Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökkonferensen SearchStars

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

För några minuter sedan avslutades årets upplaga av sökkonferensen SearchStars i Malmö. Vi var på plats och här summerar vi kortfattat våra intryck från dagen. 

SearchStars arrangeras av vår branschkollega Topvisible och är Sveriges största sökkonferens. Det är kul och bra att det finns en renodlad konferens inom sök i Sverige.

I år hölls den utsålda konferensen på Slagthuset i Malmö (vilket osökt väcker minnen till liv för mig som är uppvuxen i Malmö). Jag var även på förra årets konferens, som då gick under namnet Search Heroes.

Namnet till trots, var föreläsningarna förra året ganska breda. I år var det ett större fokus på sök, vilket är en utveckling helt i min smak.

Årets talare och ämne

Årets upplaga av SearchStars bjöd på följande talare och ämne:

Thomas Bering from Google – Rethink measurement for growth

Aleyda Solis from Orainti – Winning in a Mobile Search World: Mobile First Index, AMP & PWA

Ronell Smith from Moz – Optimize for Experience and Generate Customer Love

Sam Marsden from DeepCrawl – Your Search Universe: Links, Log Files, GSC and everything in between

James Finlayson from Verve Search – Getting The Links That Matter

Charlie Williams from Screaming Frog – Selling the answers: A user-centric process for search

Fredric Lundgren from IKEA – Five performance factors you need to know about in 2018

Nina Jansdotter – Så ökar du ditt genomslag på LinkedIn

På förhand en intressant uppsättning av talare och ämnen. Men motsvarade dagen mina förväntningar?

Råden inte alltid anpassade för Sverige

Några av föreläsningarna var bra och givande, andra levde inte upp till mina förväntningar. Men så brukar det vara på konferenser.

En stor del av föreläsarna var internationella. Det finns många fördelar med det; du får lyssna på nya personer, det finns ett större urval av föreläsare och ämnen samt så öppnar det upp konferensen för deltagare som inte förstår svenska.

Det finns dock en nackdel med internationella föreläsare och det är att flera av de strategier och taktiker som rekommenderas inte är applicerbara i Sverige. Dels fungerar Google annorlunda i Sverige än i USA/Storbritannien och dels är Sverige så litet att även om rådet fungerar i teorin finns inte volymen att genomföra det lönsamt i Sverige.

Detta är såklart inget som är unikt för SearchStars utan gäller i ännu större grad på internationella konferenser som SMX.

75 sajter står för 50 % av svenska trafiken

Efter en hel dags föreläsningar är det alltid några fakta som fastnar lite extra i ens huvud. Det är inte nödvändigtvis de viktigaste eller bästa sakerna som jag kommer ihåg. Men här är min topp tre-lista av fakta som fastnade i dag (fritt översatt i mitt huvud och utan inbördes ordning):

  • Endast 30 % av alla A/B-test visar på en förbättring
  • En tredjedel av amerikaner skulle hellre avstå sex i ett år än att tvingas vara utan sin mobil
  • 75 sajter står för 50 % av den svenska internettrafiken

SEO-snack Øresund

Om en liten stund vankas SearchStars efterfest. Att denna arrangeras av SEO-snack Øresund (kusin till vårt eget SEO-snack) gör inte saken sämre. Även om föreläsningarna är hjärtat i en konferens som SearchStars tycker jag att möjligheten att träffa och prata med branschkollegor är minst lika viktig. 

Tack SearchStars för i år, jag hoppas vi ses nästa år!

2 kommentarer

  1. Hej Michael!
    Riktigt roligt att du kom! Varmt välkommen åter 2018.
    /Maria

    Kommentar av

    Maria Eckerwall

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner