (vilket osökt väcker minnen till liv för mig som är uppvuxen i Malmö). Jag var även på förra årets konferens, som då gick under namnet Search Heroes.

Namnet till trots, var föreläsningarna förra året ganska breda. I år var det ett större fokus på sök, vilket är en utveckling helt i min smak.

Årets talare och ämne

Årets upplaga av SearchStars bjöd på följande talare och ämne:

Thomas Bering from Google – Rethink measurement for growth

Aleyda Solis from Orainti – Winning in a Mobile Search World: Mobile First Index, AMP & PWA

Ronell Smith from Moz – Optimize for Experience and Generate Customer Love

Sam Marsden from DeepCrawl – Your Search Universe: Links, Log Files, GSC and everything in between

James Finlayson from Verve Search – Getting The Links That Matter

Charlie Williams from Screaming Frog – Selling the answers: A user-centric process for search

Fredric Lundgren from IKEA – Five performance factors you need to know about in 2018

Nina Jansdotter – Så ökar du ditt genomslag på LinkedIn

På förhand en intressant uppsättning av talare och ämnen. Men motsvarade dagen mina förväntningar?

Råden inte alltid anpassade för Sverige

Några av föreläsningarna var bra och givande, andra levde inte upp till mina förväntningar. Men så brukar det vara på konferenser.

En stor del av föreläsarna var internationella. Det finns många fördelar med det; du får lyssna på nya personer, det finns ett större urval av föreläsare och ämnen samt så öppnar det upp konferensen för deltagare som inte förstår svenska.

Det finns dock en nackdel med internationella föreläsare och det är att flera av de strategier och taktiker som rekommenderas inte är applicerbara i Sverige. Dels fungerar Google annorlunda i Sverige än i USA/Storbritannien och dels är Sverige så litet att även om rådet fungerar i teorin finns inte volymen att genomföra det lönsamt i Sverige.

Detta är såklart inget som är unikt för SearchStars utan gäller i ännu större grad på internationella konferenser som SMX.

75 sajter står för 50 % av svenska trafiken

Efter en hel dags föreläsningar är det alltid några fakta som fastnar lite extra i ens huvud. Det är inte nödvändigtvis de viktigaste eller bästa sakerna som jag kommer ihåg. Men här är min topp tre-lista av fakta som fastnade i dag (fritt översatt i mitt huvud och utan inbördes ordning):

  • Endast 30 % av alla A/B-test visar på en förbättring
  • En tredjedel av amerikaner skulle hellre avstå sex i ett år än att tvingas vara utan sin mobil
  • 75 sajter står för 50 % av den svenska internettrafiken

SEO-snack Øresund

Om en liten stund vankas SearchStars efterfest. Att denna arrangeras av SEO-snack Øresund (kusin till vårt eget SEO-snack) gör inte saken sämre. Även om föreläsningarna är hjärtat i en konferens som SearchStars tycker jag att möjligheten att träffa och prata med branschkollegor är minst lika viktig. 

Tack SearchStars för i år, jag hoppas vi ses nästa år!

2 kommentarer

  1. Hej Michael!
    Riktigt roligt att du kom! Varmt välkommen åter 2018.
    /Maria

    Kommentar av

    Maria Eckerwall

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner