Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorer

Nästan allt du kan läsa på den här bloggen kretsar kring Google på ett eller annat sätt. Sanningen är att det finns andra sökmotorer också men de har så liten marknadsandel i Sverige att det i princip är ointressant. Visserligen har Bing växt till sig något men det är fortfarande en försvinnande liten andel. Vi kan ta en liten titt i alla fall på lite olika sökmotorer för det kan vara intressant om du vill satsa utanför Sverige.

Om man tittar internationellt däremot så ser situationen annorlunda ut än i Sverige, här har du en tabell över sökmotorernas marknadsandelar i lite olika länder. Om du är intresserad av mer statistik på ämnet (och en hel massa annan med) så ta en titt på Statcounters globala statistik, där nedanstående data också kommer från.

Google Yahoo Bing Baidu Yandex
Europa 95% 2% 2% 0% 1%
Nordamerika 82% 9% 5% 0% 0%
Sydamerika 97% 1% 1% 0% 0%
Asien 93% 5% 1% 1% 0%
USA 79% 11% 5% 0% 0%
Kina 44% 3% 1% 53% 0%
Ryssland 57% 1% 1% 0% 41%
Sverige 97% 1% 1% 0% 0%
Tyskland 97% 1% 0% 0% 0%

Google

GoogleGoogle är förstås nummer ett och särskilt i Sverige med mer än 95% av sökmarknaden. Framförallt när det gäller nationella sökningar är Google i princip oslagbar, måhända är de ryska och kinesiska konkurrenterna en match i deras länder men när det gäller internationella sökmotorer är det i princip bara Google som levererar.

Bing

BingBing är Microsofts nya sökmotor som ersätter MSN Search och Live som den senare kallades. Microsoft har i och med Bing gett sig in i sökmotorkampen på riktigt med Google och det satsas en hel del på deras nya sökmotor. De har tagit andelar från andra sökmotorer främst i USA, på svenska marknaden syns knappt en skråma på Googles besökarantal.

Yahoo!

YahooYahoo är en av de äldre sökmotorerna där ute och tackade faktiskt nej till att köpa Google när Google var litet med motiveringen att deras egen algoritm var ”tillräckligt bra”. Förmodligen är det här något om ångras rejält och de har nu ingått ett samarbete med Microsoft där Bings algoritm ska användas även i Yahoos sökmotor.

Yandex

YandexYandex är en stor sökmotor som vi svenskar nästan inte alls känner till. Den är nämligen stor i Ryssland. Yandex tävlar faktiskt med Google i Ryssland om platsen som den ledande sökmotorn. Jag har jobbat mycket lite med Yandex och den approach som sägs vara bäst är att arbeta precis som man arbetar med Google även om Yandex är mindre finkänslig och klart långsammare.

Baidu

BaiduBaidu är ännu en ganska okänd sökmotor här hos oss och anledningen är liknande den för Yandex, Baidu är en helkinesisk sökmotor som har en rejäl del av kakan i Kina. Baidu sägs vara en rak rip off av Google fast på kinesiska och i Kina är den som sagt stor. Jag har tyvärr endast mycket liten erfarenhet av att jobba med Baidu. Om du vill läsa lite mer se vår artikel om Baidu.

Ask

AskAsk.com är faktiskt ganska stor i USA, inte att jämföra med jättarna dock och de publicerar lite intressant statistik över de mest populära sökningarna varje vecka. Ask skryter ganska mycket med sin algoritm som är så himla mycket bättre än andra sökmotorer men sanningen är att den egentligen inte sticker ut.

3 kommentarer

  1. fråga

    vad heter de 2 datorer som sökmotorn Yahoo ursprungligen kördes på ??????????
    tack

    Kommentar av

    camilla

  2. Jag har tyvärr ingen aning Camilla, kanske någon av våra läsare kan svaret?

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jes Scholtz SearchLove London 2017

Höjdpunkter från SearchLove London

SearchLove i London är precis avslutat. Vi var 350 deltagare som under dagarna två lyssnade på olika föreläsningar inom sök. I denna artikel hittar du våra höjdpunkter från konferensen.

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner