Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökkonferensen SearchStars

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

För några minuter sedan avslutades årets upplaga av sökkonferensen SearchStars i Malmö. Vi var på plats och här summerar vi kortfattat våra intryck från dagen. 

SearchStars arrangeras av vår branschkollega Topvisible och är Sveriges största sökkonferens. Det är kul och bra att det finns en renodlad konferens inom sök i Sverige.

I år hölls den utsålda konferensen på Slagthuset i Malmö (vilket osökt väcker minnen till liv för mig som är uppvuxen i Malmö). Jag var även på förra årets konferens, som då gick under namnet Search Heroes.

Namnet till trots, var föreläsningarna förra året ganska breda. I år var det ett större fokus på sök, vilket är en utveckling helt i min smak.

Årets talare och ämne

Årets upplaga av SearchStars bjöd på följande talare och ämne:

Thomas Bering from Google – Rethink measurement for growth

Aleyda Solis from Orainti – Winning in a Mobile Search World: Mobile First Index, AMP & PWA

Ronell Smith from Moz – Optimize for Experience and Generate Customer Love

Sam Marsden from DeepCrawl – Your Search Universe: Links, Log Files, GSC and everything in between

James Finlayson from Verve Search – Getting The Links That Matter

Charlie Williams from Screaming Frog – Selling the answers: A user-centric process for search

Fredric Lundgren from IKEA – Five performance factors you need to know about in 2018

Nina Jansdotter – Så ökar du ditt genomslag på LinkedIn

På förhand en intressant uppsättning av talare och ämnen. Men motsvarade dagen mina förväntningar?

Råden inte alltid anpassade för Sverige

Några av föreläsningarna var bra och givande, andra levde inte upp till mina förväntningar. Men så brukar det vara på konferenser.

En stor del av föreläsarna var internationella. Det finns många fördelar med det; du får lyssna på nya personer, det finns ett större urval av föreläsare och ämnen samt så öppnar det upp konferensen för deltagare som inte förstår svenska.

Det finns dock en nackdel med internationella föreläsare och det är att flera av de strategier och taktiker som rekommenderas inte är applicerbara i Sverige. Dels fungerar Google annorlunda i Sverige än i USA/Storbritannien och dels är Sverige så litet att även om rådet fungerar i teorin finns inte volymen att genomföra det lönsamt i Sverige.

Detta är såklart inget som är unikt för SearchStars utan gäller i ännu större grad på internationella konferenser som SMX.

75 sajter står för 50 % av svenska trafiken

Efter en hel dags föreläsningar är det alltid några fakta som fastnar lite extra i ens huvud. Det är inte nödvändigtvis de viktigaste eller bästa sakerna som jag kommer ihåg. Men här är min topp tre-lista av fakta som fastnade i dag (fritt översatt i mitt huvud och utan inbördes ordning):

  • Endast 30 % av alla A/B-test visar på en förbättring
  • En tredjedel av amerikaner skulle hellre avstå sex i ett år än att tvingas vara utan sin mobil
  • 75 sajter står för 50 % av den svenska internettrafiken

SEO-snack Øresund

Om en liten stund vankas SearchStars efterfest. Att denna arrangeras av SEO-snack Øresund (kusin till vårt eget SEO-snack) gör inte saken sämre. Även om föreläsningarna är hjärtat i en konferens som SearchStars tycker jag att möjligheten att träffa och prata med branschkollegor är minst lika viktig. 

Tack SearchStars för i år, jag hoppas vi ses nästa år!

2 kommentarer

  1. Hej Michael!
    Riktigt roligt att du kom! Varmt välkommen åter 2018.
    /Maria

    Kommentar av Maria Eckerwall

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner