Sökmotorkonsult.se

Sökmotorkonsult.se mobilanpassad

Vi har lanserat en ny version av Sökmotorkonsult.se. Förutom ändringar i design är den största förändringen att vi gjort sajten mobilanpassad med hjälp av responsiv design.

För någon vecka sedan lanserade vi en ny version av Pineberry.com och nu i veckan kom turen till Sökmotorkonsult.se. Vi har haft två huvudsakliga syften med att bygga om sajterna.

Det första var att göra sajterna mer mobilanpassad än tidigare. Det går inte att blunda för hur snabbt utveckling går när det gäller andelen mobila besökare. På Sökmotorkonsult.se är vi uppe i att drygt 15 % av alla er som besöker sajten kommer från en mobil eller surfplatta.

Tabellen nedan visar utvecklingen av mobila besökare under de senaste tre åren för våra två sajter. Det skiljer ganska mycket mellan Sökmotorkonsult.se och Pineberry.com. Att Sökmotorkonsult.se har en större andel mobila besökare tror jag bland annat beror på att bloggar är en typ av sajter som extra gärna besöks mobilt, till exempel på väg till jobb.

 

Mobilbesök* 2010 2011 2012
Sökmotorkonsult.se 4,2% 8,9% 15,5%
Pineberry.com 3,3% 5,2% 10,7%

* Andelen besök till respektive sajt som kom från mobiler och surfplattor under september månad respektive år.

 

Frågan är när trenden (att andelen mobilbesök ökar) avtar. Jag kommer inte bli förvånad om vi inom ett par år börjar närma oss 50 %. Vad tror ni?

Valet av teknik för att göra våra sajter mobilanpassade föll kanske inte helt oväntat på responsiv design. Denna teknik har många fördelar, inte minst inom sökmotoroptimering. Men den har såklart även vissa nackdelar. Vi återkommer med ett separat inlägg med vår syn på responsiv design från ett sökmotoroptimeringsperspektiv.

Vårt andra syftet var att göra Sökmotorkonsult.se och Pineberry.com mer lika varandra. Både tekniskt och designmässigt. Nu bygger båda sajterna på samma egenutvecklade WordPress-tema vilket förhoppningsvis kommer göra framtida utveckling ännu enklare.

 

Sidan är senast uppdaterad 2012-11-08

8 kommentarer

  1. Snyggt!

    Kommentar av David

  2. Väldigt snyggt och stilrent.

    Har en fråga just angående responsive design som kanske är det ni skriver att ni kommer att ta upp senare, men måste ändå fråga.

    Hur ser egentligen Google på det där med responsive design? Det är ju faktiskt så att när man anpassar sin design efter t ex en mobiltelefon så är det verkligen då man tar bort allt ”onödigt” och bara lyfter fram det mest relevanta för användaren. Vilket då kan göra att man blottar sig lite och avslöjar vilka delar som kanske inte tillföra sidan så mycket mer än bara ”utfyllnad”.

    Är det så att man kan se att Google börjar lägga mer vikt åt vad som presenteras i den mobilanpassadeversionen av din webbplats?

    Kan tänka mig att det svårt att se det redan nu, men vad tror ni utvecklingen av detta kommer att leda och hur tror ni att Google kommer tolka det?

  3. Nicklas,

    Tack.

    Detta är en av sakerna vi tänkt ta upp i nästa inlägg, men här är ett kortare svar:

    I somras gick Google (äntligen) ut med tydlig information om hur de vill att man ska mobilanpassa sin sajt:

    http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2012/06/recommendations-for-building-smartphone.html

    De förespråkar tydligt responsiv design.

    Som du nämner är det lite tidigt att med säkerhet säga hur Google hanterar responsiv design då det är relativt få sajter som använder det.

    Men, baserat på deras uttalande i somras, så tror jag inte att en sajt kommer drabbas negativt av att rensa bort delar av sajten när den visas i en mobil. Det är ju det som är själva kärna i responsiv design.

  4. Tack Michael för svaret.

    Ska ta och kika närmare på deras egna post där. Detta ämnet kom lägligt då just detta kom upp som diskussion på kontoret under dagen.
    Alltid intressant att få någon annans syn på det och och ett expertutlåtande.

    Ser fram emot kommande poster i ämnet.

  5. Nu har ni varken responsiv design här eller på Pineberry eller?

    Kommentar av Patrik

  6. Patrik,

    Jo, det har vi. Vi använder responsiv design både på Pineberry.com och här på Sökmotorkonsult.se.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.