Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotorer begränsar googlingarna

Sökmotorer begränsar googlingar

Med start i dag kl 12:00 kommer sökmotorer begränsa antalet googlingar per dag och person till 30 st. Detta som svar på EUs hot om saftiga böter.

I vilken utsträckning skärmtid påverkar folkhälsan har debatterats under många år. Nu har EU satt ned foten och hotar techjättarna med saftiga böter om de inte drar sitt strå till stacken och minskar onödig skärmtid i samhället.

Ett tak på 30 googlingar per dag införs

Som ett svar på detta har en allians av sökmotorer (Google, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu och Amazon) meddelat att antalet googlingar per dag kommer begränsas till 30 st per person och dag. Denna förändring träder i kraft kl 12:00 svensk tid i dag.

Varför just 30?

En fråga som kommer som ett brev på posten är hur de kommit fram till just 30. I alliansen gemensamma pressmeddelande ger de svar på frågan. Bings talesperson Pahalee Aprail säger ”Våra undersökningar visar att det är de 10-15 första sökningarna varje dag som är vettiga. Då bingar folk efter saker som ”bästa böckerna om kvantfysik” eller ”bli en bättre människa”. När vi närmar oss 30:e sökningen då ser vi mest struntsaker som ”får påskharar gifta sig” eller ”vem åkte ut i mästarnas mästare”.

JK Jester, Googles talesperson fyller i med ”Det står ställt bortom allt tvivel att googlingar efter den 30:e inte bidrar till att göra världen bättre, snarare tvärtom visar våra undersökningar.”

Samhällskritiska roller undantagna

Alliansen listar ett antal samhällskritiska roller som är undantagna från den nya regeln. Är du exempelvis forskare, journalist eller lärare så undantas du från dessa regler. Detsamma gäller personer bosatta i Schweiz.

Tråkigt nog har vi som jobbar med SEO inte blivit undantagna från 30-begränsningen. Detta kommer bli ett problem då de flesta SEOare gör sin 30:e googling innan förmiddagskaffet. Vi förväntar oss att få in fler detaljer om denna nyhet under dagen.

Tills dess, googla lugnt!

 

3 kommentarer

  1. Bra där! Vi behöver lite kul i dessa tider :)

    Kommentar av Martin Svensson

  2. Haha, det var ett bra skämt. Vart lite orolig först :)

    Kommentar av Christian Larsson

  3. Som sökspecialist satte jag morgonkaffet i halsen, tack för ett bra skämt :-D

    Kommentar av Max Hänni

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner