Sökmotorkonsult.se

Sökmotorer

Nästan allt du kan läsa på den här bloggen kretsar kring Google på ett eller annat sätt. Sanningen är att det finns andra sökmotorer också men de har så liten marknadsandel i Sverige att det i princip är ointressant. Visserligen har Bing växt till sig något men det är fortfarande en försvinnande liten andel. Vi kan ta en liten titt i alla fall på lite olika sökmotorer för det kan vara intressant om du vill satsa utanför Sverige.

Om man tittar internationellt däremot så ser situationen annorlunda ut än i Sverige, här har du en tabell över sökmotorernas marknadsandelar i lite olika länder. Om du är intresserad av mer statistik på ämnet (och en hel massa annan med) så ta en titt på Statcounters globala statistik, där nedanstående data också kommer från.

Google Yahoo Bing Baidu Yandex
Europa 95% 2% 2% 0% 1%
Nordamerika 82% 9% 5% 0% 0%
Sydamerika 97% 1% 1% 0% 0%
Asien 93% 5% 1% 1% 0%
USA 79% 11% 5% 0% 0%
Kina 44% 3% 1% 53% 0%
Ryssland 57% 1% 1% 0% 41%
Sverige 97% 1% 1% 0% 0%
Tyskland 97% 1% 0% 0% 0%

Google

GoogleGoogle är förstås nummer ett och särskilt i Sverige med mer än 95% av sökmarknaden. Framförallt när det gäller nationella sökningar är Google i princip oslagbar, måhända är de ryska och kinesiska konkurrenterna en match i deras länder men när det gäller internationella sökmotorer är det i princip bara Google som levererar.

Bing

BingBing är Microsofts nya sökmotor som ersätter MSN Search och Live som den senare kallades. Microsoft har i och med Bing gett sig in i sökmotorkampen på riktigt med Google och det satsas en hel del på deras nya sökmotor. De har tagit andelar från andra sökmotorer främst i USA, på svenska marknaden syns knappt en skråma på Googles besökarantal.

Yahoo!

YahooYahoo är en av de äldre sökmotorerna där ute och tackade faktiskt nej till att köpa Google när Google var litet med motiveringen att deras egen algoritm var ”tillräckligt bra”. Förmodligen är det här något om ångras rejält och de har nu ingått ett samarbete med Microsoft där Bings algoritm ska användas även i Yahoos sökmotor.

Yandex

YandexYandex är en stor sökmotor som vi svenskar nästan inte alls känner till. Den är nämligen stor i Ryssland. Yandex tävlar faktiskt med Google i Ryssland om platsen som den ledande sökmotorn. Jag har jobbat mycket lite med Yandex och den approach som sägs vara bäst är att arbeta precis som man arbetar med Google även om Yandex är mindre finkänslig och klart långsammare.

Baidu

BaiduBaidu är ännu en ganska okänd sökmotor här hos oss och anledningen är liknande den för Yandex, Baidu är en helkinesisk sökmotor som har en rejäl del av kakan i Kina. Baidu sägs vara en rak rip off av Google fast på kinesiska och i Kina är den som sagt stor. Jag har tyvärr endast mycket liten erfarenhet av att jobba med Baidu. Om du vill läsa lite mer se vår artikel om Baidu.

Ask

AskAsk.com är faktiskt ganska stor i USA, inte att jämföra med jättarna dock och de publicerar lite intressant statistik över de mest populära sökningarna varje vecka. Ask skryter ganska mycket med sin algoritm som är så himla mycket bättre än andra sökmotorer men sanningen är att den egentligen inte sticker ut.

Sidan är senast uppdaterad 2018-06-04

3 kommentarer

  1. fråga

    vad heter de 2 datorer som sökmotorn Yahoo ursprungligen kördes på ??????????
    tack

    Kommentar av camilla

  2. Jag har tyvärr ingen aning Camilla, kanske någon av våra läsare kan svaret?

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?