Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmedia, strunta i det.

Gammal telefon

Har du stött på någon som pratar om sökmedia? Det är nog med ganska hög sannolikhet någon som slagit dig en signal för att berätta om förträffligheten med just deras sökmedia? Om det var i år så ringde de nog tyvärr 20 år för sent för att ha något att erbjuda.

De som pratar om sökmedier pratar alltså om sådant som Eniro, Hitta och den uppsjö små ”telefonkataloger” som finns på nätet. De vill gärna nämna Google också men det gör de mest för att få trovärdighet, den enda tjänst som jag skulle investera en enda krona i är nämligen Google som aldrig själva skulle få för sig att kalla sig sökmedia, de är en sökmotor.

Alla företagen i den här branschen har under många år befunnit sig i en snabb spiral nedåt, utom Hitta som står och stampar på samma ställe. I andra branscher så skulle Hittas kräftgång ses som ett enormt misslyckande, i sökmedier får det nog ses som en framgångssaga.

Varför skulle jag inte investera en enda krona i någon av tjänsterna? Därför att det var minst 10 år sedan de var använda för att få tag på annat än kontaktuppgifter till företag man redan känner till. Tiden då du var ute efter att köpa en soffa i Helsingborg och vände dig till telefonkatalogen, på nätet eller i pappersform, är sedan länge borta. Det syns tydligt på statistiken: Eniro som är titanen bland dessa håller på att genomgå en krasch i slow motion.

Kom ihåg att jag inte ger aktietips här, det går mycket väl att tjäna pengar på ett sjunkande skepp och vi vet att ägarna vid tidigare tillfällen vridit ur den smutsiga trasan som är Eniro ganska rejält. Det du absolut inte ska göra är att vara smutsvattnet som de moppar upp, spara de pengarna till något vettigare; en egen satellit, åkband på Liseberg eller nästan vilken investering som helst.

8 kommentarer

  1. Det hela är egentligen väldigt enkelt att motivera: räkna på kostnaden (eller vinsten i de fall man verkligen brytt sig om djupare spårning) per besökare från olika källor så ser man att sökmedia levererar absurt dåligt i relation till nästan allt annat.

    Kommentar av Jonas, GFD Webbyrå

  2. Väntar med spänning på herr Pops o co skall släppa ”statistikverktyget” som kommer rätta ut dom eventuella frågetecken som finns kring hitta.se och dess mervärden…….

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/byraer/article3525290.ece

    Kommentar av Mattias Bergehed

  3. Det är också spännande hur de väljer att hantera statistik (eller bara ljuga, jag vet inte). Jag jobbade tidigare på ett företag med en omsättning runt 200 miljoner, och var direkt underställd marknadsföringschefen. Dit ringde ofta de här bolagen, eftersom företaget jag jobbade för var listade. De presenterade ofta statistik, i stil med ”senaste året har vi hänvisat 8000 potentiella kunder till er webbplats”.
    Marknadsföringschefen hade fått en snabb introduktion till Google Analytics (som vi körde på sajten) och kom med frågan ”Har vi fått 8000 besökare från XX.se senaste året?”. Det är en fråga som är oerhört befogad. Statistiken från GA visade extremt sällan på över ett dussin besökare för aktuell period.

    Oklart här om det beror på tvivelaktiga mätmetoder eller om det är ren lögn.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  4. Hej Magnus,

    Mitt i prick, skulle jag vilja påstå!

    Såg även att mina f.d. anställda på Mediaview officiellt klippt banden med hitta.se, klokt gjort! Inte bara gör man en stor tjänst för sina kunder genom att lägga allt på Google (istället för hitta.se och Eniro), man ses också som mediabyrån som snudd på kan utföra ”mirakel” när deras kunders telefoner helt plötsligt börjat ringa som aldrig förr… Kanske ingen vidare avancerad optimering, dock en effektiv sådan!

    My 2 cents,
    Micke

    Kommentar av Mikael A. Pettersson

  5. Ang Eniro så var jag med om en märklig incident när jag precis hade tillträtt en tjänst hos en rätt stor online-annonsör för några år sedan och den styrker i viss mån hur de ser på affärer och relationer.

    En vecka efter att jag hade börjat blev jag uppringd av en säljare på Eniro som ville ”sätta igång kampanjen som vi hade kommit överens med dem om” (min föregångare då alltså), varpå jag svarade att jag gärna ville se avtalet först. Svaret blev att de ju var överens med min föregångare och att nu var det bara frågan om att jag skulle ge klartecken. Än en gång fick jag påtala att jag ville se avtalet hon (jag vet inte ens om jag vill använda ordet ”säljare” för den här halvfiguren) hänvisade till först. Så där fortsatte det ett par ggr till och det slutade till slut med att jag sa att om jag inte fick se avtalet så blev det inget – basta. Då sa hon att hon skulle skicka det nästa vecka och vi lade på. Kom det något avtal? Öh, nej.

    Detta är ju rent för dj-vligt! Jag blev så förbannad att jag skrev ett mail om incidenten till ett av de högre hönsen på Eniro och bad om en förklaring, den kom ju givetvis inte. Inte ens ett svar på att mailet hade mottagits, ej heller en studs.

    Eniros krasch i slowmotion måste dock verkligen gå extremt långsamt för jag kan konstatera att de tjänar bra med pengar.
    http://www.allabolag.se/5564451846/Eniro_Sverige_AB

    Kanske är det de som inte frågar efter det där avtalet som står för deras vinst, eller de som med automatik tror att så fort Google nämns så är det bra, vad vet jag.

    (Däremot skulle jag önska att det fanns alternativ till Google, i form av sökmotorer med en marknadsandel som är mer än några få procent. Helst av allt hade jag gärna sett en open source baserad sökmotor som körs på ett distribuerat nät av frivilliga krafter. Det är inte bra med avsaknad av reell konkurrens, men det är ju en helt annan sak.)

    Kommentar av En annan Magnus

  6. Går verkligen någon vettig företagare på den här smörjan?!

    http://www.mediaview.se/5-anledningar-att-anlita-en-digital-mediebyra/

    ”Med en mediebyrå i ryggen slipper du fundera över hur du ska marknadsföra dig, om dina kontaktuppgifter på ENIRO stämmer, om den där kampanjen kommit igång som den ska o.s.v. Vi tar hand om det åt dig, så att du kan fokusera på det du är bra på.”

    Kommentar av Anders

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner