Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorer

Nästan allt du kan läsa på den här bloggen kretsar kring Google på ett eller annat sätt. Sanningen är att det finns andra sökmotorer också men de har så liten marknadsandel i Sverige att det i princip är ointressant. Visserligen har Bing växt till sig något men det är fortfarande en försvinnande liten andel. Vi kan ta en liten titt i alla fall på lite olika sökmotorer för det kan vara intressant om du vill satsa utanför Sverige.

Om man tittar internationellt däremot så ser situationen annorlunda ut än i Sverige, här har du en tabell över sökmotorernas marknadsandelar i lite olika länder. Om du är intresserad av mer statistik på ämnet (och en hel massa annan med) så ta en titt på Statcounters globala statistik, där nedanstående data också kommer från.

Google Yahoo Bing Baidu Yandex
Europa 95% 2% 2% 0% 1%
Nordamerika 82% 9% 5% 0% 0%
Sydamerika 97% 1% 1% 0% 0%
Asien 93% 5% 1% 1% 0%
USA 79% 11% 5% 0% 0%
Kina 44% 3% 1% 53% 0%
Ryssland 57% 1% 1% 0% 41%
Sverige 97% 1% 1% 0% 0%
Tyskland 97% 1% 0% 0% 0%

Google

GoogleGoogle är förstås nummer ett och särskilt i Sverige med mer än 95% av sökmarknaden. Framförallt när det gäller nationella sökningar är Google i princip oslagbar, måhända är de ryska och kinesiska konkurrenterna en match i deras länder men när det gäller internationella sökmotorer är det i princip bara Google som levererar.

Bing

BingBing är Microsofts nya sökmotor som ersätter MSN Search och Live som den senare kallades. Microsoft har i och med Bing gett sig in i sökmotorkampen på riktigt med Google och det satsas en hel del på deras nya sökmotor. De har tagit andelar från andra sökmotorer främst i USA, på svenska marknaden syns knappt en skråma på Googles besökarantal.

Yahoo!

YahooYahoo är en av de äldre sökmotorerna där ute och tackade faktiskt nej till att köpa Google när Google var litet med motiveringen att deras egen algoritm var ”tillräckligt bra”. Förmodligen är det här något om ångras rejält och de har nu ingått ett samarbete med Microsoft där Bings algoritm ska användas även i Yahoos sökmotor.

Yandex

YandexYandex är en stor sökmotor som vi svenskar nästan inte alls känner till. Den är nämligen stor i Ryssland. Yandex tävlar faktiskt med Google i Ryssland om platsen som den ledande sökmotorn. Jag har jobbat mycket lite med Yandex och den approach som sägs vara bäst är att arbeta precis som man arbetar med Google även om Yandex är mindre finkänslig och klart långsammare.

Baidu

BaiduBaidu är ännu en ganska okänd sökmotor här hos oss och anledningen är liknande den för Yandex, Baidu är en helkinesisk sökmotor som har en rejäl del av kakan i Kina. Baidu sägs vara en rak rip off av Google fast på kinesiska och i Kina är den som sagt stor. Jag har tyvärr endast mycket liten erfarenhet av att jobba med Baidu. Om du vill läsa lite mer se vår artikel om Baidu.

Ask

AskAsk.com är faktiskt ganska stor i USA, inte att jämföra med jättarna dock och de publicerar lite intressant statistik över de mest populära sökningarna varje vecka. Ask skryter ganska mycket med sin algoritm som är så himla mycket bättre än andra sökmotorer men sanningen är att den egentligen inte sticker ut.

3 kommentarer

  1. fråga

    vad heter de 2 datorer som sökmotorn Yahoo ursprungligen kördes på ??????????
    tack

    Kommentar av

    camilla

  2. Jag har tyvärr ingen aning Camilla, kanske någon av våra läsare kan svaret?

    Kommentar av Magnus

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO-snacks

Dags att snacka!

I en bransch där vi möts under #svSEO, läser varandras artiklar och lyssnar på varandras råd och tips är vi i en nästintill unik bransch. Kanske är det också därför som SEO-snack är en så trevlig tillställning – där glada […]

grodan

Världens bästa SEO-verktyg?

Screaming Frog SEO Spider är ett verktyg som används för att läsa av en webbplats som sökmotorerna gör. Läs mer om hur det fungerar här!

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!